Tuesday, March 11, 2008

:: Pendapat


Pendapat

Permainan politik manipulasi fikiran manusia
11-03-2008 05:19:59 PM

JELAS sekali politik adalah permainan memperdaya manusia atas alasan demokrasi untuk mendapatkan kuasa. Ahli politik menggunakan semua media, samada baru atau lama untuk memanipulasi fikiran manusia.

Mereka bermain janji, bermain kata-kata, bermain perasaan, bermain sentimen, bermain fikiran, bermain keimanan, bermain harta, bermain masa, bermain pengaruh, bermain pendirian, bermain api, bermain kuasa dan banyak lagi yang mereka main. Jika melayan permainan politik, kedengaranlah fitnah memfitnah, umpat-mengumpat, caci-mencaci, hina menghina, khianat mengkhianat, tuduh menuduh, laga melaga, benci membenci, dendam mendendam, janji kosong, bohong, ujub dan takabbur.

Semua tu sifat yang dibenci Tuhan dan RasulNya. Mungkin ada segelintir politikus yang tak macam tu. Rumusan saya apabila politik dikatakan permainan memanipulasi fikiran, sangat sukar untuk saya mempercayai pemainnya, pengikutnya, pendokongnya dan pendirian mereka. Mereka boleh dijadikan kenalan tapi tidak boleh dijadikan sahabat.

MANN TREX

2 comments:

Sharifah Hassan said...

Salam,

Benar, namun politik juga banyak mewujudkan manusia yang sentiasa berfikir dari menerima...

Pak Ngah: said...

:: sharifah hassan: salam kembali...

:: ada kebenarannya... tapi cukupkah sekadar berfikir je... tanpa diterjemahkan dalam bentuk perbuatan dan tindakan...