Wednesday, December 27, 2006

:: MEASAT-3

12 Disember 2006:

MEASAT-3 (Satelit Asia Timur Malaysia Ke-3) telah menambah bilangan koleksi di orbit dengan pelancarannya pada jam 5.28 pagi waktu Kazhak bertepatan jam 7.28 pagi waktu Malaysia.
ILS Launches Malaysia's MEASAT 3 Communications Satelite:
International Launch Services successfully lifted Malaysia's third and most powerful comunications satellite - MEASAT 3 - via a Proton Rocket from ILS's launch facility at Baikonur Cosmodrome in Kazakhstan (12 December 2006).
On hand witness the launch in person were Tai Kai Xin, age 10, and Izza Azreenah bt. Azizan, 17 - winners of a launch drawingcontest that MEASAT Satellite System's held for schoolchildren across Malaysia.
Cheers, sighs of relief, and even tears of joy flowed freely among most of the over officials and invited guests who brave icy conditions and temperatures of -17 degrees celsius to witness the lift off at 5.28 am Kazakh time (7.28 am Malaysian time).
MEASAT 3, which carries a paylead of 24c-band and 24 Ku-band is the biggest satellite launched so far by owners Measat Satellite System Sdn. Bhd. which also has Measat 1 and Measat 2 already in operation.
The new of Measat 3 was telecast live in Malaysia by Astro, which will be a big user of the new satellite in future.

Monday, December 25, 2006

:: Cuti di Miri/Bintulu 2

Aiskrim: Selepas penat membetis membelek2 di setiap kedai, terjumpa stall aiskrim...apa lagi!!Dari kiri: Jazlan (adik Mak Ngah), Wardati (adik Mak Ngah dan kembar Jazlan), Shafiqah (anak Jazlan), Kusnah (isteri Jazlan) sedang meriba Anis (anak bungsunya), Mak Ngah, Along, Acik dan Anjang.
Tiada dalam gambar: Pak Ngah (sebab muka tak handsome) dan Alang (tukang ambik gambar)


Lubuk Tedung: Dalam perjalanan balik dari Miri ke Sri Aman. Berhenti sekejap nak basuh muka dan basahkan kepala untuk hilangkan rasa mengantuk yang teramat sangat. Letih wooo..... Mana tidaknya, 4 Disember Kuching ke Bintulu (9 jam), 5 Disember Bintulu ke Miri (3 jam) dan 6 Disember bertolak balik ke Kuching (14 jam termasuk berhenti solat, rehat dan makan). Perlu balik ke Kuching pada 6 Disember tu, untuk suatu tugas yang tak dapat dielakkan, tapi akhirnya tak juga jadi ke Putrajaya kerana masalah kesihatan (flu dan batuk). Maka dapat le letih percuma....tujuan bercuti sepenuhnya pun agak tak kesampaian nampaknya.
Asal Usul Lubuk Tedung: Orang di sini kata: Lubuk Tedung ni adalah betul2 lubuk ular tedung. Segala mak nenek dan kaum kerabat ular tedung ada di sini. Keadaan tu kekal hingga sekarang. Pak Ngah tak le pula cuba untuk mengesahkan kebenaran cerita tu...hehehe.

JPJ Miri: Ni baru betul2 gambar kenangan. Mana taknya, kena tahan dik pihak JPJ Batu Niah dalam perjalanan dari Bintulu ke Miri pada 5 Disember untuk pemeriksaan biasa. Rupa2nya lesen memandu dah tamat bulan Jun. Fuiyo.... Inilah akibat bila baharui lesen memandu selama 5 tahun...terlupa nak perbaharui. Lain le kalau kita sambung setiap tahun, insyaallah akan sentiasa ingat. Dapat le "surat cinta" dari pihak JPJ tu. Perlu dibayar dalam tempoh sebelum 1 Januari dan lesen memandu perlu diperbaharui segera, kata mereka lagi. Rupa2nya lesen memandu Mak Ngah pun dah tamat tempohnya...bulan Ogos. Fuiyo. Pengajaran untuk semua...sentiasa le belek lesen memandu...kalau boleh setiap hari...sebelum keluar memandu...kahkahkah...dan kad pengenalan pun mesti ada...hehehe.

Terjumpa pejabat JPJ Miri dalam perjalanan ke Bandar Miri sebelum ke rumah Wardati. Biasanya denda RM200, kata boss JPJ. Entah macam mana terlembut hatinya bila Pak Ngah merayu secara lisan...cuma kena bayar separuh je. Alhamdulillah. Kemudian lesen memandu untuk Pak Ngah dan Mak Ngah pun disambung untuk setahun...hehehe.



Bergambar: Acik kata...mama ni...kat sign tu pun nak bergambar...cari le tempat lain. Anjang sokong mamanya...biar le, katanya...yang penting ada perkataan MIRI tu...baru sah mama bergambar di Miri....



Sekolah Wardati: Terjumpa sekolah ni dalam perjalanan ke Miri. Mak Ngah nak bergambar jugak2 sebagai kenangan itulah sekolah tempat Wardati (adik Mak Ngah) sedang mengajar. Jauh juga dari rumah sewa Wardati...kira2 45 minit memandu.


Batu Niah Food Court: Berhenti sekejap di sini dalam perjalanan ke Miri untuk membetulkan kaki yang lenguh2 dan leher yang dah mula sakit2. Cuma beli 2 kg buah salak di sini. Murah betul..RM3.00 se kg. Manis betul buah salak di sini...sayangnya cuma Pak Ngah, Mak Ngah dan Acik je yang meminatinya. Yang lain2 tu, jangan kata nak jamah...jeling pun tak nak. Kalau nak ke Gua Niah...kena masuk simpang ke kiri dekat Pekan Batu Niah ni.


Nenas 10 biji setangkai: Pak Ngah tak buang masa nak bergambar dengan nenas sebegini yang jarang2 sekali kita berkesempatan menemuinya. Nenas itu hanyalah untuk pameran je oleh salah sebuah stall di Batu Niah Food Court tu. Setelah minta kebenaran tuan punya nenas tu, maka bergambarlah Pak Ngah. Buah asasnya sebiji je..yang paling atas tu..dan buahnya besar dari 9 biji yang lain di bahagian bawahnya yang saiznya kecil sedikit. Tangkainya macam biasa, terletak di bahagian bawah yang Pak Ngah pegang dengan tangan kanan tu.

:: Cuti di Miri/Bintulu 1

Kura2 Naga: Acik teringin sangat nak bergambo di Batu Niah Food Court. Terpaksa le berdiri menunduk je agar muka separas kura2 naga tu. Dinamakan sebegitu sebab kepalanya tak macam kepala kura2 biasa dan tak juga macam kepala tuntung atau labi2. Susah gak dinyatakan di sini. Kulit belakangnya berduri tajam kira2 10cm setiap satunya, macam belakang patung naga yang terdapat di tokong2 cina tu. Duri2 tu terletak sejalur dari bahagian kepala memanjang ke bahagian ekor. Sayangnye...tempat tu agak gelap sikit dan bateri flash pula dah weak. Nak buat camne...



Dalam Perjalanan: Jauh lagi woooo....!! Jalannya agak sunyi dan kurang bertembung atau berselisih dengan kenderaan lain. Kawasan yang dilalui hanyalah hutan2, pokok renek dan ladang kelapa sawit. Tahap kerisauan agak tinggi sebab tidak convoy dengan Jazlan (adik ipar) yang dahpun ke Miri petang semalam dan kami pula terpaksa bermalam di Bintulu. Bukan bimbang apa...cuma bimbangkan kereta meragam je walaupun line celcom OK untuk menghubungi sesiapa je le jika berlaku sebarang kecemasan. Perjalanan dari Bintulu ke Miri ada le sekitar 3 jam (80-90 km/jam).

Jagung Bintulu: Selepas sarapan pagi (4.12.2007) kami pusing2 sekejap di Pasar Utama Bintulu. Terjumpa jagung yang dijual dalam kereta je. Dapat jugak dibawa ke Miri untuk direbus atau dibuat bubur. 5 biji seikat berharga RM2. Dibeli le 6 ikat. Akhirnya jagung tu direbus je kesemuanya. Tapi Along beritau, baki yang direbus tu mereka buat bubur keesokan harinya iaitu pada hari kami berlepas balik ke Kuching sebab Along balik bersama kereta Wardati yang convoy dengan Jazlan tiga hari kemudiannya. Jazlan sekeluarga satu kereta (Toyota Avanza) dan Wardati bersama Along dan Alang guna kereta Wardati (Kelisa).



Taman Tumbina Bintulu: Alang yang nampak sign Taman Tumbina di depan Pasar Utama Bintulu tu lantas mengajak Acik bergambo sama sebab kami takkan ke Taman tu demi menjimatkan masa untuk bertolak ke Miri pula. Sign pun sign le....kata Alang sebelum beraksi sakan untuk bergambo. Maksud Taman "Tumbina" tu ialah tumbuhan dan binatang.

Dua Beranak: Mak Ngah tak melepaskan peluang bersama Acik dengan berlatarkan Pasar Utama Bintulu. Hujan baru je berhenti ketika tu dan matahari baru nak menjenguk mukanya.


Esplanad Bintulu: Pentas kosong pun takpe le...kata Acik. Tapi yang bestnya ialah..."AN EVENING IN BINTULU 2005" tu... takkan mana2 pihak di Bintulu tu tak perasan untuk ditukar...tapi mungkin jugak nak tunggu hingga "An Evening In Bintulu 2006" diadakan... dan sementelahan pulak hari tu baru 4.12.2006...ada masa dekat nak sebulan lagi untuk ditukar sebelum muncul tahun 2007...hehehe...


Orang Muda: Begitu le lagaknya orang muda sekarang. Sememangnya tak sama sebagaimana lagak dan gaya Pak Ngah di tahun2 "mudanya" dulu...hehehe. Zaman dah berubah... sekarang ni 2006...., zaman Pak Ngah dulu adalah sekitar pertengahan 1970an....kalau dikira usia sebegitu le...kahkahkah.


Roti Canai: Awal2 pagi lagi kami dah bersiap2 nak ke Miri setelah bermalam di Bintulu. Rupa2nya kedai2 di sini tak ikut waktu pejabat kerajaan yang selewat2nya jam 8 pagi dah mesti dibuka. Maka bertunggu le kami. Jam 9 pagi baru dibuka, itupun kedai ni je le yang buka...iaitu Abida Cafe. Kami cuma pekena roti canai je sebab itu je le menu yang ada ketika itu. Gambo ni diambil ketika nak ke kereta yang diparkir di bahagian belakang kedai tu.
...................................................................................................

Sunday, December 24, 2006

:: Ada Tugas di Pangkor

Balik Kampung: Merasa juga le menjalankan tugas rasmi di tempat sendiri. Hehehe. Pangkor, Lumut dan kawasan sekitar tu....kira dah macam tempat sendiri le. Mesyuarat/kursus yang dijalankan lebih kepada pembinaan pasukan selain dari satu dua input daripada pihak BPG dan PPD Manjung. Fokus lebih kepada mantan pengetua2 sekolah yang baru ke IPG. Aktiviti, program dan pengisian bermanfaat.
Berkilat: Badan yang sediakala berkilat semakin menjadi2 le apabila sehari suntuk terlibat dalam program rafting dari Teluk Nipah ke Pulau Ghiam ulang alik dan snorkelling di sekitar Pulau Ghiam...(betul ke tidak ejaannya tu...Ghiam atau Giam). Sayang...kamera tak dibawa untuk merakam detik dan suasana menarik di situ.

Pelik: Inilah yang ternyata pelik tetapi benar. Kolam renang di resort dibina "ditobiaq" (pinggir) pantai. Hotel2 lain pun macam tu le jugak. Mungkin lebih berguna kepada pengunjung yang nak berenang tapi tak mau kena riak dan alun kut di samping "takut" kena air masin. Namun, paling sesuai untuk kanak2....tapi mek2 salleh ramai gak yang berenang dan bersantai di situ. Orang2 tempatan hanya mengawal selia anak2 mereka je...sebab mereka "malu2" kut untuk turut berenang sama.

Deruan dan desiran: Ini le laluan ke pantai dari chalet yang Pak Ngah diami. Ketika itu, air sedang pasang. Deruan dan desiran air laut akibat tiupan angin yang memukul pantai jelas kedengaran terutama di malam hari, atau ketika suasana sunyi. Amat menyelesa dan amat menyenangkan. Tambahan pula chalet yang didiami Pak Ngah tu adalah yang yang paling hujung dan yang paling hampir dengan pantai. Sayang sekali...cuma sorang diri di sebuah chalet sebegitu...tiada ahli keluarga yang ikut sama.


Muncung kuning air: Gambar ini sempat dirakam ketika dalam perjalanan nak balik ke chalet selepas minum petang. Dua ekor burung enggang menjunam turun untuk menjamah roti dan perut ayam yang disediakan dik pihak resort. Menurut kata staf di situ, burung ni jenis liar, tidak dipelihara dan akan datang makan 2 kali sehari, pagi dan petang. Kekadang tu banyak dan "meneru"...kata mereka lagi...."tapi selalunya...2 ekor tu le".
Di Sarawak, disebut sebagai burung kenyalang yang paruhnya berwarna "kuning terang" atau "kuning pinang masak". Enggang di Pangkor ni, berparuh warna "kuning air". Spesis yang sama juga yang kami temui di Pulau Ghiam ketika rafting dan snorkelling.

Sunyi dan sepi: Inilah chalet yang Pak Ngah diami tu.Terletak di pinggir pantai. Bila ditunjukkan gambo2 ni kat anak2...."kenapa le ayah tak nak bawak kami ikut sama?", kata Anjang. "Kalau tidak...best woooo...", pintas Acik pula.


Laluan: Bangunan utama Teluk Dalam Resort yang dilihat dari jalan masuk. Bas takde. Cuma van je yang dijadikan teksi untuk pergi balik ke Pekan Pangkor dengan bayaran RM30 dengan muatan 10 orang. Kira dah murah le tu... Nak murah lagi, resort ni ada sediakan sewaan motosikal dengan bayaran RM15 untuk 2 jam...kira jenuh le nak meronda seluruh pulau tu. Nak lagi murah pun ada....iaitu berjalan kaki....hehehe...tapi kena sediakan minyak untuk urut betis nanti...hehehe.

Deretan: Inilah antara deretan kedai di Pekan Pangkor. Pekannya "agak besar" (10 minit dah habis kesemua kedai di pekan tu dimasuki...hehehe...). Di kedai inilah dibeli dua tiga helai t-shirt "Pangkor" untuk anak2. Di depan kedai inilah juga kami pekena cendol dan pisang goreng panas. Best wooo..., di tepi jalan yang agak sepi sebab jarang2 sekali kenderaan melaluinya, berada di bawah pokok rendang dan angin bertiup sepoi2 bahasa. Fuh....best betul!!

Rakan2 dari Semenanjung banyak le memborong sakan segala mak nenek ikan masin, sotong dan ikan bilis. Sebaliknya bisikan rakan2 dari Sabah dan Sarawak..."murah lagi di tempat kami...". Kata2 itu juga turut diucapkan oleh Pak Ngah sendiri.

Saturday, December 23, 2006

:: Di Pantai 1

Mendahului kami: Inilah batu nisan allahyarhamah bonda Che Mah bt Mat Isa yang mencatatkan..."Alfatihah. Che Mah bt Mat Isa kembali kerahmatullah pada 27 Zulkaedah 1423 bersamaan 30.1.2003.....". Dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kg. Sungai Batu, Pantai Remis, Perak Darul Ridzwan. Pak Ngah sempat le menjengok muka ke Pantai sebelum allahyarhamah dikebumikan, walaupun Pak Ngah ada beritau sedara mara dan waris yang lain .. "kalau dapat tunggu..tunggu le" sebab kurang "manis" sebenarnya melewat2kan jenazah untuk dikebumikan. Pak Ngah mohon maaf atas kelewatan tersebut. Pak Ngah tiba dah dinihari di Manjung, dijemput dik Pak Ndak dan Pak Tam. Sempat le Yaasiin dibacakan untuknya yang diletakkan di ruang yang menjadi kegemarannya berehat, berbual dan bersantai, iaitu di penjuru luar bilik tidurnya. Amat tenang wajahnya, bila diteliti dan diamati. Sebelum Pak Ngah kembali ke Sarawak, maka tertubuh le Yayasan Che Mah yang dianggotai oleh anak2nya yang bakal menjaga "kebajikan dan masa depan" generasi Lin & Che Mah, InsyaAllah.

Alfatihah: Batu nisan allahyarham ayahanda Lin bin Che Rus yang mencatatkan.."Lin bin Che Rus kembali kerahmatullah 11.11.1986". Pak Ngah terkilan sedikit tentang ini. Tak sempat balik sebenarnya dan pada masa tu jadual penerbangan dari Sibu ke Kuching tidak le sekerap sekarang ni. Jika balikpun tak sempat. Namun kami telah mengadakan sembahyang berjamaah Maghrib dan Insya' selama seminggu serta mengadakan tahlil bersama jiran2 terdekat. Dan kalau tak salah ingatan, Pak Ngah baru je balik bercuti ke Pantai untuk menziarahi ayah yang tenat ketika itu, seminggu sebelum pemergiannya. Tidak berpeluang untuk bersama2nya di saat2 akhir pemergiannya. Ini bermakna, allahyarham ayahanda dahpun melewati 20 tahun meninggalkan kita demi menyahut seruan Ilahi. Dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kg. Sungai Batu, Pantai Remis, Perak Darul Ridzuan, berdekatan isteri tercintanya (Allahyarhamah Che Mah bt. Mat Isa) disemadikan.


Pengawal dan Pengapit: Farah dan Ramli sedang duduk terhenam di rumah Pak Ndak Yan dengan diapit dan dikawal dik anak2 Pak Ndak Yan. Selepas makan malam, Farah dan Mak Njang Aziah balik ke Ipoh manakala Ramli dan Pak Njang Mansor akan ke Pulau Pinang untuk Sukan Permainan Tradisional peringkat kebangsaan. Mereka le yang cerita semua ni, kalau tidak mana Pak Ngah tau....


Mula Melangkah: Mak Ndak Rahimah sedang mengira dan menyemak baki stok dan barangan yang baru dibeli. Didoakan agar berjaya sebagai stokis revell atau bidang lain yang bakal diceburi nanti. Keazaman dan kegigihan Pak Ndak Yan dan Mak Ndak Rahimah yang ditunjukkan selama ini, dikirakan mereka akan mampu bergerak jauh ke hadapan, InsyaAllah.

Pacak Lutut: Sedap ooooo...duduk macam ni. Bersantai sakan di banglo Pak Ndak Yan. Kelihatan dua beradik seibu sebapa yang mungkin punya banyak persamaan dan perbedaan. Lumrahnya begitulah.....


Sesekali Berkumpul: Bergambo ramai. Agak2 le...apa yang menjadikan mulut "hero dan waris keras" Pak Ndak Yan tu kelihatan berwarna putih? Kalau tak ditampal plaster tentu le botol susu....


Bersopan: Bersama2 Syami yang sentiasa bersopan santun, bertertib lendit dan "malu2 kuching".. Anak kesayangan Pak Teh Man dan Mak Teh Nurul ni amat berminat dan menampakkan minat yang mendalam dalam hal2 keagamaan. Banyak pertandingan hafazan yang diikuti dibuktikan dengan pulang tidak dengan tangan kosong. Hebat!! Syabas!!

...................................................................................................

Friday, December 22, 2006

:: Di Pantai 2

Mampu Bertahan?: Bila kereta yang ditumpangi berhenti dipinggir jalan..atas sebab "pemandu"nya kehabisan stok rokok (barangkali le)..sempat le di ambik gambar ni. Nilai tinggi bagi Pak Ngah pada gambar ni bukan kedainya tu..tapi pada papan tanda perniagaannya. Yang difokuskan ialah: 1. Nelayan. 2. Sg. Batu. 3. Pantai Remis. 4. Sasaran Nelayan.

Pokok kelapa yang menjadi latar di belakang kedai tu...mungkin tak panjang usianya sementelah usianya pun dah sememangnya tua dan tak dapat bertahan akibat proses pembangunan yang akan menerjah ke Sungai Batu setelah menyelinap masuk segala ceruk rantau di Pantai Remis.



Keluarga Bahagia: Pak Teh Man, Mak Teh Nurul dan Syami di kediaman mereka di SMK Pantai Remis. Dirakam setelah makan malam bersama2 keluarga Pak Ndak Yan ketika Pak Ngah lajak ke Pantai Remis sehabis je selesai suatu tugas rasmi di Pangkor. Terima kasih bebanyak le kepada Pak Teh dan Mak Teh atas susah payah menjamu dan melayan kami.


Seram ke?: Dengan laptop barunya, Pak Teh Man perlihatkan kepada kami "Suara Dari Kubur" yang merupakan semacam rakaman canggih pelbagai bunyi dan gema yang dijadikan bahan pengenalan suatu sesi ceramah keagamaan. Siapa le agaknya yang berbaju kuning dan terbaring melayan mimpi tu ye??


Masih Beraya: Dik kerana masih berada di bulan Syawal...maka dijamu le kami dengan hidangan kuih raya..sambil bersantai2 dan bergebang. Eeii..., siapa yang melihat laptop tu, siapa yang masih celik dan siapa pula dah pejam ni???
..................................................................................................

Thursday, December 21, 2006

:: Di Pantai 3

Rumah Pusaka: Inilah antara pusaka peninggalan allahyarham ayahanda Lin bin Che Rus dan allahyarhamah bonda Che Mah bt. Mat Isa di Batu 51, Pantai Remis, Perak. Rumah asal sebenarnya telah diubahsuaikan dan dibina di atas tapak yang sedikit digerakkan ke belakang (arah matahari naik) setelah dihempap sebatang pokok kelapa akibat ribut melanda seluruh kawasan di Pantai Remis pada sekitar hujung 60an (kalau tak silap le). Di rumah inilah kesemua anak2 yang seramai 7 orang (Azizah, Mohammad, Azizi, Aziah/Rosiah, Azian, Azman & Azlan) dididik dan dibesarkan manakala 2 orang lagi telah meninggal dunia sewaktu kecil. Azmi, setahun lebih usianya dan Awang berusia 7 hari (belum didaftarkan kelahirannya) ketika meninggal dunia. Jika tidak, gamat dan "meneru" le anak2 lelaki keluaran Bt.51 ni, manakan tidak...7 lelaki dan 2 perempuan. Allah lebih menyayangi mereka berdua. AlFatihah.

Milik Siapa Ni?: Inilah banglo milik Pak Ndak Yan dan Mak Ndak Rahimah sekeluarga di Lorong Masjid, Kg. Sungai Batu, Pantai Remis, Perak Darul Ridzuan. Inilah juga tempat Pak Ngah "melepak" sepanjang balik bercuti ke Pantai Remis baru2 ni. Terima kasih bebanyak le kepada tuan rumah kerana sudi menerima tetamu dari Kuching tu.

"Mungkin dalam tempoh terdekat ni akan ada satu lagi bangunan baru di bahagian depan halaman rumah ni..." ...itulah antara kata2 yang diucapkan oleh Pak Ndak Yan ketika berbual2 tentang perancangan masa depannya. Pak Ngah doakan agar cita2 dan harapannya menjadi kenyataan.

Monday, November 20, 2006

:: Lepak Di Rumah

Selamat berjumpa lagi...

Rutin - Ahad:
Biasanya awal2 lagi dah ke Pasar Satok. Sorang diri je, sebab yang lain2 tak nak ngikut. Cuma beli nasi dagang, karipap, kuih tako dan apam balik. Sempat le jugak bimbit dua tiga jenis sayur. Kira2 jam 11 pagi ke Tabuan Laruh, beli ikan sebab Along nak buat sup. Barang makanan lain pun dikaut jugak...sebab anak2 dah berkumpul. Tau je le.

Petang:
Pak Tam call dari bengkel G2nya di Simpang Renggam...hal tanah di Segari. Katanya Pak Ndak kantoi bilamana Pak Njang Mad Tok Abas memulangkan kata2 Pak Ndak kepadanya...."tak pa la...hang jual bahagian hampa tu kat aku, aku bayar sebagaimana yang hang offer kat aku dulu tu". Kahkahkah. Sah dan soheh, dua pihak tak mau mengalah. Namun jangan hingga terbiar begitu je tanah tu, sekurang2nya diusahakan. Di pihak kita...kena segerakan proses ambil kuasa. Bulan November - Disember ni mungkin dapat dibereskan kut oleh mana2 pihak yang terluang waktu dan balik bercuti ke Pantai. Pak Ngah cuma bercuti di Kuching je. Maaf, tak dapat bersama untuk kenduri di Sitiawan dan di Nenering tu.

Malam:
Dapat mesej daripada Pak Lang jam 8.37 malam..."Apa cite bumi kenyalang? Sabah ni panas la, heran! Haha." Baru teringat yang Pak Lang tu baru balik dari Canada....lantas dibalas mesej tu..."Slmt kmbali ktanah ayo".
Anak2 pulak selepas mereka pekena pizza yang dibeli untuk makan di rumah, berpakat nak ke rumah Nek Jah (mak mertua). Semua pergi kecuali Pak Ngah. Jadi sardin le...bila 6 orang berpadat naik kembara tu.
Cadang nak tidur awal sebab esok kena mewakili boss bermesyuarat bersama Jabatan Pelajaran Gabungan Kuching....sebab boss pergi ke Miri...mesyuarat kewangan untuk Ketua2 Jabatan Persekutuan Sarawak. Tapi mata tak mau bekerjasama, apa lagi....jengok blog le.
PAKNGAH belum rasa mengantuk lagi...lepas pekena nescafe o...

Sunday, November 19, 2006

:: Sebelum Sekolah Bercuti..

Selamat berjumpa lagi..

Dah Uzur:
Bilamana usia dah melewati setengah abad, segala penyakit pun mula menjengok muka...kalau tak yang major, ada le yang minor. Alhamdulillah..setakat ni..yang minor je yang menerpa. Flu dan asma...sejak dari Seremban dulu lagi. Kalau ibarat kereta, dah tentu tauke dan pomen G2 Kluang...minta untuk dioverhaul atau tukar injin baru je. Jadi, yang lain2 tu jaga le kesihatan diri, walaupun ada doktor dan ada hospital, namun yang sakit tu...kita. Kesian kat yang lain2 tu kena jaga kita, jika kita ni sakit.

Anak Bongsu:
Acik yang di Tahun 5 seronok sakan. Seminggu sebelum cuti, Mak Ngah tempah baju pengawas berlengan panjang berwarna pink, beli seluar, kasut dan stoking baru. Katanya ready untuk tahun depan, siap awal2. Tapi rupa2nya ada raptai pada hari khamis di sekolahnya (SK Datuk Mohd. Musa, Kota Samarahan) sempena hari penyampaian hadiah 2006 yang disempurnakan pada hari Jumaat, hari terakhir persekolahan bagi sesi tahun ini. Alhamdulillah, Acik dapat 4 hadiah iaitu pelajar harapan, tempat pertama tahun 5, terbaik bagi subjek B.Inggeris dan Sains. Terkilan sikit, Pak Ngah tak dapat bersama menyaksikannya kerana ada mesyuarat post mortem praktikum.

Anak2 Balik:
Hari Jumaat malam Sabtu, Alang dan Along balik. Mak Ngah dan Acik je yang menjemput mereka di LT Kuching. Dua kali berulang alik sebab masa ketibaan yang tak sama dan jarak masa yang lama jika nak ditunggu. Maka seperti biasa le, bila dah berjumpa adik beradik..ada je cerita yang nak dikongsi bersama...seolah2 esok dah tiada. Lewat pagi baru mereka tidur. Tengahari Sabtu, Along buat laksa mi. Dua ketul licin sekali hadap je. Petang dua ketul lagi pun sama jugak, licin. Ye le, umur sebegitu memang berselera dan ditambah pulak jarang2 sekali dapat jumpa laksa mi, kesedapannya tak terkira le. Kalau selalu jumpa tu, mungkin lain pulak jadinya. Terima kasih bebanyak kat Pak Ndak Yan kerana membekalkan laksa mi tu ketika Pak Ngah bertandang ke Sg. Batu baru2 ni.

Kancil Mak Tam:
Bila jengok blok Mak Lang dan Pak Tam, rupa2nya ada berita yang Mak Tam terkemalangan. Kereta terlajak ke tepi jalan, masuk ke longkang/parit dan tercium simen. Alhamdulillah, Mak Tam selamat. Diharap Mak Tam tak phobia nanti..takut memandu. Adat le tu, kekadang kita berhati2, orang langgar kita. Kekadang tu pulak dalam kita berhati2 pun, kita terlanggar orang jugak. Malah kekadang tu pulak kita terkemalangan sendiri2. Orang tua2 kata, bagus jika kita membaca doa menaiki kenderaan dan membaca doa tawakkal pada Allah dijadikan amalan bila nak naik kenderaan. Kita hanya sekadar berusaha dan berikhtiar je.
Afifah - UPSR:
Tahniah kerana dapat 3 A. Ada gak anto SMS kat Mak Ndak (ibunya)..bertanyakan..cadang2 tu nak anto ke sekolah mana untuk Tingkatan 1 tahun depan ni? Cuma belum berjawab je.

Monday, November 06, 2006

:: Di Pantai bersantai

Bas Ekspress:
2.11.2006 - Bertolak jam 11 pagi dari Seremban. Duduk di seat no.11, di sebelah budak Melaka yang menuntut di semester akhir di UiTM Sri Iskandar. Hafiz namanya. Dia mengambil Diploma Perancangan Bandar.
Di Klang, penumpang yang nak ke Manjung dan Lumut kena tukar bas lain, kononnya bas itu akan terus ke Butterworth. Alhamdulillah, bas berkenaan dah siap sedia untuk bergerak. Namun sebelum itu, sempat le jugak sound kat pemandu tu tentang ketidakselesaan semua penumpang yang nak ke Manjung, terutama yang banyak beg dan anak2 kecil. Pemandu tu lagi bijak...dia berdiam diri je bila dileteri sebegitu.
Sembelih:
Di sepanjang perjalanan hanya melayan mata..tidur memanjang. Berhenti di Simpang Slim River, makan tengahari di ZAA Restoran. Pemandu beritau, kita berhenti setengah jam je. Maka berkata2 le dalam hati..bagus le..Syarikat Bas S.E. Ekspress ni...mengikut jadual dan ada had masa. Harga makanan dan minuman sememangnya boleh tahan...mengalahkan harga di restoran berhawa dingin...mungkin pekerjanya mentaati falsafah "kalau kali ni tak disembelih betul2...lain kali belum pasti pelanggan ni muncul sekali lagi untuk sedia disembelih.."..... dan setiap hari sudah pasti ribuan pelanggan yang menjadi mangsa. Masa setengah jam yang dihadkan oleh pemandu bas tadi hanyalah basa-basi je...sebab dia kelihatan masih enak menghayati keenakan dan kelazatan asap rokoknya, walaupun 45 minit masa dah berlalu. Bila Pak Ngah tegur... eh..eh... iye ke...jawabnya selamba sambil melihat jam tangannya.
Bila bas mulai bergerak...rupa2nya ada miss call dari Pak Ndak. Anto SMS je kat dia beritau lokasi terkini.
Bertolak dari Ipoh jam 4 petang. Dah 5 jam duduk je...boring oooo. Di Sri Iskandar 6 orang pelajar UiTM turun. Tiba di Manjung jam 5.30 petang. Pak Ndak dan Angah dah menunggu. Balik terus ke banglonya.
Makan beramai:
Malam..Pak Teh dan Zaim dijemput dik Pak Ndak ke rumahnya. Mak Teh tak datang sebab masih di Kg. Jana atas urusan rasmi, kata Pak Teh. Kemudian muncul pula Farah, Ramli, Pak Njang dan Mak Njang dengan rice cookernya..bawa nasi dan lauk pauk le tu. Berbual..makan..berbual..dan bercerita sakan le kami. Farah kata.. pihak hospital kerajaan menjangka "baby" muncul pada Disember ni.. tapi pihak hospital swasta kata.."baby hero" akan muncul pada Januari 2007. Sempat le Pak Ngah tanya..dah sedia nama ke..Farah dan Ramli senyum memanjang je. Lepas tu, Pak Njang, Mak Njang, Farah, Ramli dan 3 orang anak Pak Ndak terus bertolak ke Ipoh. Diberitau yang Pak Njang dan Ramli akan terus ke Penang keesokan harinya untuk Sukan Tradisional peringkat kebangsaan. Mak Njang pula mungkin akan uruskan revellnya dengan jiran2 Farah nanti. Agaknye le..
Tiga cawan air:
3.11.2006 - Pak Ndak terpaksa korbankan cuti khasnya sehari kerana tetamu jauh datang bertandang. Awal pagi kami bersarapan di Gerai Sg. Batu..pekena nasi lemak dicampur udang, kerang dan ikan serta nescafe o ...pilihan Pak Ndak. Kalau ikutkan Pak Ngah..memadai air suam segelas je untuk sarapan pagi. Pak Ngah Aq Tok Su (Idris Mat Ali Ketoi) datang...kami ajak ikut sama.
Kemudian kami bermotosikal ke Tebuk Yan. Destinasinya ke rumah Hjh. Dasimah Ibrahim (Mak Njang Simah). Bersembang ala kadar dan dijamu kuih raya dan teh o. Zakiah Ummil Misyakin (Kiah) bertugas sebagai kerani di PPD Manjung, bermalam di rumahnya sebab ada urusan nak ke Ipoh pagi tu. Sempat jugak Pak Ndak bergurau yang "ada orang" hendakkan Mak Njang Simah. Gelak sakan le dia. Mak Njangpun cerita le yang dia jugak pernah dilamar dik Pak Lang Abu..mengikut wasiat Mak Lang Bakyah (isterinya) yang meninggal kira2 sebulan sekembalinya ke tanah air setelah mengerjakan ibadat haji.
Lepas tu baru le menuju ke rumah Pak Njang Mat Tok Abas...amboi panjangnya nama..tu belum lagi dengan gelaran anugerah Sultan atau Agong tu. Rupanya dah pun beristeri baru (Mak Njang Yam) dan punya anak di tahun 4 di SK Sg. Batu setelah isteri pertama meninggal. Diringkas cerita, hal tanah Segari akan dirundingkan dengan 3 orang sedaranya yang lain, sebelum memberi jawapan muktamad. Di rumahnya kami dijamu kopi o dan kerepek. Dia punya kopi o tu...memang kaw2 punya...siap dengan manis sekali.
Kemudian beransur2 le kami ke rumah Pak Teh Rembia. Macam mana dapat nama "Rembia" tu...terlupa pulak nak tanya kat dia. Dia jadi jaga di stesyen minyak di Tebuk Yan tu. Ada jugak dia kata yang dia tu bukannya jaga...tapi tidoq saja...kalau ada orang nak masuk gate...aku tekan remote saja....(dalam hati Pak Ngah...amboi...senangnya kerja...). Nak dijamu air...kami kata..dah tiga cawan pagi ni...terima kasih le. Kami mohon berundur bila ada sorang budak menghantar seekor ayam hutan yang baru dijeratnya untuk disimpan dik Pak Teh Rembia. Sekali pandang wajah Pak Teh Rembia ni macam Latif Borgiba (pelakon) atau Ed Osmera (pelakon) je bila melihatkan pada rambut, janggut dan misai yang memutih serta raut mukanya.
Talang:
Dalam perjalanan pulang, Pak Ndak beli ikan talang di Sg. Batu..teringin nak makan talang...kita bakar nanti katanya lagi. Besar jugak ikan tu...2 kilo lebih. Dibakarnya ikan tu di bahagian belakang rumah di tengah panas terik..walaupun ada tempat yang redup...maka berminyak le belakangnya yang tak berbaju tu. Bila Pak Ngah beritau...peluh dan berminyak belakang tu...lantas dijawabnya...lemak tak banyak...yang banyak tu...manis. Diakuinya yang dia adalah pewaris kedua (selepas Mak Njang) dalam hal ehwal kencing manis ni.. baru dua bulan dihidapinya.
Mengata:
Sebelum tu, kami singgah di rumah Caq Saodah (kak ipar almarhumah mak). Yeh dan bang Bidi ada sama sambil pekena teh o. Dalam bercerita tu..timbul le cerita Pak Man Telo..cerita adik beradik dan sedara mara kita yang kantoi..yang melabur beribu2 tapi satu sen pun tiada pulangannya..cerita Abang Li sebagai taukehnya...cerita duit kertas RM500 dan RM1,000 sekotak besar di depan mata..cerita kolam keli dan restoran yang tak menjadi. Cerita2 tu semakin sedap didengar apabila yang bercerita tu agak celupar sedikit mulutnya.. iye le..mengata orang yang tak ada di depan kita.
Jumaat:
Solat Jumaat di Masjid Sg. Batu. Bang Ridzuan anak Hj. Zabidi Sg. Batu berkebetulan di sebelah kanan. Sempat berbual dengannya tapi terlupa nak tanya..dah pencen ke belum kerja di Pejabat Pos Pantai Remis tu. Rasa2nya dah pencen tu. Petang tidur memanjang dengan Pak Ndak di ruang tamu banglonya.
Petang:
Capai motosikal Pak Njang Mansor yang sengaja ditinggalkan di rumah Pak Ndak untuk kegunaan Pak Ngah agar tak patah kaki. Tuju ke pusara arwah ayah dan mak bersama Angah, anak Pak Ndak. Mujur Pak Teh beri petua. Bermula dari pusara arwah mak..nak tahu lokasi pusara ayah adalah dengan mengundur satu pusara ke arah masjid, kemudian bergerak ke kanan..arah matahari naik..melewati 6 @ 7 pusara lain, maka akan berjumpa le pusara arwah ayah...berdekatan pusara arwah Pak Njang Mat Tujuh (pis....l). Disedekahkan alfatihah dan yaasiin untuk mereka.
Kemudian lajak ke rumah Mak Ngah Minah di Bt. 51. Hari dah gelap gelemat..dah masuk maghrib. Pak Ndak tiba kemudiannya. Dijamu teh dan mihun. Dibekalkan oleh Mak Ngah Minah buah kuini. Alhamdulillah.
Malam:
Pak Teh sekeluarga jemput makan malam di rumah mereka di SMK Pantai Remis. Terima kasih bebanyak le susah payah Pak Teh dan Mak Teh untuk tujuan itu. Sebelum dan selepas makan malam, banyak bercerita mengenai alam ghaib dengan Pak Teh dan Pak Ndak dekat buaian di bahagian luar rumah. Dekat2 nak balik ada Pak Teh keluarkan laptopnya tunjukkan ceramah "Suara Dari Kubur", yang mengkisahkan semacam rakaman canggih pelbagai suara dan kesan bunyi yang beraneka. Sebelum balik, Pak Teh hulurkan "endelop" (istilah arwah mak) hijau untuk anak2 sedaranya di Sarawak. Sesampai di rumah Pak Ndak, mula berkemas sebab nak balik awal2 pagi esok. Sebungkus besar laksa mi, mangga epol dan kuini dikotakkan dgn dibalut akhbar lama agar tak rosak buah2 itu dalam perjalanan nanti. Terima kasih bebanyak untuk Pak Ndak dan Mak Ndak sekeluarga sepanjang bertandang di Sg. Batu.
Pagi:
Pak Ndak hantar ke Manjung. Dari Manjung terus ke Puduraya dgn bas ekspres Transnasional. Berteksi ke KL Central, kemudian ke KLIA menggunakan KL Ekspress. Flight jam 5.50 ptg. Menunggu lagi. Sehari suntuk le dalam perjalanan je.
Angah menjemput di airport Kuching. Dah tua2 sebegini...bila perjalanan sebegini...amat meletihkan.
....gambo2 akan diselit dalam siri akan datang...jumpa lagi.
...PAKNGAH dah seminggu kena flu...

Sunday, November 05, 2006

:: Di Sembilan Negeri

Kursus:
Walaupun suasana berhari raya masih berada dipuncaknya, perlu ke Darul Khusus pulak untuk memberi kursus anjuran BPG - Bahagian Sekolah KPM. Ini adalah ekoran dari kursus one-off yang dihadiri di London & Brussel pada 2005 dulu. Kursus bagi sesi pertama telah dibuat di Langkawi untuk warga IPG-BPG bagi yang terlibat dengan urusan kualiti. Sesi kedua ini ditumpukan pula kepada pengurus2 kualiti di peringkat JPN dan Bahagian2 di KPM. Alhamdulillah berjalan licin dan sempurna dilaksanakan.
Semasa kendalikan kursus tu, berkesempatan le berlabun dengan para peserta mengenai Negeri Sembilan ni. Sengaja provok para peserta kenapa dinamakan Negeri Sembilan tetapi bukannya Sembilan Negeri...dan apa beza antara keduanya?
Terminal One:
Dik kerana kursus berakhir pada hujung minggu...maka terfikir le nak balik ke Pantai untuk menjenguk muka dan berjumpa sedara mara di sana. Oleh itu, awal2 lagi dah hubungi Pak Ndak tentang hasrat hati tu. Setelah kata setuju diterima...yang dia tak ke mana2 di hujung minggu.. maka Pak Ngah pun membetis le dari Royal Adelphi ke Terminal One untuk membeli tiket bas.
PAKNGAH bergumbira kerana akan dapat bersua muka dengan sedara mara... dan kegumbiraan itu sukar digambarkan melalui catatan dan titipan kata2 di dalam blog ini.

Monday, October 30, 2006

:: Riuh menjadi sunyi

Awal pagi Ahad - hari raya ke-6:
Awal pagi tadi Ahmad Anwar Ariffin (Acik) akan ke Bintulu untuk ikuti Kem Kadet Remaja mewakili SK Datok Traoh anjuran JPN. Bila membelek program yang diberikan, aktivitinya semacam rojak je..ada motivasi..ada kepimpinan..ada pembimbing rakan sebaya dll. Mak Ngah dan Ahmad Ashraaf (Anjang) yang anto Acik ke sekolahnya seawal jam 7.30 pagi..yang dijadikan sebagai pusat berkumpul sebelum ke Bintulu. Mengemas dan memasukkan barang2 dan alatan perlu ke dalam beg untuk digunakan nanti, banyak dibantu dik Angah. Inilah kami pertama Acik mengikuti program sekolah yang jauh jaraknya, 10 jam perjalanan dari Kuching...sebab itulah sekejap2 terima mesej dari Acik yang menceritakan tempat yang telah dilalui oleh rombongannya itu. Anjang merungut tak puas hati...sebab bas tu hanya bertolak pada jam 10.00 pagi...jenuh menunggu!!
Pak Ngah dan Angah pula anto Along ke airport Kuching yang nak balik ke JB. Flight jam 8.50 pagi dengan Air Asia. Awal berangkat dari rumah. Ada le sikit2 kek dan biskut yang dibawa balik dik Along tu. Ada yang nak diberi kat mak angkatnya dan sikit untuk jamuan di sekolah serta di rumahnya jika ada jiran setaman yang mungkin menjenguk muka nanti.
Malam tadi:
Hantar Alang ke rumah neneknya sebab Wardati (mak sedaranya) bercadang nak balik awal ke Miri dan berangkat sebelum solat subuh. Rancangan mereka nak solat subuh di mana2 stesyen minyak Petronas je. Rupa2nya mereka berangkat lewat...jam 6.00 pagi, bilamana terima mesej dari Alang pagi tadi. Malam tadi..macam biasa le...banyak le pesanan diberi kat Alang..sebab risau..perjalanan tu jauh..memandu pulak tu..walaupun bergilir dengan mak sedaranya. Tup..tup..dapat mesej kedua dari Alang yang mereka dah pun sampai ke Sarikei dengan hanya mengambil masa 4 setengah jam je...yang sepatutnya 6 jam. Fuiyo...ni mesti memecut ni...120 km sejam sekurang2nya dah pasti le tu...sama le anak sedara dan mak sedara tu...
Petang:
Mengunjungi rumah Nor Basri di Tabuan Height. Si Nor tu isteri dan berasal dari Kedah manakala Basri tu suami, pangkat sepupu dengan Mak Ngah. Kedua2nya anggota polis. Kami dijamu lontong. Berselera, kena pulak sambal tumisnya sedap. Kami balik ke Tabuan Jaya bila dah dekat nak masuk waktu maghrib, setelah puas bersembang panjang. Malam ni nak berkemas sebab perlu ke Seremban pada 30.10.2006 - 3.11.2006. Ada kerja sikit sedang menunggu di sana.

:: Raya Ketiga 2006

Tidur seculin:
Cuma dapat lelapkan mata sekejap saja, selepas membantu Mak Ngah buat kuah laksa. Bersiap lebih kurang...pakai baju raya...perlu pergi kerja. Cadang nak cuti semasa berbincang dengan boss sebelum ujung puasa...tapi boss dah kata dia pun nak cuti gak...nak balik ke Mukah selepas beraya di Kuching...dan ketua2 jabatan pula bercuti seminggu. Tiada pilihan. Kena le bertugas pada hari Khamis dan Jumaat. Mak Ngah terkejut. Ada ke cuti2 raya macam ni pun nak kerja jugak...rungut Mak Ngah. Perjalanan lancar je...sebab penunggang motosikal dari Samarahan yang beribu jumlahnya seperti kebiasaannya setiap hari bekerja, semacam tak wujud. Tiba awal dari kebiasaan. Lengang. Sunyi. Sepi. PE yang bertugas memantau staf mengetit kad perakam waktu memaklumkan...hanya 27 orang je yang datang bertugas...yang lain sedang beraya sakan.
Beraya:
Kira2 jam 10 pagi, sorang staf beritau yang Encik Hassan Sitam (ketua jabatan) mempelawa beraya ke rumahnya. Pak Ngah beritau no problem punya...kita pergi waktu rehat. Dekat je rumahnya...di luar kampus ...pergi balik cuma setengah kilometer je. Mulut masih terasa pahit...cuma pekena sehiris dua lemang dengan pasangannya rendang daging, walaupun pelbagai juadah terhidang. Badan sememangnya tak berapa sihat sejak sebelum raya lagi...surat pun tiada untuk diambil tindakan...lantas beritau PE...saya nak berehat di rumah je. Sementara tu ada le Mak Ngah anto mesej yang rakan staf sekolahnya datang beraya...tak putus2 sebab nak pekena laksa.
Bertali arus:
Setiba di rumah jam 3 petang, tetamu masih ramai. Berlabunlah mereka sambil pekena laksa, kek dan biskut. Cadangan balik awal nak berehatpun tak kesampaian sebab tetamu perlu dirai. Raya di Sarawak ni lain sikit...tetamu dihidang air botol atau tin...air bergas le...berbanding dengan kita di "Malaya" yang akan hidangkan air sirap atau air panas. Maka atas sebab itulah maka Pak Ngah pun ikut le trend tu...hidang air bergas ...sejak bertemu jodoh dengan Mak Ngah. Jangan2 trend hidang air di hari raya di "Malaya" pun mungkin dah berubah kut...sebab rasa2nya dah lama bebeno tak balik dan boleh dikira dengan jari je yang Pak Ngah balik beraya di Pantai Remis...sejak merantau ke Pulau Borneo pada 1978. Trend di KK atau di Kluang atau di Melaka atau di Nenering atau di Lekir...bagaimana le pulak ye?
Malam:
Tak kemana2. Berehat betul2. Tetamu masih ramai berkunjung...tapi cuma dilayan dik Mak Ngah dan anak2 je. Jiran2 yang majoritinya berketurunan Cina, turut berkunjung. Fasa 4 Tabuan Jaya yang kami diami...cuma ada 4 keluarga Islam. Bila time Tahun Baru Cina, terasa macam diam di Negara Tembuk Besar je layaknya. Sesiapa yang pernah kena selsema, batuk dan demam secara serentak...akan tau le rasanya...sepertimana kata arwah ayah bila dia bersin kuat sehingga hujung kampung pun dapat didengar..."siapa kena..siapa tau". Biji mata semacam nak terkeluar je rasanya.

Sunday, October 29, 2006

:: SMS sedara mara

Banyak mesej yang Pak Ngah terima dalam bulan raya ni dari rakan taulan, sahabat handai dan sedara mara. Ada yang biasa2 je dan ada yang menarik. Pak Ngah mintak maap le kat sesiapa yang berkenaan, yang mesejnya dipaparkan di sini. Tiada punya niat apa2...semata2 untuk renungan bersama.
Pertama: Teh Pak Ngah 'At..(25.10.2006 - 09:05 malam)
Aslmkm. Apa khabar di hari raya? Aku baru saja balik kampung. Keadaan agak sunyi, boring dan hujan turun sangat lebat. Di sana bagaimana?
Pak Ngah jawab: W.Salam. Kami sekeluarga di KCH alhamdulillah, sihat2 saja. Di sini panas dan berjerebu sikit. Kalau boring di kampung, MAI LA SINI, bukan jauh mana, sejam setengah dari KLIA. Salam untuk semua.
Kedua: Pak Ndak Yan..(27.10.2006 - 08:01 pagi)
Dok tengah makan laksa mi kat rumah mak bt.51, pantai remis.
Pak Ngah jawab: Beritau ka atau pelawa makan laksa mi ni? Walau apa pun, terima kasih le. Setakat nak tanya je, macam mana nak dapat stok laksa mi ni? Hang tau jawab kut?
Ketiga: Pak Ngah kepada Pak Teh dan Pak Njang..(27.10.2006 - 08:17 pagi)
Macam terbau2 je laksa mi. Rasa menyucuk idung...oooo. Tapi kami di sini takdak stok la. Nak buat macamana.....Siapa lagi yang ada di rumah mak tu? Salam raya untuk semua.
Keempat: Pak Tam.. (27.10.2006 - 08.22 pagi: sms kpd Pak Ndak)
Bestnya...Kirim2 le sikit.. Aku dok bersiap nak balik Kluang. Arap2 ujung minggu ni dapat le aku buat laksa mi, itu pun kalu orang kirim...Huhuhu.
Kelima: Pak Teh.. (27.10.2006 - 5:14 ptg)
Pagi tadi laksa mi di rumah mak. Ptg ni, laksa sri lekir di rumah kami. Semua dijemput dtg & makan. (p/s: Pak Man anak Mak Njang Yam Mat Ghodi meninggal dunia tgh malam tadi & telah selamat dikembumi).
Pak Ngah jawab: (tapi anto kpd Mak Teh): Tiba2 je bau kuah laksa sri lekir menyucuk idung. Nak join tapi dah lewat....& seat k.terbang pun dah abis. Kalau sammy vello buat jambatan dari Manjung ke BORNEO....best kan? TQ.

Friday, October 27, 2006

:: Raya Kedua 2006

Penunggu rumah: Tidak kemana2 sebab menunggu tetamu, tambahan pula demam dan batuk semakin menjadi2. Ramai yang datang berkunjung. Rata2 adalah staf IPTAR dan rakan anak2 selain dari ipar duai. Staf sekolah Mak Ngah belum berkesempatan nampaknya..mungkin akan datang pada hari raya ke-3 atau masing2 masih sibuk dengan urusan saling berkunjung. Namun, Puan Lee, seorang pesara guru sekolah lama (SK Ng. Stras) di Bintangor dulu tu, datang. Cuaca panas dan masih berjerebu.

Mulut pahit: Sebelah pagi, menggagahkan diri ke pasar nak cari ikan temenung dan bahan2 lain untuk ramuan laksa penang. Yang bestnya, setelah puas membetis seluruh Pasar Satok dan semua Cold Storage di Bandaraya Kuching...ikan temenung @ ikan kembung tarak...yilek!! Jangankan ikan kembung habis, ikan tamban, ikan selangat, ikan parang, ikan tongkol dan ikan tenggiri pun tiada. Takkan nak buat laksa penang guna ikan bawal putih kut? Sambil berjalan2 mencari ikan tu, mata melilau juga le nak tengok mana2 kedai atau gerai makanan yang dibuka. Bukan apa sebenarnya, mulut orang demam ni terasa pahit sikit. Cadang tu nak pekena laksa sarawak, tapi hampa. Ada le satu gerai di depan Elektra House yang dibuka tapi cuma jual mee sup je. "Hantam" saja le, janji...menunaikan hasrat mulut yang minta disuap dan perut yang meminta diisi. Akhirnya, cuma dapat beli timun je...

Selepas solat maghrib, baru dapat dibeli semua bahan nak buat laksa tu...kecuali ikan. Problem ooooo....!!!!

Rapat: Malamnya, Along dan Angah menemani Alang yang nak ke rumah "kawannya", orang Kampung Hj. Baki, Kuching. Acik "merengkam perut" sebab nak ikut sama tapi dilarang keras dik Alang. Anjang tak peduli semua tu. Dia lebih pentingkan dan selesa dengan PS je. Hal Alang ni....Mak Ngah lebih awal tau...sebab Alang lebih rapat dengan Mak Ngah. Pak Ngah hanya tau bila dikabo dik Mak Ngah. Selama ini sememangnya Mak Ngah tak pernah menyembunyikan apa2 maklumat tentang anak2 dari pengetahuan Pak Ngah...samada yang baik atau yang disebaliknya. Pak Ngah pun begitu. Along dan Angah pula lebih rapat dengan Pak Ngah. Jadi apa yang Pak Ngah tau tentang Along dan Angah, Mak Ngah akan diberitau juga akhirnya. Mungkin anak lelaki lebih mudah berterus terang dengan Mak Ngah, manakala anak perempuan pula lebih mudah berbincang dengan Pak Ngah.

Tengah malam: Selepas tetamu terakhir balik jam 12.10 tgh malam...Pak Ngah dan Mak Ngah pun ke Pasar Gambier (pasar borong) nak cari ikan kembung. Alhamdulillah dapat le 5 kg. Tu je yang ada. Lega aihhh....kalau tidak, jamu laksa berkuah sardin le jawabnya. Balik ke rumah...terus tolong Mak Ngah perisi ikan...dan kuah laksa dapat disiapkan pada jam 2.30 pagi. Nah...aih...!!!!

Thursday, October 26, 2006

:: Raya Pertama 2006

Kenangan: Pagi2 raya pertama...anak2 minta Pak Ngah dan Mak Ngah bergambo selepas Solat Sunat Raya...sebelum ke rumah nenek mereka (mertua) di Petra Jaya, Kuching.

Kenangan: dari kiri...sengaja disusunatur mengikut urutan..Along, Angah, Alang, Anjang dan Acik.

Kenangan: Mak Ngah menyelit bersama anak2..tanpa Along.

:: Petang raya: 30 Ramadhan

Batuk:
Mulai malam tadi, batuk dan asma mengunjungi Pak Ngah. Huh...sakitnya bila batuk tak puas sebab kahak tak mau keluar. Sakit dada dibuatnya. Macam biasa, semua tu dapat le dikurangkan dengan meminum air panas menggelegak dan 2 biji pil asma yang berwarna maroon. Bekalan ubat tu tak pernah kurang, sentiasa ada dalam stok. Kalau pergi ke mana2 tu, tak kan ditinggalkan, kecuali terlupa. Serupa kereta le..dah lama..dah uzur..dah patut pun jadi macam tu..kalau tak kena yang major...yang minor tentu sangkut punya.
Mujur :
Awal pagi tadi, sementara anak2 masih dibuai mimpi, Pak Ngah dan Mak Ngah ke Pasar Satok mencari apa yang patut. Apa tidaknya, kami belum sedia apa2. Along ada jugak sound malam tadi...isy..isy..isy..ayah ni..dah nak raya pun belum beli apa2? Ayahnya jawab secara mudah.. ayah takde le teropong nak tengok anak bulan.. tapi ayah rasa esok belum raya..dan keyakinan ayah tu berdasarkan pada Isnin telahpun diisytihar sebagai cuti umum..awal2 lagi...rasa2nya Selasa le kita raya. Kalau Isnin raya...senang je...kita ke rumah sedara mara dan kaum kerabat pada siang hari hingga ke malam...tengah malam baru balik rumah. Acik mencelah...kalau orang datang nak beraya ke rumah kita..macamana? Orang tu balik le...sebab kita takde di rumah... jawab Anjang pula. Ye le..ye le... dibuatnya raya hari Isnin...baru tau...celah Angah. Alang dan Along senyum je melihatkan gelagat kami. Akhirnya semua kelihatan lega apabila Penyimpan Mohor Raja2 Melayu mengisytiharkan ...." setelah diperkenankan oleh Raja2 Melayu, maka dengan ini disytiharkan bahawa...." sebagaimana yang Pak Ngah jangkakan. Fuh..lega..jika tidak..kes naya le..
Berkemas:
Hal ehwal mengemas rumah teres 2 tingkat (tengah) tidak le susah sangat. Lain le kalau rumah Mak Long, Pak Lang, Pak Ndak dan Mak Njang...rumah sebuah. Tambah pulak ada Along dan Angah yang dah tau itu le antara tugas utama mereka. Anak2 lelaki...Alang, Anjang dan Acik... ye le... anak lelaki ni lain sikit...membantu ala kadar dan ambil syarat je...tambahan pula apabila menyedari bahawa mereka punya 2 orang kakak yang mungkin boleh diharapkan melaksanakan tugas2 "orang dapur".
Songkok:
Sebentar tadi Alang beritahu dia nak ke India Street dengan Anjang. Kononnya nak beli songkok kerana songkok sediaada telah tertinggal di Miri. Anjang tumpang sekaki nak dapatkan songkok baru juga. Acik yang sedang membantu kakak2nya mengemas rumah membebel...dah tau nak balik beraya...yang tinggalkan songkok tu buat apa? Lain le kalau nak balik bercuti...kalau tertinggal songkok tu...ada le ampun maafnya!!

Saturday, October 21, 2006

:: Salam Eidul Fitri 2006

Assalamu'alaikum. Apa khabar semua? Di pihak Pak Ngah sekeluarga, setakat ni alhamdulillah, sihat wal 'afiat.
Along baru je tiba dari Kluang malam tadi. Guna Air Asia...jimat sikit kata Along. Pagi tadi sengaja buat cerita sikit kat anak sedara...bagi memecahkan minda. Namun, selepas tu barulah diberitau keadaan sebenar. Mohon maaf le kepada sesiapa yang berkaitan.
Petang tadi, jam 5.. Alang pulak baru tiba dari Miri dengan Wardati... mak sedaranya. Jenuh memandu...kata Alang. Mana taknya... 12 jam memandu kereta Kelisa...setelah berangkat awal pagi tadi.
Kami seluarganya tak kemana2...cuma beraya di Kuching je. Jemput le ke sini terutama kepada sedara mara dan kaum kerabat yang belum menjejak kaki ke Bumi Kenyalang. Sementara Pak Ngah masih ada ni le... kalau dah tiada tu.. lain le ceritanya. Sesekali tu kami sekeluarga memang berhajat beno nak beraya di Pantai...tapi takutkan kaki kami patah je.... 7 orang ooooo. Walau macammana pun... telefon atau handphone atau email atau blog atau SMS masih mampu mengeratkan hubungan kekeluargaan dan ikatan persaudaraan sesama kita. Cuma kekadang je SMS yang di anto tak berbalas dik kerana kesibukan masing2.


Walau apapun Pak Ngah, Mak Ngah, Along, Angah, Alang, Anjang dan Acik mengucapkan selamat hari raya, maaf zahir batin & halalkan makan minum selama ini.


SELAMAT HARI RAYA......

SELAMAT HARI RAYA......

SELAMAT HARI RAYA, MAAF ZAHIR BATIN.



Memetik teratai di pinggir paya,
Sempat mengail si ikan keli,
Kalau puasa... selamat hari raya,
Kalau tak puasa tu... selamat deepavali.

Sebelum ke mesegit makan semekut,
Rasa melugai amat tak selesa,
Takkan nak sambut deepavali kut,
Bukankah kita ada raya puasa.

Terima kasih bebanyak diucapkan kepada Pak Lang sekeluarga di KK yang mengirim kad. Maap le, kami tak balas kad tu.

Pak Ngah yang dah mula nak terasa sebak ni... mohon berundur dulu.

Friday, October 20, 2006

:: Seminggu di "Kuala Selut"

Kenangan: Jangan betulkan leher anda. Buku Panduan ( sengaja disengetkan ) sebagai panduan untuk membuat pelan tindakan.


Kenangan: Ini bukan demonstrasi...sekadar memohon simpati agar memperolehi bantuan zakat. Nak masuk ke kawasan Masjid Jamek perlu melalui tapisan tertentu...mengikut yang empunya cerita le (sorang pakcik).


Kenangan: Orang ramai di luar Masjid Jamek yang melimpahi hingga ke kawasan jalanraya.


Kenangan: dari kiri..Ustaz Mustapha, Dr. Syed (Orang Parit) dan Pak Ngah

Mesyuarat di Malaya:
Nak buat macam mana, dah namapun bekerja dengan orang dan bertugas sebagai penjawat awam, apa yang diarah, kenalah buat. Tiada pilihan. Dalam bulan puasa semacam sekarang ni, yang setahun sekali je datangnya, telah diminta pergi "Malaya" (istilah orang Sarawak untuk Semenanjung). Seminggu di sana (11-16 Oktober) untuk hadiri dua mesyuarat. Lain ooo...rasanya bila dalam bulan puasa sebegini tak dapat bersama dengan keluarga...terasa sunyi...terasa kehilangan sesuatu... tambah2 pulak laptop sengaja ditinggalkan, tak dibawa. Jika tidak, dapat gak menggerodak sana sini, sekurang2nya tengok blog sedara mara, dapat gak mengetahui cerita dan berita terbaru bagi sesiapa yang sentiasa membaharui isi kandungan blog masing2. Namun, Angahlah merupakan penghubung untuk mengetahui hal2 berkenaan... terutama bila Angah nyatakan... tak ada apa2 perubahan ayah... blog masing2 sama je sebagaimana semasa sebelum ayah berangkat ke KL dulu tu... kecuali blog Abang Akim yang baru muncul.
Bukan apa ke sana tu, sekadar untuk mesyuarat Perancangan Strategik 2007 dan Mesyuarat Budaya IPG. Memerah otak dengan keadaan perut kosong ni, jenuh jugaklah nak menghasilkan sesuatu yang boleh dibanggakan. Walau apapun, ditanggung beres melalui penglibatan menyeluruh dari semua ahli mesyuarat. Maka draf awal dapatlah disediakan untuk persediaan dan cetakan di hujung tahun ni.
Parit bertemu Sg. Batu:
Ambil peluang sempena mesyuarat tu, diselitlah dengan ceramah Pengurusan Strategik. Maka dijemput le sorang penceramah dari INTAN Bt. Kiara iaitu Dr. Syed Omar Shahabudin. "Bersoreh punya bersoreh" rupanya beliau merupakan orang Parit, yang beristerikan orang Sg. Batu. Isterinya sorang cikgu yang rumah keluarga sebelah isterinya itu dapat dikenalpasti dengan menyelusuri jalan tar Pasar Malam Sg. Batu di depan kedai Pak Lang Ki. Sempat le bergambo dengan "orang kampung kite" bersama dengan sorang pensyarah IPG (Ketua Jabatan Pendidikan Islam & Moral: Ustaz Mustapha) yang jugak orang Perak. Buat malu kat orang kampung je bila melihatkan gambo yang diambil...mana taknya...tak sempat tali leher dibetulkan...si tukang ambik gambo dahpun menekan punat kamera. Maka berkatalah diri sendiri di dalam hati demi nak menyedapkan hati...baru le nampak real...bukannya berlakon. Mungkin Pak Teh atau Pak Ndak kenal Pak Syed kita yang di dalam gambo tu... ye le... yang di tengah2 tu le... yang siap bersamping tu, bukan yang bertali leher herot tu.
Nak masuk pagar ditutup:
Nak jadi cerita... pada suatu petang tu...sambil berjalan2 dekat hujung Wisma Yakin di Jalan Masjid India, nampak orang ramai semacam berkumpul depan Masjid Jamek. Kaki terus dihayun menghampiri lokasi berkenaan. Asal mulanya bimbang juga nak menghampiri, takut2 orang berdemo...jadi kes naya je nanti. Buat pulak nasib tak bertuah...muka kita keluar di muka depan surat khabar...lagi haru dibuatnya. Rupa2nya setelah bertanya kabo kat sorang pakcik kat situ...orang ramai bersesak2 tu semata2 nak dapatkan bantuan zakat. Ada yang dah di dalam pagar dan masih ramai yang di luar pagar....tapi peliknya pagar tu ditutup. Rupa2nya....tapisan dibuat di pintu pagar tu...takut penagih dadah pun dapat bantuan. Entah le.....

Belek dan tinjau:
Nampaknya di Jalan Masjid India ni, walaupun dah masuk minggu ketiga berpuasa, semua gerai kuih muih, pakaian, bunga2an dan gerai2 yang menjual serba mak nenek lagi...semacam lebih banyak dari bilangan pembeli. Pengunjung memang ramai, itu tak dapat dinafikan. Memang ramai. Cuma lebih ramai yang lalu lalang dan meninjau2 je dari yang sudi membeli. Mungkin mereka dah beli awal atau membuat persiapan awal sebelum bulan puasa lagi...mana tau kan?
Pak Tam membisu:
Semakin dekat nak balik ke Bumi Kenyalang, semakin banyak pula terima SMS yang minta dibeli itu ini. Maka dibeli le serba sikit kat Mak Ngah dan anak2 yang lain. Cuma sepasang Baju Melayu berwarna biru untuk diri sendiri yang sengaja dibeli agar sama warna sepertimana untuk anak bujang (anak teruna) Pak Ngah...Alang namanya.
Dalam pada itu ada le jugak dapat SMS dari sedara dari Johor yang kononnya nak ke Putrajaya, atas urusan politik le...jika masa terlapang sikit dan jika ada rezeki, ingin nak jumpa...bilamana dia tau yang abangnya ada di "Kuala Selut". Namun dia dah beralas cakap sebelum tu. Tunggu punya tunggu...tetap tak muncul...malah SMS yang di anto pun tak dijawabnya...mungkin dia punya alasan kukuh untuk tidak membalas SMS tu...

Wednesday, October 11, 2006

:: Awal Ramadhan 2006 M

Hari pertama puasa tahun ni, tergerak hati mengajak Mak Ngah, Angah, Anjang dan Acik mengunjungi pusara Pak Seman (bapa mertua: meninggal pada 16.6.2006 jam 3.45 pagi...yang ketika itu menantunya...orang Pantai Remis sedang melawat Negara China) dan pusara arwah Nariman (adik ipar no.2) dan Nek Dawi (bapa Pak Seman) di Tanah Perkuburan Islam Semariang, Petra Jaya, Kuching. Tak jauh jaraknya...ada le kira2 20 minit je secara memandu perlahan2. Nak mengunjungi dan menziarahi kubur arwak mak dan arwah ayah di Sungai Batu, Pantai Remis Perak... tak dapat rasanya...kerana kesuntukan masa dan peluang sebegini...iaitu di awal Ramadhan. Jam 11 pagi kami tiba. Nampaknya ramai juga orang yang mengunjungi pusara ahli keluarga masing2. Terasa syahdu...
Walaupun membaca Surah Yaasin dan tahlil boleh dibuat di mana2, tapi bilamana kita lakukan semua itu di pusara... lain sikit rasanya...kesyahduan itu lain sikit berbanding jika dilakukan di rumah.


Bilamana kami dah nak balik...barulah tiba Mak Jijah (mak mertua) dan Zahri (adik ipar no.6) untuk tujuan yang sama. Kami join sama...tunggu mereka. Dik sebab hari semakin panas...maka Mak Ngah pun dilantik khas jadi tukang pegang payung kepada Mak Jijah...maknya.

Tiga beradik sedang bersama2 membaca Surah Yaasin dan tahlil di pusara Pak Seman...nenek mereka. Istilah "nenek" di Sarawak punya maksud yang sama dengan istilah "Tok Wan" di Pantai Remis.

Tuesday, October 10, 2006

:: Gambo dari Sarawak...

kenangan: ayah dan mama Ahmad Anwar Ariffin

Ini je le gambo Pak Ngah & Mak Ngah yang ada dalam simpanan setelah dikelebek di sana sini. Ini yang dijumpai setakat ini. Diambil sebelum berangkat ke KL untuk bercuti selama seminggu pada Mei/Jun 2006 baru2 ni. Cuma berlatar belakangkan dalam rumah je...

KENANGAN: dari kiri...: Ainul Amla (Along), Ahmad Ashraaf (Anjang), Ahmad Ashfaq (Alang), Mak Ngah, Ahmad Anwar Ariffin (Acik) dan Ainul Ashiqin (Angah). Tiada dalam gambo: Pak Ngah...sebab jadi tukang ambik gambo.