Wednesday, March 05, 2008

:: Pujian

Selalunya kita suka memuji... walaupun ada juga di kalangan kita yang jarang2 memuji atau agak sukar untuk memuji. Ada juga di kalangan kita yang suka dipuji... tetapi dalam masa yang sama kita sukar untuk memuji orang lain... dan ada juga di kalangan kita yang kurang gemar apabila dipuji... walaupun kita selayaknya dipuji. Begitulah kita.

Sukarkah bagi kita untuk memuji sesuatu yang sepatutnya dipuji? Sukarkah untuk mengucapkannya?

Apabila kita melihat sesuatu yang sewajarnya dipuji... sebaik2nya ucapkanlah kata2 pujian. Rasa2nya tidak sesukar mana pun untuk mengucapkannya... hanya dengan gabungan mantap antara dua bibir dan gerakan lidah... maka akan terhasillah kata2... terbentuklah ucapan... termasuklah kata2 pujian. Jika dalam keadaan2 tertentu... kita mungkin tidak berupaya untuk melakukan sesuatu yang baik yang memungkinkan kita akan dipuji... maka adakah merupakan sesuatu yang pelik dan sukar... jika kita memuji seseorang yang berjaya melakukannya?

Kekadangnya kita patut memaksa diri agar membiasakan diri kita... agar mudah mengucapkan kata2 pujian. Kita patut bermurah hati untuk tujuan itu secara berpatutan... tidak keterlaluan. Pujilah... apabila ada sesuatu yang sepatutnya kita hargai. Usah lokek untuk memuji... walaupun mungkin orang tidak meminta untuk dipuji apabila melakukan sesuatu. Apa2 pun keikhlasan sewajarnya diutamakan.