Thursday, October 11, 2007

:: Jaga2

:: Apabila usia makin meningkat... macam2 yang boleh berlaku... ibarat kereta... jika usianya melebihi 5 tahun... akan ada le alatan ganti minor yang perlu diganti... dan jika melebihi 10 tahun... bersedialah sejumlah wang sebagai biaya bagi mengganti alatan majornya pulak... dan bagi kita... ketahanan badan... fizikal... corak berfikir dan bertindak juga turut berubah... selari dengan perubahan usia kita.

:: Semalam... sorang staff menyerahkan sekeping kad raya... yang antara kandungan ucapan yang tercetak di dalamnya... mungkin boleh mengingatkan kita tentang sesuatu... tentang diri kita... tentang kesihatan kita... agar kita sentiasa berhati2... agar kita sentiasa berjaga2 dan berwaspada...

" Kurangkan lemak, garam dan gula...
Kita sekadar berusaha dan berdoa...
Moga sentiasa sihat sejahtera...
Maaf zahir batin daripada kami sekeluarga...
Selamat Hari Raya... "




Andropaus bukan sekadar krisis pertengahan umur
Artikel ini disumbangkan oleh Dr Bhavani Thillainayagam

SELAMA ini, isu menopaus sering menjadi bahan jenaka bagi kebanyakan lelaki terutama untuk mengusik wanita yang mulai mencecah usia 40-an. Tetapi, hakikatnya lelaki juga mengalami ‘menopaus’. Kajian terbaru mengenai andropaus atau lebih dikenali sebagai ‘menopaus’ untuk lelaki mungkin membuatkan lelaki tidak senang duduk. Berdasarkan kajian itu, hampir separuh daripada lelaki berusia 40 hingga 60 tahun mengalami gejala andropaus pada tahap tertentu dalam hidup mereka. Jadi, apa sebenarnya andropaus? Adakah ia krisis pertengahan umur? Ringkasnya, andropaus adalah penurunan tahap testosteron, hormon seks utama lelaki. Istilah menopaus bagi lelaki itu atau PADAM yang membawa maksud penurunan separa Androgen di kalangan lelaki berumur adalah perkara lumrah sejajar dengan peningkatan usia.


Bagi sesetengah lelaki, pengalaman itu berlaku secara perlahan, selain penurunan pada keinginan seks, tumpuan minda dan kecergasan fizikal. gejala lain termasuk perubahan emosi, buncit dan penurunan tenaga membuatkan seseorang itu sering rasa penat. Masalahnya, lelaki yang menderita gejala andropaus lazimnya didiagnos sebagai mengalami krisis pertengahan usia menyebabkan mereka tidak menerima rawatan sewajarnya. Inilah silapnya. Krisis pertengahan umur adalah masalah psikologi, bukannya isu kesihatan fizikal. Lazimnya, masalah ini berlaku apabila seseorang lelaki itu sampai ke satu tahap apabila mereka menghadapi sedikit cabaran atau pencapaian dalam hidup.


Ketika mengalami krisis pertengahan umur ini, kebanyakan lelaki akan mengalami perubahan besar dalam kerjaya, perkahwinan dan fungsi keibubapaan. Perubahan ketara itu lazimnya akan menyebabkan kekeliruan dan kemurungan yang sering dikaitkan dengan krisis pertengahan umur. Berbeza dengan andropaus yang dikaitkan dengan fenomena psikologi sebenar berpunca daripada penurunan dalam penghasilan testosteron dan memberi kesan kepada beberapa aspek fizikal dan emosional. Meskipun ramai lelaki yang enggan mengaku mereka menghadapi masalah berkenaan, kebanyakan penyelidik termasuk pakar perubatan antarabangsa sudah pun mengakui kehadiran andropaus. Malah, laporan terkini Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menyatakan hormon lelaki, androgen mulai berkurangan seiring dengan usia. Kajian dilakukan bagi menguji tahap androgen pada usia 25 dan 70 itu mendapati tahap androgen hanyalah 10 peratus berbanding ketika mereka masih muda. Ada beberapa perkara yang boleh anda lakukan, tetapi jika anda masih merasakan ia tidak mencukupi, mungkin anda boleh mencuba terapi penggantian testosteron (TRT) yang boleh didapati dalam bentuk pil atau suntikan. Antara terbaru yang kini boleh didapati di pasaran Malaysia ialah Andriol Testocaps, TRT yang diambil secara makan.

Memandangkan jangka hayat lelaki kian meningkat, adalah lebih baik jika mereka menikmati usia emas dengan bermutu. Anda pasti tidak mahu menikmati usia tua dengan pelbagai masalah dan penyakit, kerana pengambilan TRT boleh mengembalikan gaya hidup yang sihat dan aktif. Oleh itu, jika anda mengalami pelbagai gejala yang menunjukkan anda mengalami andropaus, berjumpalah doktor segera untuk mendapatkan nasihat. jangan biarkan andropaus menghantui hidup anda!

Untuk maklumat lanjut, layari http://www.andropause.com.my/.

FAKTA: Kenapa testosteron penting untuk lelaki? Testosteron adalah hormon yang mempunyai kesan unik dalam tubuh lelaki. Ia dihasilkan dalam testis dan kelenjar adrenal. kepentingannya sama seperti estrogen bagi wanita. Testosteron membantu membina protein dan penting untuk tingkah laku seksual yang normal serta merangsang ereksi. Selain itu, hormon ini juga memberi eksan kepada aktiviti metabolik seperti penghasilan sel darah dalam tulang sumsum, metabolisme lipid dan karbohidrat, fungsi hati serta pembesaran kelenjar prostat.

Panduan menangani andropaus:


Elak daripada kenaikan berat badan.
Amalkan pengambilan makanan seimbang.
Nikmati kegiatan fizikal yang biasa.
Elakkan alkohol.
Berhenti merokok.

Terapi penggantian testosteron (TRT).

Dalam kebanyakan kes, TRT boleh memberikan kesan yang amat baik kepada lelaki, tetapi mungkin bukan untuk semua kerana gejala itu mungkin disebabkan penyakit lain. Sebaiknya, jumpalah doktor bagi mengenal pasti apa masalah dihadapi.

Kajian mendapati, TRT membantu:
Memperbaiki mood dan keadaan anda.
Meningkatkan minda dan tenaga fizikal.
Mengurangkan rasa marah, kemurungan, keletihan dan kebimbangan.
Memperbaiki mutu tidur.
Memperbaiki tahap libido dan hubungan seksual.
Peningkatan kekuatan otot.

INFO:

Mungkinkah ianya Andropos?

Jawab soalan berikut untuk menentukan sama ada paras testosteron anda mungkin terlalu rendah. Tandakan pada kotak yang berkaitan dengan anda.

1) Adakah naluri seksual anda menurun?

2) Adakah anda kekurangan tenaga?

3) Adakah anda mengalami kemerosotan dari segi kekuatan dan/atau ketahanan diri?

4) Adakah anda mengalami pengurangan ketinggian?

5) Adakah anda merasakan keseronokan hidup semakin berkurangan?

6) Adakah anda sedih dan/atau suka merungut?

7) Adakah anda mempunyai masalah lemah tenaga batin?

8) Adakah anda tertidur selepas makan malam?

9) Kebelakangan ini, adakah keupayaan anda untuk melakukan aktiviti sukan yang sering anda lakukan merosot?

10) Kebelakangan ini, adakah prestasi kerja anda merosot?

Jawapan ‘Ya’ untuk soalan 1 ke 7 atau mana-mana 3 soalan di atas menunjukkan paras testosteron yang rendah. Bincang dengan doktor anda mengenai gejala dan puncanya.

Rujukan: Morley et al. Validation of a screening questionnaire for androgen deficiency in aging males. Metabolism 2000; 49(9):1239-1242.

" Selamat Hari Raya... "