Sunday, October 07, 2007

:: Siapa punya

6 Oktober 2007: Sabtu
:: Kita dan kehidupan kita... mudah berkait dan terkait dengan banyak pihak... melalui hubungan individu... keluarga... masyarakat... daerah... negeri... dan negara... malah kita jugak punya hubungan yang rapat dan erat dalam hubungan di nusantara ini... yang ada antaranya serta kekadangnya masih punya hubungan darah... dan marganya. Kita jugak kekadangnya punya naluri yang mungkin sama dengan mana2 pihak lain... yang mungkin melibatkan cara berfikir... cara bertindak... malah mungkin punya persamaan dalam penghasilan hasil karya... yang bagaimana punca berlakunya itu mungkin menjadi isu lain... yang boleh difikir dan ditafsir bersama... oleh kita. Cumanya... dalam kehidupan bernegara dan berjiran tetangga... wajarkah kita menimbulkan sengketa dan perbalahan yang mungkin tidak membawa apa2 makna... akibat semua pihak mahukan kemenangan... atas apa sahaja isu yang ditimbulkan... walaupun kita punya banyak pilihan dalam menyusunatur apa2 sahaja tindakan kita?
Rasa Sayang lagu Melayu Nusantara
Oleh Hanneeyzah Bariah Baharin dan Mohamed Farid Noh Tengku Adnan

KUALA LUMPUR: Kementerian Pelancongan kesal dengan laporan akhbar Indonesia, The Jakarta Post mengenai gesaan seorang Ahli Parlimen Indonesia yang mahu kerajaan negaranya menyaman Malaysia kerana menggunakan lagu tradisional Rasa Sayang untuk kempen 'Truly Asia' sempena Tahun Melawat Malaysia 2007 (TMM07). Menterinya, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor, berkata lagu Rasa Sayang adalah lagu tradisi Melayu Nusantara dan sebagai negara serumpun yang memiliki banyak ciri persamaan, dakwaan itu tidak sepatutnya timbul. Beliau berkata, dakwaan itu mungkin diutarakan oleh pihak yang tidak berpuas hati dengan pelbagai perkara yang berlaku terhadap rakyat Indonesia di negara ini dengan mencari isu yang boleh mencetus konflik antara kedua-dua negara.

"Jika mereka mahu saman, kita tunggu dan lihat... tapi mengapa mereka nak ambil tindakan undang-undang sedangkan kita negara serumpun yang sangat rapat dan banyak berkongsi persamaan, termasuk lagu Rasa Sayang," katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam. Laporan kelmarin memetik Ahli Parlimen dari Parti Amanah Nasional, Hakam Naja yang mahu kerajaan Indonesia menyelidiki asal usul lagu Rasa Sayang dipercayai berasal dari Maluku, Indonesia sebelum menyaman Malaysia kerana menggunakan lagu itu untuk tujuan komersial. Hakam juga menuduh Malaysia mengakui dan menjadikan kraf tangan tradisional Indonesia seperti batik dan wayang kulit sebagai miliknya.

Sementara itu, Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata Indonesia tiada hak mendakwa lagu Rasa Sayang sebagai milik mereka kerana lagu itu adalah milik Nusantara. Bercakap selepas majlis berbuka puasa anjuran kementeriannya, di sini, malam tadi, beliau berkata, Rasa Sayang dan lagu seperti Jauh Di Mata, Burung Pungguk dan Terang Bulan adalah lagu Nusantara dan tiada pihak yang boleh mendakwa ia milik mereka. "Saya cabar mana-mana pihak di Indonesia membuktikan siapa penciptanya dan sila tunjuk bukti," katanya.