Sunday, October 07, 2007

:: Di sebalik sana

7 Oktober 2007: Ahad
:: Kita selalunya punya persepsi kita sendiri... kadang2 betul... tapi adakalanya salah... tapi biasanya setiap insan punya persepsi tersendiri... jika ada persamaan... mungkin itu hanya kebetulan.
:: Kita biasanya menggemari cahaya yang terang... panas yang tidak terik... sebaiknya bercuaca redup... sedapat mungkin kita tidak mahukan hujan lebat... kilat sabung menyabung... dan guruh yang berdentum dentam... dan begitulah kita mengikut kesesuaian masa dan keadaan.
:: Kadang2 matahari dihilangkan... cuaca semakin meredup... gumpalan awan semakin menebal dengan kehitaman yang memekat... dan keadaan sebegitu biasanya diakhiri dengan guruh yang bersahutan dan kilat yang memancar... keadaan2 ini mungkin menjadikan kita sedikit kecewa... malah kata2 bermadah... "ku sangka panas hingga ke petang... rupanya hujan menjengah di tengah hari..." ada kebenarannya... terutama apabila hajat dan hasrat kita tidak kesampaian... menjadikan kita tercari2 si matahari... ke mana perginya... rupa2nya kita bakal dihadiahkan pelangi.
:: Dihilangkan cahaya terang si matahari... si pelangi pulak yang datang mengganti... boleh direnung fikir oleh kita. Kenapa jadi begitu?