Friday, October 12, 2007

:: Sah... Sabtu raya

Aidilfitri disambut esok

KUALA LUMPUR: Umat Islam di negara ini akan menyambut Hari Raya Aidilfitri, esok, demikian diumumkan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah malam tadi. Pengumuman itu disiarkan menerusi Radio dan Televisyen Malaysia (RTM). Tarikh Hari Raya Aidilfitri ditetapkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja berdasarkan rukyah dan hisab menerusi 28 tempat pencerapan di seluruh negara.

Sementara itu, negara lain yang menyambut raya pada hari Sabtu termasuk Indonesia, Mesir, Bahrain, Sudan, Oman, Yaman, Turki dan Emiriah Arab Bersatu. Penduduk Islam di Eropah juga akan menyambut Syawal esok, kata Majlis Fatwa dan Penyelidikan Eropah. Persatuan Islam Amerika Utara turut mengeluarkan kenyataan baru-baru ini menyatakan orang Islam di benua itu akan menyambut esok.


Beberapa negara lain pula akan menyambut 1 Syawal hari ini termasuk Turki dan Libya. Laporan dari Arab Saudi dan Algeria juga menyatakan dua negara itu akan menyambut Aidilfitri hari ini. Pakistan pula dijangka menyambut Aidilfitri pada hari Ahad, berdasarkan kenyataan Jabatan Kaji Cuaca negara itu. Begitu juga Qatar. Nigeria, bagaimanapun, mungkin terawal menyambut Aidilfitri. Negara itu menyambut 1 Syawal semalam.