Monday, October 04, 2010

:: Samarahan-Asajaya: Guru dan 2 anggota tentera maut



MENGELUARKAN MANGSA: Beberapa anggota bomba berusaha mengeluarkan

mayat mangsa yang tersepit di dalam kenderaan dalam kemalangan maut di Kota

Samarahan.


Tiga maut kereta bertembung bas

SAMARAHAN 3 Okt. – Dua anggota tentera dan seorang guru maut apabila kereta Perodua Kancil yang mereka naiki bertembung lalu terperosok di bawah bas sekolah di Kilometer 15, Jalan Samarahan-Asajaya, dekat sini pagi ini.

Kemalangan ketika hujan itu menyebabkan ketiga-tiga mangsa yang berusia 25 tahun maut di tempat kejadian.

Dalam kejadian pada pukul 6.40 pagi itu, pemandu kenderaan, Mahidi Akun dan penumpang tempat duduk hadapan, Sabdi Kamri yang kedua-duanya anggota tentera maut dalam keadaan mengerikan dengan kepala mereka berkecai.

Seorang lagi mangsa, Mohd. Zoolnezam Alon dipercayai guru di Asajaya tersepit di bahagian tempat duduk belakang, juga meninggal dunia di tempat kejadian.

Ketua Polis Daerah Kota Samarahan, Deputi Supritendan Abdul Rahman Ahmad berkata, ketika kejadian kesemua mangsa dipercayai dalam perjalanan menghala ke Asajaya.

Bagaimanapun menurutnya, sebaik melalui satu kawasan selekoh, kenderaan tersebut dipercayai bertembung dengan bas sekolah yang tiada penumpang.

‘‘Kemungkinan disebabkan laluan di kawasan tersebut tidak begitu besar, kita percaya salah sebuah kenderaan terbabit memasuki laluan bertentangan sebelum bertembung di selekoh berkenaan.

‘‘Pemandu bas sekolah itu tidak mengalami sebarang kecederaan,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Abdul Rahman berkata, mayat kesemua mangsa dibawa ke Hospital Umum Sarawak (HUS) untuk bedah siasat.

Menurutnya, polis akan mendapatkan keterangan pemandu bas terbabit untuk membantu siasatan.

Dalam pada itu, operasi mengeluarkan mayat mangsa mengambil masa lebih dua jam menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk di laluan itu.

Operasi mengeluarkan kesemua mangsa dilakukan bersama pasukan polis, Balai Bomba dan Penyelamat Kota Samarahan serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM).

Pada mulanya, kemalangan itu disangka hanya membabitkan dua mangsa, bagaimanapun setelah Perodua Kancil dikeluarkan dari bawah bas sekolah, pasukan penyelamat dikejutkan dengan seorang lagi mangsa yang tersepit di bahagian tempat duduk belakang.