Tuesday, December 25, 2007

:: Never outshine


Kita selalunya di dalam hirarki membantu orang lain... membantu orang2 di bawah seliaan kita atau kekadang membantu boss kita terutama apabila diminta bantuan... dan begitulah kita selama kita adalah pekerja di dalam apa sahaja bidang.

Kita kekadangnya terlupa bahawa kita bukanlah dalam kedudukan teratas di dalam apa sahaja hirarki... sebab jika kita adalah boss di dalam organisasi kita... maka sebenarnya masih ada lagi boss lain yang berada "di atas" kita... dan ini boleh dilihat di dalam susunatur carta organisasi kita atau di dalam carta organisasi secara umumnya... dan begitulah kedudukan kita.

Dan jika begitulah kedudukan kita... maka bermakna masih ada boss lain "di atas" kita... dan ini membawa maksud bahawa "boss" berada di mana2 sahaja... berkeliaran di mana2 sahaja dan kita adalah "pekerja" setianya.

Peraturan No.1: Never Outshine The Master:

"Always make those above you feel comfortably superior. In your desire to please or impress them, do not go too far in displaying your talents or you might accomplish the opposite - inspire fear and insecurity, make your masters appear more brilliant than they are and you will attain the heights of power."

Robert Greene: