Wednesday, October 07, 2009

:: Taufan PARMA



TERKINI: Jabatan Meteorologi Malaysia sahkan Malaysia terselamat dari Taufan PARMA kecuali Sabah kena tempias

Taufan PARMA bergerak ke arah tenggara dan dijangka melanda Filipina malam ini. -Sumber: JMM

PETALING JAYA: Jabatan Meteorologi Malaysia (JMM) hari ini mengesahkan ribut tropika Parma tidak akan melanda perairan Malaysia.

Bagaimanapun Pengarah Pusat Ramalan Cuaca Nasional JMM, Saw Bun Liong berkata, tempias ribut tropika itu akan dirasai di beberapa kawasan perairan Sabah dengan angin kencang selaju 30 hingga 50 kilometer sejam.

"JMM telah mengeluarkan amaran laut bergelora serta angin kencang sehingga Jumaat ini (9 Oktober)," katanya kepada mStar Online.

Bun Liong berkata, ombak setinggi 3.5 meter turut dijangka berlaku di sekitar perairan Phuket, Samui, Kelantan, Terengganu, Condore, North Reef, Layang-Layang, Wilayah Persekutuan Labuan, bahagian barat Sabah dan Palawan.

Menurutnya, JMM akan memantau perkembangan ribu tropika Parma dan akan mengemaskinikan amaran dari semasa ke semasa menerusi media dan laman web JMM.

Dalam pada itu, Bun Liong berkata, JMM meramalkan Taufan PARMA akan melanda Filipina malam ini.

BERITA TERDAHULU

PETALING JAYA: Sejak beberapa jam yang lalu, terdapat beberapa pihak yang mengedarkan SMS memaklumkan bahawa ribut taufan yang kuat dinamakan PARMA dengan kelajuan 222 kilometer sejam akan melanda negara jiran Filipina menjelang tengah malam ini.

SMS tersebut memberi amaran kepada penerimanya bahawa tempias ribut ini dijangka sampai ke Malaysia beberapa jam selepas itu.

“Elakkan daripada berada di tempat awam dan terbuka juga beri amaran kepada mereka yang tinggal di pantai Timur Semenanjung Malaysia,” kata pesanan ringkas tersebut.

Usaha sedang dijalankan untuk mendapatkan pengesahan daripada pihak Jabatan Kaji Cuaca Malaysia.

Sehingga berita ini disahkan oleh pihak berkuasa anggaplah pesanan ini sebagai satu berita yang belum tepat kesahihannya.