Thursday, October 01, 2009

:: Gempa di Sumatera... kita terasa

Selepas solat maghrib... Along hubungi kami memaklumkan bahawa flet sewaannya di Cheras bergegar... semua penghuni bergegas turun... kebetulan dia baru pulang dari pasar malam... tak le terasa sangat...

Rupa2nya ada gempa di Sumatera Barat... kesannya terasa di kawasan Lembah Kelang dan pantai barat Semenanjung... dan ada hebahan dalam Berita Jam 8.00 malam di semua rangkaian...

..............................................................................................

Gempa 7,6 SR di Sumbar Terasa di Medan

Rabu, 30 September 2009 | 17:53 WIB
MEDAN, KOMPAS.com — Gempa berkekuatan 7,6 skala Richter (SR) terjadi di Sumatera Barat (Sumbar) yang getarannya terasa hingga wilayah Sumatera Utara, Rabu (30/9).

"Gempanya terjadi pada 17.16 WIB dan berpusat di wilayah Sumbar," kata Esti, Analis Data Balai Besar Meteorologi, Klimatologi, dan Geofisika (BBMKG) Wilayah I Medan.

Pihak BBMKG mencatat, gempa itu terjadi di 0,84 lintang selatan dan 99,65 bujur timur dengan kedalaman 71 km di bawah dasar laut. Pusat gempa berada pada wilayah Pasaman atau 78 km barat laut Kota Padang, 99 km barat daya Bukit Tinggi atau 106 km timur laut Kepulauan Mentawai. Namun, gempa itu tidak berpotensi tsunami, katanya.

Berdasarkan pantauan, getaran gempa itu terasa hingga ke Kota Medan sehingga mengakibatkan beberapa penghuni rumah dan perkantoran di daerah itu berhamburan ke luar.

Sent from Indosat BlackBerry powered by