Wednesday, October 21, 2009

:: Tanah pusaka tiga generasi

Sekitar jam 9 malam sebentar tadi... PakNdak Yan menghubungi PakNgah... ada hal sikit katanya. Kononnya, Yahya anak Mak Unggai ingin benar menjual tanah pusaka tiga generasi yang telah tidak dipedulikan sekian lama oleh pihak generasi terdahulu. Mungkin Yahya punya sebab untuk menjualnya... semacam punya masalah yang tak terungkai... tambah PakNdak Yan lagi.

Pandangan awal PakNgah agak mudah... pemilikan tanah tersebut agak berserabut... jualkan saja. Tanah yang tidak seluas mana itu dimiliki oleh 5 pewaris utama... dan waris bagi setiap pewaris utama itu pula semakin membesar, bergantung kepada bilangan ahli keluarga pewaris utama tersebut. Sehingga kini... tiada usaha mantap dan kesungguhan untuk menjadikan tanah "bernilai" itu semakin bernilai. Ada juga sedikit usaha ke arah tersebut... suatu ketika dahulu... dan nampaknya semacam panasnya air suam... cepat sejuk... dan usaha itu terpendam dan terbiar... walhasil balik asal...

Sejak dahulu... setiap usaha untuk "menguruskan" tanah pusaka itu akan melalui jalan buntu... apabila melibatkan pewaris sebelah Pak Ngah 'At yang mempunyai 3 pewaris utamanya... Abang Li yang kini dah tiada... Abang Ului yang banyak sepak terajangnya dan "autakari" (istilah PakNdak Yan) dan Teh yang tahap kesihatannya semakin tergugat sebelum ini.

5 pewaris utama... Yahya 3 beradik sebelah Mak Unggai (saham terbesar - separuh dari hak pemilikan), Lodin 7 beradik sebelah Pak Lang Bakar, Abang Ului 2 beradik sebelah Pak Ngah 'At, PakNgah 7 beradik sebelah Che Mah dan Leh Kodiang (cucu) sebelah pihak Tok Bakar ( Sg.Batu ).

Generasi kedua tidak berkesempatan merasai rezeki sepenuhnya daripada nilai tanah pusaka ini... dan nampaknya semacam akan berlarutan pula kepada generasi ketiga sekarang ini. Generasi kedua yang masih ada hanyalah Mak Unggai saja lagi.