Tuesday, January 08, 2008

:: Mendaftar

Hari ni ambil cuti sehari... urusan pendaftaran anak bungsu di SM Sains Kuching... sekadar utamakan pilihan anak yang beria2 sangat nak diam di asrama... walaupun PakNgah cadangkan memadai ke sekolah harian... banyak pilihan... mau yang dekat... mau yang jauh semuanya ada... tapi anak bungsu nekad nak ke sekolah pilihannya... dan kerana ini adalah urusan untuk anak bungsu (setakat ini... hehehe)... maka MakNgah, Angah dan Anjang ikut sama... menjadikan MakNgah perlu memohon kebenaran khas dari sekolahnya.

Urusan bermula jam 9.00 dan diikuti dengan Taklimat Pengetua hingga jam 12.30 tengahari... kemudian urusan ke asrama dll... menjadikan urusan selesai sepenuhnya pada jam 2.30 petang. Berdasarkan senarai yang terpampang di papan kenyataan di depan dewan pendaftaran... 139 orang pelajar ke tingkatan satu sepatutnya melapor diri... tapi rasanya tak seramai itu yang datang sebelah paginya... mungkin berhalangan atau masing2 punya sebab lain.
Selesai kesemuanya... MakNgah berkejar ke sekolahnya sebab ada mesyuarat staf... dan pesan kepimpinan sekolahnya semalam... habis urusan pendaftaran, mesti balik hadiri mesyuarat walaupun di penghujung mesyuarat... fuh... inilah akibat apabila GB baru2 ini telah dinaikkan ke gred DG38... berbeza gaya pengurusan dan pengendalian staf di sekolahnya... dan pastilah GB punya sebab untuk bertindak sedemikian.