Saturday, January 12, 2008

:: Buangkan kesedihan


"Orang menjadi sedih apabila di waktu sedang berehat beliau risau apakah dirinya bahagia atau tidak. Itulah rahsianya"... begitulah lebih kurang kata Bernard Shaw. Kekadangnya kita bersedih tanpa sebab... tanpa sebab yang menyebabkan kita bersedih... tapi di dalam masa yang sama kita terus melayan perasaan kita itu... mengikut kata hati yang lebih banyak menjurus kepada rasa sedih... rasa risau yang tak menentu datangnya itu... dan jika itulah yang kita lakukan... maka akan berterusanlah rasa sedih itu dan kita akan sentiasa berada di dalam keadaan kemurungan yang berterusan.

Kenapa tidak kita ketepikan rasa sedih itu? Kenapa tidak kita buangkan perkara atau punca penyebab timbulnya rasa sedih itu? Kita buang jauh2 dan jangan kita biarkan diri kita untuk kembali mengingat perkara atau punca penyebab timbulnya rasa sedih itu... rasa kecewa itu.

Ayuh... sinsingkan lengan baju... kuatkan azam dan tekad... gunakan minda sedar untuk kembalikan diri asal kita... jangan kita dibuai dan dihanyut oleh perasaan yang berbolak-balik... yang lebih mengikut kata hati... yang lebih mengikut perasaan dan bukannya mengikut fikiran... walaupun mungkin fikiran juga mampu mendorong kita untuk tersilap langkah dalam sebarang tindakan dan percaturan.

Kenapa tidak kita sibukkan diri supaya kita sentiasa terasa sibuk? Kenapa kita hanya menyibukkan diri hanya sanya untuk melayan rasa sedih? Kenapa? Sedangkan setiap masa dan ketika... kita punya pilihan samada untuk melayan perasaan sedih itu atau tidak? Pilihan di tangan kita... dan kita boleh membuat pilihan yang terbaik. Mungkin malang bagi kita... jika kita memilih sesuatu yang tidak baik... sedangkan kita punya peluang untuk memilih yang terbaik. Begitulah kita selalunya... mungkin tersilap membuat pilihan apabila berpeluang membuat pilihan.

Dengan menyibukkan diri... perjalanan darah biasanya lancar... fikiran mulai terbuka dan akhirnya akan memungkinkan semua yang positif dalam kehidupan kita akan mengenepikan kesedihan serta kerisauan daripada berterusan menghantui kita dan tindakan kita... jika tidak... kita akan menghadapi saat2 kehancuran di dalam kesedihan dan keputusasaan yang tak berpenghujung.