Monday, January 14, 2008

:: Catatan rakan maya

Seorang rakan maya kita ada membuat catatan seperti berikut:
ada seseorang pernah berkata..."aku menghadap kehidupan kerana aku hidup"...Apa maksud kata-kata itu?
(Jawab:... tak tau...SH kena tanya balik kat orang tu...... tapi mungkin orang tu redha akan apa yang dia ada dan menerima semua perkara seadanya...dia menerima kelebihan dan kekurangan pasangannya...dia juga redha terhadap masalah yang ditimbulkan oleh pasangannya...)
ada seseorang pernah berkata..."aku ingin seorang pendengar yang dapat mendengar segala keluh kesah dan lara aku"...Apa maksud kata-kata itu?
(Jawab:... tak tau... SH kena tanya balik kat orang tu...... tapi mungkin orang tu hanya perlukan seseorang sebagai pendengar sahaja... tak lebih dari itu... pasangannya dianggap macam boneka... pandangan, pendapat dan nasihat tak perlu untuknya...)
ada seseorang pernah berkata..."aku ingin hak aku dihormati dan aku menerima hak aku"...Apa maksud kata-kata itu?
(Jawab:... tak tau... SH kena tanya balik kat orang tu...... tapi mungkin orang tu mau dirinya dihormati sebagaimana sepatutnya dan dianggap itu adalah haknya untuk mendapat penghormatan tersebut... jangan perlekehkannya...tiada kompromi tentang itu... cuma hanya untuk dirinya sahaja... bukan untuk pasangannya...)
ada seseorang pernah berkata..."apa kau nak aku akan berikan..cuma aku nak kau beri balik sebagaimana aku terima dari kau"...Apa maksud kata-kata itu?
(Terdapat semacam adanya kesilapan penggunaan aku dan kau di situ. Jawab:... tak tau... SH kena tanya balik kat orang tu...... tapi mungkin orang tu cuba memenuhi segala permintaan... tapi pemberiannya semacam tidak ikhlas... perlu dibalas balik...namun orang tu adalah jenis berterus terang... tiada selindung2...ucapannya adalah kata hatinya...)
ada seseorang pernah berkata..."aku beri dan akan terus memberi agar suatu hari dia memahami bahawa aku juga ingin menerima"...Apa maksud kata-kata itu?
(Jawab:... tak tau... SH kena tanya balik kat orang tu...... tapi mungkin orang tu cuba memenuhi segala permintaan... tapi pemberiannya semacam tidak ikhlas... sebab masih mengharapkan balasan... cuma orang ni jenis tak berani atau tak mau berterus terang... hanya mengharapkan agar orang lain memahami dan mengerti kehendak hatinya... dan pasangan orang ni sewajarnya punya deria ke-6 agar kelangsungan berumahtangga mampu dipertahankan...)
Itu adalah antara ruang lingkup yang boleh dibuka dan dilihat...dan dilondeh, cuma bergantung kepada keberanian kita menyebut satu-satu tanpa melibatkan emosi dan bersikap rasional terhadap keperluan dan kehendak kita dan pasangan kita.
(Jawab:... amboi mak... banyaknya yang dilondeh... kahkahkah... ada 5 jenis manusia ni yang mungkin dimiliki oleh seorang individu atau mungkin dimiliki oleh individu yang berbeza... )
Ramai di antara kita tidak berani kerana kita takut...ada yang takut dengan bayang-bayang sendiri, ada takut ditinggalkan, ada yang takut dipandang serong, takut mengecewakan harapan orang...Maka tiada keputusan, tiada harapan, tiada pengisian...TIADA! Apa yang ADA?
(Jawab:... keputusannya ada... harapannya ada... pengisiannya ada... cuma kita perlukan penyesuaian diri dengan pasangan kita... ubahsuai kehendak dan keperluan kita agar tidak bertentangan dengan kehendak dan keperluan pasangan kita... dan begitu juga dengan pasangan kita yang perlu mengubahsuai kehendak dan keperluannya agar tidak bertentangan dengan kehendak dan keperluan kita... namun jika KEDUA2nya KERAS KEPALA... tunggulah saat kemusnahan dalam berumahtangga... dan kelangsungan berumahtangga itu tidak akan panjang usianya jika hanya SATU pihak sahaja yang sentiasa mengalah... manakala SATU pihak lagi sentiasa nak menang... tapi apa2pun... komunikasi +ve tu amat perlu dalam banyak keadaan yang mampu merungkai kekusutan... yakinlah tentang itu... dan orang tua2 selalu berpesan... RUMAH TANGGA DIBINA BUKANLAH UNTUK DIRUNTUHKAN)