Thursday, June 23, 2011

:: PS Abdul Taib Mahmud: " I've no Swiss bank account "


http://www.theborneopost.com/2011/06/23/tiada-akaun-di-bank-swiss/

http://www.theborneopost.com/?=12




Taib sedia beri kerjasama penuh kepada Persekutuan Switzerland berhubung dakwaan BMF

KUCHING: Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud sedia memberi kerjasama penuh kepada Persekutuan Switzerland, jika dikehendaki berbuat demikian, berhubung dakwaan Tabung Bruno Manser (BMF) yang mengatakan beliau memiliki akaun bank di Switzerland.

Sambil menafikan sekeras-kerasnya beliau memiliki akaun sulit di Bank Swiss Taib berkata, kesediaan itu adalah untuk membersihkan namanya dan Kerajaan Negeri daripada isu rasuah serta salah guna kuasa.

“Saya tidak memiliki akaun sulit di Bank Swiss juga harta atau apa jua bentuk pelaburan. Tidak ada sama sekali,” katanya dalam pengumuman khas selepas sesi soal-jawab dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), semalam.

Menurutnya, beliau telah menulis surat kepada Presiden Switzerland, Micheline Calmy-Ray pada bulan lepas bagi mengesahkan sama ada mengarahkan siasatan Lembaga Penyelia Pasaran Kewangan Switzerland seperti didakwa BMF atau memberi salinan tuduhan untuk mendapatkan nasihat guaman.

Beliau yang menegaskan BMF mempunyai agenda politik menerusi dakwaan tersebut berkata, badan bukan kerajaan (NGO) tersebut memiliki rekod lampau dalam menuduh Kerajaan Negeri sejak beberapa tahun lepas.

Katanya antara lain, BMF menuduh Kerajaan Negeri telah menebang 90 peratus hutan di Sarawak meskipun pakar perhutanan tempatan dan antarabangsa mengesahkan 70 peratus hutan diuruskan dengan baik.

“Tuduhan BMF adalah salah dan tuduhan mengatakan saya memiliki harta di Switzerland merupakan kesinambungan usaha untuk mencemarkan imej Kerajaan Negeri, negeri dan para pemimpinnya,” ujarnya.

Taib berkata, dakwaan BMF juga digunakan oleh ahli politik tempatan untuk meraih sokongan orang ramai dalam usaha menentang beliau dan kerajaan negeri yang dipimpinnya.

“Sebagai ketua kerajaan negeri dan ahli badan perundangan, dalam mengekalkan amalan dan tradisi berparlimen, saya bertanggungjawab terhadap Dewan yang mulia ini.

“Justeru, adalah cara terbaik dan hak bagi saya untuk membuat kenyataan peribadi di Dewan yang mulia ini sejajar dengan Perintah Tetap 22 berhubung dakwaan BMF, sebuah NGO asing yang tidak bertanggungjawab terhadap rakyat Sarawak,” katanya.

Kelmarin, Taib yang juga Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber berkata, beliau akan menjawab persoalan berhubung dakwaan rasuah hasil balak terhadapnya semalam.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 6 Jun mengesahkan pihaknya sedang melakukan siasatan berhubung dakwaan rasuah Ketua Menteri.

Pesuruhjaya Datuk Seri Abu Kassim Mohamed berkata SPRM dalam proses mengumpul maklumat berikutan keputusan Agensi Antirasuah Switzerland untuk membekukan harta Taib baru-baru ini.



http://www.bharian.com.my/bharian/articles/TaibnafiadaakaunrahsiadiBankSwiss/Article


Taib nafi ada akaun rahsia di Bank Swiss
Oleh Misiah Taib dan M Hifzuddin Ikhsan

2011/06/23

KM sudah maklumkan kepada Presiden Switzerland

KUCHING: Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, menafikan mempunyai sebarang akaun rahsia di Bank Swiss mahupun aset atau pelaburan dalam apa juga bentuk di Switzerland.

Beliau menjelaskan, perkara berkenaan sudah dibawa kepada pengetahuan Presiden Switzerland, bulan lalu melalui surat yang memaklumkan bahawa dakwaan yang dilemparkan terhadapnya tidak berasas sama sekali.
“Di dalam surat berkenaan, saya minta Presiden Switzerland mengesahkan sama ada terdapat arahan daripada Tabung Bruno Manser (BMF) kepada Lembaga Penyelia Pasaran Kewangan Switzerland (FINMA) supaya menyiasat saya dengan pelbagai dakwaan.

“Saya sedia memberi kerjasama penuh kepada kerajaan Switzerland untuk menegakkan kebenaran. Saya juga minta supaya salinan dakwaan itu diserahkan kepada saya supaya tindakan undang-undang sesuai boleh diambil atas hak saya, bagi membuktikan bahawa semua ini adalah tuduhan palsu,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika bangun untuk membaca kenyataannya pada Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, di sini, pagi semalam.

Abdul Taib berkata, sebagai seorang ketua kerajaan dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) yang bertanggungjawab terhadap DUN yang mulia itu, beliau memilih untuk mengeluarkan kenyataan di dewan berkenaan.

“Adalah lebih tepat dan lebih baik untuk saya membuat kenyataan mengenai dakwaan tidak berasas terhadap saya ini di dewan yang mulia ini berdasarkan Peraturan Mesyuarat (S.O) 22.
“Dakwaan dibuat BMF jelas palsu dan terbukti hanya untuk menjejaskan kerjaya politik saya berdasarkan rekod BMF yang kerap menyerang Sarawak sejak dulu lagi," katanya.

Beliau dalam kenyataannya kelmarin, berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membuat kesilapan apabila melakukan siasatan ke atasnya.

Sementara itu, SPRM dalam kenyataan berasingan semalam menjelaskan, kenyataan perenggan pertama suruhanjaya itu kelmarin iaitu “Ketua Menteri Sarawak, Abdul Taib Mahmud, tindakan SPRM menyiasat dirinya adalah satu kesilapan” membawa maksud sangat mengelirukan.

Katanya, kenyataan Ketua Menteri itu merujuk kepada SPRM seolah-olah `menyalak pada pokok yang salah’ (barking at wrong tree), mungkin silap dan kenyataan media lain pula merujuk perkara itu kepada pihak pembangkang.

“Ini menunjukkan seolah-olah SPRM yang membuat kesilapan, walhal kenyataan ini merujuk kepada pihak pembangkang seperti yang dilaporkan oleh media lain,” tambah SPRM.