Wednesday, June 01, 2011

:: IPG untuk graduan IPTA-IPTS diperlukan di Sabah?



Bolkiah: Institut Pendidikan Guru perlu ditubuhkan di Sabah


29th May, 2011

KOTA KINABALU: Sebuah Institut Pendidikan Guru khusus untuk melatih graduan lepasan Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta(IPTS) dalam bidang perguruan perlu wujudkan di negeri ini.

Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Bolkiah Ismail ketika membuat cadangan itu, berkata perkata itu adalah relevan dan perlu diambil perhatian serius pihak kerajaan pusat dalam usaha mengatasi masalah kekurangan guru berpengalaman yang dihadapi di negeri ini.

Katanya, jika institut perguruan itu dapat diwujudkan di negeri ini, ianya boleh berperanan khusus dalam melatih graduan daripada anak-anak tempatan Sabah yang belum mempungai pekerjaan untuk menjadi guru.

Pada masa yang sama katanya, langkah itu juga akan membantu mengatasi masalah pengangguran di kalangan siswazah di negeri ini serta dapat membantu meningkatkan kualiti pembelajaran,”katanya.

Beliau berkata demikian sebagai reaksi terhadap kenyataan Pengarah Pelajar Sabah, Datuk Dr. Muhiddin Yusin pada Jumaat yang berkata, bahawa perpindahan guru dari Sabah setiap tahun adalah salah satu faktor negeri ini terus kekurangan guru berpengalaman.

Dr. Muhiddin berkata, setiap tahun antara 700 ke 1,000 orang guru berpengalaman dan bertugas di Sabah berpindah dari negeri ini dan kebiasannnya tempat mereka diganti dengan guru-guru baru.

Menurutnya, guru yang sudah berpengalaman apabila berpindah, biasanya diganti dengan guru-guru yang baru dan apabila guru baru, maka kualiti pengajaran juga perlu sentiasa diperbaharui.

‘Sekiranya guru berpengalaman itu meneruskan perkhidmatannya maka pengalaman guru berkenaan boleh dimanfaatkan,”kata Dr. Muhiddin .

Bolkiah yang juga Timbalan Exco Pelajaran Negeri berkata dianggarkan lebih 1,000 graduan di negeri masih belum mempunyai pekerjaan dan adalah kena pada masanya untuk menawarkan mereka untuk memasuki institut perguruan bagi mencurahkan khidmat kepada anak bangsa.

Beliau juga mencadangkan supaya kemasukan pertama untuk ke institut pengajian guru itu nanti, mestilah dari kalangan graduan dari kalangan anak tempatan negeri ini dan memberi tumpuan kepada subjek penting khususnya sains dan matametik.

“Meskipun sudah terhadap beberapa institut perguruan guru di negeri ini, namun ianya masih belum dapat mengatasi masalah kekurangan guru khususnya dalam subjek sains dan matametik terutamanya di sekolah-sekolah luar bandar di Sabah,”katanya

Bolkiah berkata, rasionalnya cadangan juga adalah bagi mengelakkan masalah kekurangan guru berpengalaman disebabkan perpindahan guru-guru untuk balik ke Semenanjung setiap tahun seperti yang berlaku pada masa ini.

Selain itu, ianya juga akan dapat meningkatkan prestasi para pelajar luar bandar di mana pada masa ini peratusan kelulusan peperiksaan bagi sekolah-sekolah luar bandar hanya sekitar 40 hingga 50 peratus terutamanya dalam subjek sains dan matametik.

Sehubungan itu, beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pitas turut mencadangkan supaya institut pendidikan guru itu di tempatkan di daerah Pitas sekiranya ia menjadi kenyataan.

Ini kerana, katanya, keindahan alam semuajadi di daerah itu yang boleh menjadi daya tarikan serta sekaligus akan dapat memberi impak ekonomi kepada daerah itu.