Monday, August 30, 2010

:: Hubungan Malaysia - Indonesia merisaukan ?



Demonstrasi Buruk Boleh Jejas Hubungan Malaysia-Indonesia

JAKARTA: Demonstrasi buruk baru-baru ini depan Kedutaan Besar Malaysia di sini oleh Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) nampaknya telah merubah senario diplomasi hubungan dua hala Indonesia-Malaysia.

Pelemparan najis manusia di perkarangan kedutaan itu dan pengotoran bendera Malaysia sebagai membantah penangkapan tiga pegawai penguatkuasa Kementerian Kelautan dan Perikanan Indonesia oleh Polis Marin Malaysia di perairan Riau, pada 13 Ogos itu nampaknya telah menjejas hubungan itu.

Kuala Lumpur berpendirian pegawai penguatkuasa berkenaan telah menceroboh perairan Malaysia dan menculik nelayan-nelayan Malaysia pada tarikh berkenaan.

Manakala Jakarta pula mendakwa bahawa nelayan Malaysia menceroboh dan mencuri ikan di perairannya.

Sementara suasana baru mula memanas di Malaysia, situasi di Indonesia sudah meningkat ke tahap mendesak diputuskan hubungan diplomatiknya dengan Malaysia.

Pensyarah Kanan bidang Hubungan Antarabangsa Universiti Indonesia Andi Widjojanto dan peneliti Lembaga Ilmu Pengetahuan Indonesia (LIPI) Ikrar Nusa Bhakti misalnya sudah mencadangkan agar Indonesia menurunkan tahap hubungan dengan Malaysia, jika tidak memutuskan terus hubungan itu, sebagai langkah terapi kejutan terhadap Malaysia.

Namun Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY), yang sering dipersalahkan masyarakat kerana tidak tegas menangani persoalan ini berkata jalan terbaik menyelesaikannya ialah melalui perundingan namun Indonesia tidak akan berkompromi dalam soal kedaulatan wilayahnya.

SBY telah mengirim surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, menyatakan harapan agar masalah ini dapat diselesaikan dengan baik dan rundingan mengenai masalah perbatasan diteruskan.

Aktivis masyarakat yang tidak suka melihat hubungan baik Malaysia-Indonesia cepat menggunakan peluang daripada insiden ini untuk mencetuskan semangat nasionalisme dan menyalahkan SBY, yang didakwa terlalu mengalah dalam perundingan dengan Malaysia.

Ahli-ahli politik termasuk menteri kabinet Indonesia cepat menyalahkan Malaysia kerana insiden Riau itu, yang diburukkan lagi dengan laporan media yang menggambarkan Malaysia sebagai angkuh.

Tekanan yang terus meningkat telah memaksa Menteri Luar Dr Marty Natalegawa untuk mengirim nota diplomatik kepada Malaysia bagi membantah tindakan Polis Marin Malaysia itu, dengan menyatakan bahawa insiden itu berlaku di perairan Indonesia.

Indonesia mendasarkan keputusan itu pada peta tahun 2009 berbanding Malaysia yang menggunakan peta 1979. Malaysia menjawab dengan menegaskan kejadian itu berlaku di luar pantai Johor.Kawasan ini berdasarkan Konvensyen Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengenai Undang-undang Laut (UNCLOS) 1982.

Dalam pada itu, media Indonesia terus memainkan isu seperti layanan buruk terhadap pembantu rumah Indonesia oleh majikan Malaysia dan isu ratusan warga Indonesia menghadapi hukuman mati di Malaysia kerana kesalahan dadah dan jenayah berat, untuk menambah rasa benci rakyat Indonesia terhadap Malaysia.

Undian pendapat oleh harian Republika pada 23 Ogos menunjukkan 3,607 responden atau 72.91 peratus daripada responden mengatakan Malaysia negara paling kurang mesra dengan Indonesia, di kalangan tujuh negara lain termasuk Australia, Singapura, Brunei dan Filipina.

Malaysia sendiri berdepan dengan pelbagai masalah di Indonesia termasuk tanah kediaman Duta Besar Malaysia di Kemang, Jakarta Selatan dirampas oleh pihak tententu.

Ia mengambil masa 12 tahun untuk mahkamah mengembalikan tanah itu sedangkan ini adalah tanggungjawab Jakarta untuk melindungi kepentingan perwakilan asing.

Tanah ladang kelapa sawit milik Sime Darby berjumlah 48,000 hektar, yang sebahagian besarnya di Kalimantan kini terancam akan dilelong manakala Petronas yang diminta melabur di Indonesia dengan janji dapat menjual bahan bakar bersubsidi tidak diberikan hak itu kecuali di Sumatera dengan jumlah yang amat kecil.

Pertemuan Anifah dan Dr Marty yang dijadualkan pada 6 Sept di Kota Kinabalu bagi membincangkan soal sempadan bersama merupakan perkembangan positif.

Oleh kerana pertikaian sempadan ini tidak mungkin dapat diselesaikan dalam jangka masa singkat, insiden seperti ini berkemungkinan berulang.

Kita harap segala mekanisme sudah tersedia dan hubungan bilateral ini dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya nanti. - BERNAMA


...........................................................................................


sumber: republika (30.08.2010)

Siapakah negara tetangga yang menurut Anda paling tidak bersahabat terhadap Indonesia?

Australia
12.02% (1763 votes)
Brunei Darussalam
2.76% (405 votes)
Filipina
0.41% (60 votes)
Malaysia
76.09% (11163 votes)
Papua Nugini
0.66% (97 votes)
Singapura
5.78% (848 votes)
Timor Leste
2.28% (335 votes)