Sunday, June 08, 2008

:: Rokok... macam2 cara


Amaran bergambar kotak rokok 1 Januari
Oleh Magendran Rajagopal

KUALA LUMPUR: Berkuat kuasa 1 Januari tahun depan, semua jualan rokok di pasaran tempatan wajib mempunyai amaran bergambar mengenai bahaya merokok melitupi 40 peratus bahagian depan dan 60 peratus bahagian belakang, yang dicetak pada setiap kotak. Pada masa sama, Kementerian Kesihatan turut mengharamkan gimik iklan pada kotak rokok yang menggunakan ungkapan seperti 'lite', 'ultra lite', 'mild', 'low tar' dan seumpamanya supaya tidak mengelirukan atau memberi gambaran salah kepada pembeli. Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai, berkata keputusan itu selaras dengan komitmen negara selaku anggota Rangka Kerja Konvensyen Kawalan Tembakau (FCTC) dan pindaan Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (PPKHT) pada 2004 sebagai mengiktiraf konvensyen antarabangsa itu.