Thursday, July 30, 2009

:: UPSR: Tidak relevan?




myMetro » Variasi » Bestari
UPSR tidak relevan?
Oleh Suliati Asri suliati@hmetro.com.my

APABILA ada pihak mahu memansuhkan
Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR),
ia seperti sesuatu yang tidak kena
kepada sistem peperiksaan itu.
Jika sebelum ini, UPSR
menjadi kayu pengukur
kepada pemilihan murid ke sekolah asrama penuh,
apakah ia masih relevan untuk murid sekolah rendah?

Ada mendakwa UPSR hanya menjurus kepada konsep pencapaian pendidikan melalui peperiksaan yang memerlukan murid lulus subjek tertentu untuk layak ke sekolah berasrama penuh. Bagaimanapun, ini dikatakan tidak membantu menentukan tahap sebenar akademik murid. Ujian penilaian itu tidak menggalakkan murid mengambil berat mendalami subjek lain seperti Sejarah dan Pendidikan Islam kerana subjek itu tidak menjadi syarat lulus dalam ujian berkenaan. Walaupun kerajaan belum bercadang memansuhkan peperiksaan itu, tetapi ia memerlukan pengubahsuaian dan penambahbaikan bagi mengelak ia dianggap tidak relevan. Tokoh Guru Negeri Perlis 2009, Kamarudin Che Kassim, berkata UPSR masih relevan dan tidak harus dimansuhkan. Beliau berkata, UPSR adalah penilaian murid di sekolah rendah dan bukannya satu peperiksaan besar seperti Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Peperiksaan Malaysia (SPM). "Masyarakat perlu tahu, UPSR diwujudkan bagi melihat pencapaian murid selepas enam tahun di sekolah rendah. "Melalui UPSR kita dapat menilai mereka dari segi pelajaran, sahsiah dan kebolehan selain kesediaan melangkah ke sekolah menengah."Justeru, tidak ada sebab UPSR perlu dimansuhkan sebaliknya perlu ditingkatkan dari semasa ke semasa," katanya.
Mengimbas kembali sejarah UPSR, ia bermula pada 1957 dengan pengenalan Malayan Secondary School Entrance Examination (MSSEE). Ia kemudiannya dimansuhkan dan digantikan dengan Penilaian Darjah Lima (PDL) yang berlanjutan sehingga 21 tahun sebelum dimansuhkan pada 1988. Pada 1973, Ujian Darjah Tiga (UDT) dimulakan untuk tempoh sembilan tahun sehingga dimansuhkan pada 1982. Dengan ketiadaan PDL dan UDT, peperiksaan peringkat sekolah rendah digantikan dengan UPSR pada 1988 sehingga kini. Kamarudin yang menjadi pendidik selama 33 tahun, berkata masyarakat terutama ibu bapa faham tujuan UPSR di laksanakan. "Sepanjang menjadi pendidik, ada ibu bapa yang merungut anak mereka hanya mendapat dua A dalam UPSR. "Dalam situasi ini, ibu bapa menyalah tafsir UPSR dengan menekan anak-anak belajar termasuk menghantar ke kelas tambahan semata-mata untuk mendapatkan A dan memasuki asrama penuh. "Tidak salah memberi galakan kepada anak untuk memperoleh keputusan yang cemerlang, tetapi jangan membebankan kerana mereka masih mentah," katanya.
Sementara itu, Setiausaha Agung Gabungan Pelajar Semenanjung Malaysia (GPSM), Mohd Nordin Awang, berkata UPSR masih relevan terutama menilai pencapaian murid di sekolah rendah. "Jika UPSR dimansuhkan, murid-murid akan belajar sambil lewa kerana tidak ada peperiksaan besar perlu hadapi. "Mereka juga tiada daya saing untuk mendapat pencapaian yang lebih baik," katanya. Menurutnya, cadangan memansuhkan ujian penilaian itu mungkin disebabkan ada berpendapat UPSR itu hanya digunakan untuk menentukan murid ke asrama penuh. "Pandangan itu tidak tepat kerana jika mereka memberi alasan itu, lambat-laun PMR juga akan dimansuhkan kerana lulus atau gagal seseorang pelajar itu, mereka tetap meneruskan persekolahan," katanya. Nordin meminta masyarakat tidak melihat UPSR sebagai tiket ke sekolah berasrama penuh semata-mata sebaliknya mengambil kira keseluruhan kokurikulum dan sahsiah murid terbabit. Walaupun UPSR tidak penting seperti PMR dan SPM, ia perlu dilaksanakan kerana dengan adanya peperiksaan, murid lebih bersemangat dalam pelajaran, katanya
.