Monday, July 27, 2009

:: Banyak alasan bakal diberi

JALAN MENDAP.. Sebatang jalan mendap teruk petang semalam
mengakibatkan 22 keluarga yang tinggal di kawasan Kuarters DBKL
dan JKR Jalan San Peng, Kuala Lumpur dipindahkan ke sebuah
hotel berhampiran. Foto SIN CHEW.

BERITA
Ahad Julai 26, 2009


Tanah mendap penduduk flat San Peng diarah kosong kediaman



KUALA LUMPUR: Kira-kira 22 rumah dengan 100 penghuni kuaters Jabatan Kerja Raya(JKR) dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Jalan San Peng di sini diarah supaya mengosongkan kediaman masing-masing setelah berlakunya mendapan tanah di sekitar kawasan berkenaan.

Ketua Polis Daerah Dang Wangi ACP Mohamad Zulkarnain Abdul Rahman berkata kejadian mendapan yang berlaku kira-kira pukul 7 malam itu dipercayai berpunca daripada kebocoran paip bawah tanah yang berusia lebih 40 tahun.
"Kita difahamkan paip itu sedang diperbaiki selepas beberapa kali penduduk mengadu ada lelehan air dari paip itu, tetapi sebab kerja-kerja pembaikian belum selesai, masih ada air yang meleleh menyebabkan mendapan tanah berlaku," katanya kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian.

Bagaimanapun tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Kejadian itu menyebabkan flat yang berusia kira-kira 30 tahun itu sedikit mendap menyebabkan kedudukannya agak senget selain beberapa rumah yang mengalami keretakan.

Katanya kejadian itu juga dipercayai berlaku ekoran kerjakerja pembinaan satu blok pusat pemborong 19 tingkat, di Jalan Gelugor, hanya kira-kira 50 meter daripada kawasan perumahan berkenaan.

Turut meninjau kawasan kejadian ialah Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Senator Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang bergegas ke lokasi sebaik dimaklumkan mengenainya ketika menghadiri sebuah majlis bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Putrajaya.

Shahrizat ketika ditemui pemberita berkata, kesemua mangsa akan dipindahkan ke hotel berdekatan untuk sementara waktu. Beliau juga meminta punca kejadian disiasat segera bagi memastikan tidak ada sebarang kejadian buruk berlaku terhadap penduduk kawasan berkenaan.

Manakala seorang penghuni flat berkenaan A.Chandran, 35 mendakwa pemaju lambat mengambil tindakan walaupun banyak aduan keretakan rumah telah dibuat oleh penghuni.
"Mereka cuma tampal retakan itu...masa mereka gerudi tanah kami dapat rasa rumah bergegar. Kami risau dan telah buat aduan tetapi tidak ada sebarang tindakan," katanya.

Sehingga pukul 12 malam tadi pasukan penyelamat dan polis masih dalam proses memindahkan penghuni perumahan berkenaan. Bagaimanapun belum dapat dipastikan kadar mendapan yang berlaku.
BERNAMA