Thursday, July 16, 2009

:: Memendam dan menjeruk rasa

Kata orang memendam rasa bakal menjeruk rasa. Betul dan benarkah sebegitu? Selalunya alam berumah tangga terbiasa dengan keadaan ini. Suami atau isteri atau anak2 selalunya berusaha untuk memendam rasa walaupun bukan itu tujuan sebenarnya. Memendam perasaan ini selalunya lebih kepada berusaha untuk bersabar dan tidak meluahkan. Itulah asal mulanya... dan bermula dari situlah... keadaan berterusan... lama kelamaan sifat itu tersimpul erat bagi individu tertentu... walaupun kekadangnya cuba diluahkan tetapi selalunya juga ada yang masih tersimpan... masih terpendam dan terbuku di hati... dan begitulah biasanya.
Selalunya pertengkaran, pergaduhan dan perbalahan yang melibatkan individu sebegini... memberi kesan yang parah. Kekadang masalah kecil akan menjadi besar dan sukar diselesaikan apabila segala yang dipendam selama ini... segala yang diperam sejak mula... diluah dan dimuntahkan. Segala hal dan perkara akan disebut berulang2 dan diungkit semau2nya... menjadikan pasangan atau anak2 atau individu lain terkapa2 dan terpinga2... lantas akan keluarlah segala kata nista, maki hamun dan lain2 yang memungkinkan masalah bukannya dirungkai tetapi semakin kusut jadinya.
Cubalah berusaha berlaku adil pada diri sendiri dan kepada orang lain. Lahirkanlah segala rasa ketidakpuasan hati... luahkan... luahkan... dan jangan disimpan atau diperam. Bagi yang telah menjiwainya... alhamdulillah... teruskan sifat dan sikap sedemikian, tetapi bagi yang belum melaksanakannya... berusahalah sedapat mungkin dengan penuh daya dan usaha... walaupun agak sukar pada mulanya.
Selalunya juga kita luahkan kekesalan dan kesalahan hanya sanya ketika bermaafan di hari raya... dengan iringan kata2 muluk maaf zahir batin. Ini bermakna setelah terkumpul kesalahan, kesilapan dan segala yang dipendam serta yang terbuku di hati sekian lama... baru nak diluahkan... dan inilah sifat sebahagian daripada kita.