Monday, April 28, 2008

Hidup adalah persepakatan

Biasanya segala yang dirancang amat diharap agar berjaya dan tercapai matlamatnya... biasanya begitulah kita. Kita jarang merancang untuk gagal... tetapi jika itu yang berlaku maka sebenarnya wujudlah suatu kepelikan dan kejanggalannya di situ.

Tanpa mengambil kira samada apa dan segala yang kita rancang itu akan berjaya atau tidak... kebahagiaan yang didambakan itu berjaya hingga ke hujungnya atau tidak... keseronokaan dan kegembiraan yang sedang dialami akan berterusan atau tidak... maka biasanya kita akan berada dalam suatu ruang yang memungkinkan kita berpeluang untuk merenung fikir akan segala yang telah berlaku... akibat tindakan kita secara langsung atau tidak.

Setelah sesuatu itu terjadi... samada kita mahu atau tidak... kita perlu menerima kenyataan bahawa sesuatu itu telahpun terjadi... samada berlaku di depan atau di belakang mata kita... dan begitulah sepatutnya yang kita lakukan. Biasanya kita cuba menyesali diri... kita cuba menghubungkaitkan apa dan segala yang berlaku itu dengan mana2 pihak lain seboleh mungkin... agar segala sesuatu yang telah berlaku itu tidak terbeban di atas bahu kita semata2... dan begitulah kita selalunya... walaupun bukan itu yang kita ingini seawal mulanya.

Kita juga kekadangnya sukar untuk mengambil jalan tengah... dan sedikit gugup untuk meneruskan langkah menuju matlamat dan hajat... apabila berlaku sesuatu yang di luar jangka... malah mungkin juga yang telah kita jangkakan dari awalnya... dan begitulah kita.

Biasanya sebarang penentangan terhadap sesuatu yang telah berlaku... dan kesukaran kita untuk menerima hakikat akan berlakunya sesuatu itu... hanya sanya akan berakhir dengan kesedihan... kesayuan... kepiluan... ketidaktenteraman... dan mungkin disekalikan dengan derita dan lelehan air mata... dan begitulah kita.

Setelah sesuatu itu terjadi... dan dalam masa yang sama tiada kuasa dan kekuatan diri kita untuk menerimanya... atau untuk cuba berusaha menerima kenyataan atas segala yang berlaku... maka wajarkah kita menerima seadanya? Kita boleh memilih untuk terus mengecapi bahagia atau tidak... kita berpeluang untuk memilih jalan yang terbaik atau tidak... malah kita boleh membawa diri ke arah yang lebih bahagia dari keadaan yang sebelumnya... dan ini dapat kita capai jika itulah yang kita pilih. Kita berpeluang juga untuk membebankan diri dengan emosi yang tak terkawal... tetapi adakah itu yang terbaik buat kita? Selalunya akibat salah bawa... kita terlalu membenarkan emosi menguasai kita... yang akhirnya membawa kita sedikit sebanyaknya ke arah penyesalan nantinya... walaupun asal mulanya bukan itu yang kita hajati dan ingini.

Mungkin kita boleh bangkit semula dan mengambil pengajaran yang terungkap di mana2... tercatat di mana2... setelah kita ditimpa sesuatu yang tidak kita ingini.

Banyak pihak menyatakan dengan jelas bahawa... bukan semua yang kelihatannya buruk akan membawa kepada kesusahan dan kemusnahan akhirnya... sebab kekadang yang manis itu terletak di akarnya walaupun bahagian lain lebih menampakkan keburukan... dan di dalam masa yang sama sewajarnya kita menyedari bahawa bukan semua yang nampak baik itu pastinya manis pada penghujungnya... sebab kekadang amat pahit pada akarnya.
Sewajarnya kita bangun penuh bersemangat... bukannya merintih akan nasib diri atau keluarga... dan ketika itu usahlah menyesali nasib malang yang menimpa... kerana dibimbangi menggugat keimanan diri.
Biasanya juga... mana2 pihak akan meluahkan kata2 bermakna... iaitu bercakap sememangnya mudah... semudah menggaru apabila terasa gatal... tetapi nak melaksanakannya yang kekadangnya sedikit sukar dan payah.
Selagi bernama hidup... maka sukaduka.. riangria... gembira... sedih... pilu... sendu... esak tangis... air mata... sunyi... sepi... dll... akan kita lalui silih berganti dalam menjalani hidup dan kehidupan ini. Itulah asam garam kehidupan... dan selalunya kita akan diungkapkan dengan kata2... hidup adalah persepakatan... biarpun adakalanya pahit untuk ditelan...