Tuesday, April 22, 2008

:: Cerita dari Pulau Pinang


DAP, Gerakan berlapang dada, Umno pula utamakan dendam
Mat Zain Mat Isa Mon Apr 21, 08 3:00:13 pm MYT

Sikap terbuka Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng di dalam menawarkan peranan berkongsi urusan pemerintahan negeri dengan tokoh-tokoh dari Barisan Nasional (BN), bukan sahaja mengagumkan, malah mengejutkan kita semua. -->-->

Jarang berlaku dalam sejarah pemerintahan negara dan negeri-negeri di Malaysia sebuah kerajaan memberi peluang kepada pemimpin parti lawan untuk ikut serta dalam sebarang jawatankuasa, agensi atau perbadanan milik kerajaan. Bagaimanapun tradisi amalan negatif dan tidak demokratik itu bukan suatu kemestian yang perlu dipertahankan mana-mana kerajaan. Ia ternyata tidak begitu sukar diubah. Kerajaan Pulau Pinang diterajui DAP yang sanggup mengenepikan perbezaan fahaman politik telah menawarkan jawatan berkaitan kerajaan kepada beberapa pemimpin parti pembangkang (BN).

Mendahului usaha itu ialah tawaran kepada bekas Timbalan Setiausaha Agung Gerakan, Dato' Lee Kah Choon sebagai Pengerusi Eksekutif Jawatankuasa Invest Penang. Bekas Setiusaha Parlimen Kementerian Kesihatan itu juga ditawarkan jawatan Pengarah Perbadanan Pembangunan Pulau Pinang (PDC). Dalam Pilihan Raya Umum ke-12 bulan lalu, Lee bertanding atas tiket BN bagi Dewan Undangan Negeri (DUN) Machang Bubuk. Beliau bahkan antara nama yang disebut-sebut bakal dilantik sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang mengganti Tan Sri Dr Koh Tsu Koon yang beralih angin bertanding di kerusi Parlimen, sekiranya BN kembali berkuasa di negeri itu.

Guan Eng dalam kenyataannya mengenai pelawaan itu menegaskan kerajaan pimpinannya tidak mengambil kira perbezaan fahaman politik, bangsa atau agama dalam melantik seseorang memegang jawatan. "Kerajaan negeri mahu menggembleng tenaga semua pihak bagi memastikan sumbangan ekonomi negeri dapat dikecapi rakyat," katanya pada sidang media di Georgetown, semalam.

Difahamkan Lee menerima baik tawaran bagi kedua-dua jawatan tersebut. Beliau bahkan dikatakan telahpun memulakan tugasnya Jumaat lalu. Sikap matang dan profesional ditunjukkan pemimpin parti komponen BN itu bagaimanapun gagal dihayat dan dikongsi rakan-rakannya dari kalangan pemimpin Umno.

Selain Lee, kerajaan Pulau Pinang dikatakan turut menawarkan peranan dalam pentadbiran kerajaan kepada tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Umno negeri itu. Mereka adalah Adun Sungai Acheh, Dato' Mahmud Zakaria; Adun Seberang Jaya, Dato' Ariff Shah Omar Shah dan Adun Pulau Betong, Muhamad Farid Saad. Dalam akhbar Berita Harian hari ini (21 April), ketiga-tiga mereka mengesahkan telah ditawarkan tempat sebagai ahli jawatankuasa pentadbiran kerajaan. Mereka bagaimanapun sepakat menolak pelawaan tersebut. "Biarlah mereka mentadbir dengan cara mereka. Kita beri peluang dan ruang yang cukup kepada mereka," kata Muhammad Farid.

Ketua Pembangkang, Dato' Azhar Ibrahim pula menganggap penyertaan Adun Umno dalam pentadbiran kerajaan negeri dibimbangi akan menyukarkan pihaknya untuk membawa suara rakyat. "Kita tidak mahu mereka menuding jari kepada kita apabila Umno membangkitkan sesuatu isu hanya kerana ada Adun dari Umno menganggotai jawatankuasa yang dikritik," katanya, sebagaimana disiarkan Berita Harian.

Sikap ditunjukkan Adun-Adun Umno itu sudah dapat dijangka. Prejudis mereka terhadap parti lawan sangat tebal. Bahkan, dalam banyak keadaan mereka tidak dapat menyembunyikan perasaan kecewa dan marah atas kekalahan menimpa BN. Bagaimana mungkin nak diharapkan mereka ini akan terus memberikan sumbangan bermakna untuk negeri mereka atau bekerjasama dengan kerajaan yang ada? Tambah mendukacitakan, perasaan marah itu turut diterjemahkan dalam bentuk tindakan membalas dendam. Sikap itu dibuktikan apabila Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang telah memanggil mesyuarat khas parti itu 13 Mac lalu. Antara perkara dibincangkan ialah berkaitan kelangsungan projek-projek mega di negeri itu. "Kita mengesyorkan kepada kerajaan Pusat menghentikan semua projek mega dan projek-projek yang dirancang kerajaan Pusat di negeri ini. Biar kerajaan hari ini yang merancang untuk penduduk. Rakyat Pulau Pinang yang mahukan pemimpin baru di negeri ini," itulah lebih kurang kata Azhar, selaku Setiausaha Umno Pulau Pinang.

Kenyataan beliau itu disiarkan TV3 malam itu. Ia sekali gus menyerlahkan betapa para pemimpin Umno terlalu mengutamakan balas dendam sehingga sanggup mengetepikan kepentingan umum.
Sedangkan di masa sama, para pemimpin DAP dan Gerakan menunjukkan sikap lapang dada dan bersedia mengetepikan perbezaan politik semata-mata demi kebaikan negeri mereka dan rakyat keseluruhannya. - mns