July 23, 2010, Friday
KUALA LUMPUR: Kementerian Pelajaran akan memperkenalkan Standard Profesionalisme Guru bermula tahun depan dalam usaha kerajaan memantapkan sistem pendidikan dan melengkapkan tenaga perguruan ke arah menjayakan Model Baru Ekonomi (MBE).
Timbalan Menteri berkenaan Datuk Dr Wee Ka Siong berkata standard itu merangkumi aspek pemilihan calon guru, latihan praperkhidmatan, penempatan guru, induksi profesionalisme dan pembangunan profesionalisme berterusan (CPD).
“Selain itu kurikulum latihan perguruan sedia juga dimantapkan dengan menerapkan aspek inovasi, kreativiti, keusahawanan, daya tahan dan berdaya saing,” katanya menjawab soalan Senator Datuk Akbar Ali di Dewan Negara, di sini semalam.
Selaras dengan itu kementerian menghasilkan ‘Buku Panduan Kreativiti: Pembangunan dan Amalan dalam Pengajaran dan Pembelajaran’ dengan memasukkan aktiviti yang menekankan proses kreativiti dan inovasi bagi setiap mata pelajaran dalam kurikulum sekolah, kata Wee.
Beliau berkata, kementerian juga telah memperkenalkan program Bina Insan Guru (BIG), iaitu satu program wajib yang perlu diikuti oleh semua pelatih guru di Institut Pendidikan Guru (IPG).
“Kita telah terbitkan satu buku panduan dan sekarang yang penting ialah ejen pelaksananya adalah sangat penting.
“Sebab itulah kita wujudkan program BIG, yang dilakukan dalam enam semester secara konsisten.
“Saya yakin latihan selama lima setengah tahun itu akan dapat membentuk personaliti guru yang baik,” katanya.
Sementara itu, menjawab soalan Senator Mustafa Kamal Mohd Yusof mengenai jurang perbezaan antara sekolah luar bandar dan bandar, Wee berkata pihaknya telah menyelaraskan fungsi bahagian-bahagian di kementerian, jabatan pelajaran negeri dan pejabat pelajaran daerah mengikut bidang tugas yang ditetapkan.
Katanya, sehingga Disember lepas sebanyak 10,281 projek pembangunan pendidikan di luar bandar telah siap dilaksanakan, manakala daripada segi peruntukan pula sebanyak RM7.319 bilion atau 53 peratus telah dibelanjakan daripada siling sebanyak RM13,723 bilion bagi projek luar bandar.
Wee berkata kementerian juga telah memperluaskan penyediaan kelas prasekolah khususnya di luar bandar dan untuk Orang Asli serta Penan bagi membina kesediaan pembelajaran awal pada kalangan kanak-kanak lima tahun ke atas.
Sebanyak 1,982 kelas prasekolah di luar bandar dengan jumlah kapasiti 49,550 orang murid telah disediakan, katanya.
Selain itu, kementerian juga melaksanakan kurikulum Orang Asli dan Penan di enam buah sekolah perintis dan ianya didapati menunjukkan pencapaian yang memberangsangkan.