Monday, September 14, 2009

:: Petunjuk dan petanda

Pagi tadi... seawal jam 0820 kami didatangi 7 orang pegawai pemantau audit... boss mengajak ke pejabatnya. Biasalah tu, menerima tetamu.

Semua pihak dalam organisasi telah dimaklumkan bahawa kunjungan para pemantau adalah selama 2 hari... hari ini dan esok. Perlu bersedia semampu mungkin... dan beberapa mesyuarat telah diadakan sebelum ini... bertujuan memaklumkan fokus pemantauan tersebut... dan semua pensyarah serta staf lain diminta untuk berkampung dan tidak meninggalkan organisasi... kecuali yang dibenarkan atas sebab tertentu.

Pemantauan audit sedikit berbeza dengan audit sebenar. Kedatangan mereka lebih kepada "membantu" di mana perlu dan akan lebih banyak "membantu" apabila kita mengambil peluang banyak bertanya... minta pandangan dan mohon cadangan penambahbaikan terhadap segala perkara yang telah dilaksanakan sebelum ini... dan keesokan hari sekitar jam 1000 pagi, insyaAllah akan diadakan sedikit majlis perjumpaan... agar pihak pemantau dapat membentangkan dapatan hasil pemantauan ahli2 mereka...

Bersama2 dengan Dr. Hjh Rahmah (sekretariat Majlis Kualiti), En. Kamaruddin Taib (JK Pencegahan & Penambahbaikan), En. Ho Ho Tong (JK Maklumat Pelanggan) dan Cik Zaliha Musa (S/U Majlis Profesional, Pengurusan & Pentadbiran) di Bilik Mesyuarat Bunga Raya... kami memperolehi banyak input berguna dari perbincangan tersebut... untuk dimanfaatkan kemudian nanti. Manakala pihak lain... bertemu dan dipantau oleh ahli pasukan pemantau yang lain... dan tugas diselesaikan sebelum jam 1400.

Menariknya... ketika di pejabat boss pagi tadi... PakNgah terasa badan amat ringan... hampir tumbang ketika menarik kerusi untuk diduduki di sebelah boss... ketika menerima kedatangan para tetamu tersebut. Rasanya dalam tempoh 30 saat tersebut... PakNgah terasa semacam 2 kali nak tumbang... dan dengan berpaut pada meja boss... dapatlah mengimbangi badan agar tidak tumbang... hmmmm. Kenapa ye?

Dalam hati... hmmm... dah banyak petunjuk dan petanda diberiNYA...