Monday, October 30, 2006

:: Raya Ketiga 2006

Tidur seculin:
Cuma dapat lelapkan mata sekejap saja, selepas membantu Mak Ngah buat kuah laksa. Bersiap lebih kurang...pakai baju raya...perlu pergi kerja. Cadang nak cuti semasa berbincang dengan boss sebelum ujung puasa...tapi boss dah kata dia pun nak cuti gak...nak balik ke Mukah selepas beraya di Kuching...dan ketua2 jabatan pula bercuti seminggu. Tiada pilihan. Kena le bertugas pada hari Khamis dan Jumaat. Mak Ngah terkejut. Ada ke cuti2 raya macam ni pun nak kerja jugak...rungut Mak Ngah. Perjalanan lancar je...sebab penunggang motosikal dari Samarahan yang beribu jumlahnya seperti kebiasaannya setiap hari bekerja, semacam tak wujud. Tiba awal dari kebiasaan. Lengang. Sunyi. Sepi. PE yang bertugas memantau staf mengetit kad perakam waktu memaklumkan...hanya 27 orang je yang datang bertugas...yang lain sedang beraya sakan.
Beraya:
Kira2 jam 10 pagi, sorang staf beritau yang Encik Hassan Sitam (ketua jabatan) mempelawa beraya ke rumahnya. Pak Ngah beritau no problem punya...kita pergi waktu rehat. Dekat je rumahnya...di luar kampus ...pergi balik cuma setengah kilometer je. Mulut masih terasa pahit...cuma pekena sehiris dua lemang dengan pasangannya rendang daging, walaupun pelbagai juadah terhidang. Badan sememangnya tak berapa sihat sejak sebelum raya lagi...surat pun tiada untuk diambil tindakan...lantas beritau PE...saya nak berehat di rumah je. Sementara tu ada le Mak Ngah anto mesej yang rakan staf sekolahnya datang beraya...tak putus2 sebab nak pekena laksa.
Bertali arus:
Setiba di rumah jam 3 petang, tetamu masih ramai. Berlabunlah mereka sambil pekena laksa, kek dan biskut. Cadangan balik awal nak berehatpun tak kesampaian sebab tetamu perlu dirai. Raya di Sarawak ni lain sikit...tetamu dihidang air botol atau tin...air bergas le...berbanding dengan kita di "Malaya" yang akan hidangkan air sirap atau air panas. Maka atas sebab itulah maka Pak Ngah pun ikut le trend tu...hidang air bergas ...sejak bertemu jodoh dengan Mak Ngah. Jangan2 trend hidang air di hari raya di "Malaya" pun mungkin dah berubah kut...sebab rasa2nya dah lama bebeno tak balik dan boleh dikira dengan jari je yang Pak Ngah balik beraya di Pantai Remis...sejak merantau ke Pulau Borneo pada 1978. Trend di KK atau di Kluang atau di Melaka atau di Nenering atau di Lekir...bagaimana le pulak ye?
Malam:
Tak kemana2. Berehat betul2. Tetamu masih ramai berkunjung...tapi cuma dilayan dik Mak Ngah dan anak2 je. Jiran2 yang majoritinya berketurunan Cina, turut berkunjung. Fasa 4 Tabuan Jaya yang kami diami...cuma ada 4 keluarga Islam. Bila time Tahun Baru Cina, terasa macam diam di Negara Tembuk Besar je layaknya. Sesiapa yang pernah kena selsema, batuk dan demam secara serentak...akan tau le rasanya...sepertimana kata arwah ayah bila dia bersin kuat sehingga hujung kampung pun dapat didengar..."siapa kena..siapa tau". Biji mata semacam nak terkeluar je rasanya.