Sunday, November 19, 2006

:: Sebelum Sekolah Bercuti..

Selamat berjumpa lagi..

Dah Uzur:
Bilamana usia dah melewati setengah abad, segala penyakit pun mula menjengok muka...kalau tak yang major, ada le yang minor. Alhamdulillah..setakat ni..yang minor je yang menerpa. Flu dan asma...sejak dari Seremban dulu lagi. Kalau ibarat kereta, dah tentu tauke dan pomen G2 Kluang...minta untuk dioverhaul atau tukar injin baru je. Jadi, yang lain2 tu jaga le kesihatan diri, walaupun ada doktor dan ada hospital, namun yang sakit tu...kita. Kesian kat yang lain2 tu kena jaga kita, jika kita ni sakit.

Anak Bongsu:
Acik yang di Tahun 5 seronok sakan. Seminggu sebelum cuti, Mak Ngah tempah baju pengawas berlengan panjang berwarna pink, beli seluar, kasut dan stoking baru. Katanya ready untuk tahun depan, siap awal2. Tapi rupa2nya ada raptai pada hari khamis di sekolahnya (SK Datuk Mohd. Musa, Kota Samarahan) sempena hari penyampaian hadiah 2006 yang disempurnakan pada hari Jumaat, hari terakhir persekolahan bagi sesi tahun ini. Alhamdulillah, Acik dapat 4 hadiah iaitu pelajar harapan, tempat pertama tahun 5, terbaik bagi subjek B.Inggeris dan Sains. Terkilan sikit, Pak Ngah tak dapat bersama menyaksikannya kerana ada mesyuarat post mortem praktikum.

Anak2 Balik:
Hari Jumaat malam Sabtu, Alang dan Along balik. Mak Ngah dan Acik je yang menjemput mereka di LT Kuching. Dua kali berulang alik sebab masa ketibaan yang tak sama dan jarak masa yang lama jika nak ditunggu. Maka seperti biasa le, bila dah berjumpa adik beradik..ada je cerita yang nak dikongsi bersama...seolah2 esok dah tiada. Lewat pagi baru mereka tidur. Tengahari Sabtu, Along buat laksa mi. Dua ketul licin sekali hadap je. Petang dua ketul lagi pun sama jugak, licin. Ye le, umur sebegitu memang berselera dan ditambah pulak jarang2 sekali dapat jumpa laksa mi, kesedapannya tak terkira le. Kalau selalu jumpa tu, mungkin lain pulak jadinya. Terima kasih bebanyak kat Pak Ndak Yan kerana membekalkan laksa mi tu ketika Pak Ngah bertandang ke Sg. Batu baru2 ni.

Kancil Mak Tam:
Bila jengok blok Mak Lang dan Pak Tam, rupa2nya ada berita yang Mak Tam terkemalangan. Kereta terlajak ke tepi jalan, masuk ke longkang/parit dan tercium simen. Alhamdulillah, Mak Tam selamat. Diharap Mak Tam tak phobia nanti..takut memandu. Adat le tu, kekadang kita berhati2, orang langgar kita. Kekadang tu pulak dalam kita berhati2 pun, kita terlanggar orang jugak. Malah kekadang tu pulak kita terkemalangan sendiri2. Orang tua2 kata, bagus jika kita membaca doa menaiki kenderaan dan membaca doa tawakkal pada Allah dijadikan amalan bila nak naik kenderaan. Kita hanya sekadar berusaha dan berikhtiar je.
Afifah - UPSR:
Tahniah kerana dapat 3 A. Ada gak anto SMS kat Mak Ndak (ibunya)..bertanyakan..cadang2 tu nak anto ke sekolah mana untuk Tingkatan 1 tahun depan ni? Cuma belum berjawab je.