Monday, October 30, 2006

:: Riuh menjadi sunyi

Awal pagi Ahad - hari raya ke-6:
Awal pagi tadi Ahmad Anwar Ariffin (Acik) akan ke Bintulu untuk ikuti Kem Kadet Remaja mewakili SK Datok Traoh anjuran JPN. Bila membelek program yang diberikan, aktivitinya semacam rojak je..ada motivasi..ada kepimpinan..ada pembimbing rakan sebaya dll. Mak Ngah dan Ahmad Ashraaf (Anjang) yang anto Acik ke sekolahnya seawal jam 7.30 pagi..yang dijadikan sebagai pusat berkumpul sebelum ke Bintulu. Mengemas dan memasukkan barang2 dan alatan perlu ke dalam beg untuk digunakan nanti, banyak dibantu dik Angah. Inilah kami pertama Acik mengikuti program sekolah yang jauh jaraknya, 10 jam perjalanan dari Kuching...sebab itulah sekejap2 terima mesej dari Acik yang menceritakan tempat yang telah dilalui oleh rombongannya itu. Anjang merungut tak puas hati...sebab bas tu hanya bertolak pada jam 10.00 pagi...jenuh menunggu!!
Pak Ngah dan Angah pula anto Along ke airport Kuching yang nak balik ke JB. Flight jam 8.50 pagi dengan Air Asia. Awal berangkat dari rumah. Ada le sikit2 kek dan biskut yang dibawa balik dik Along tu. Ada yang nak diberi kat mak angkatnya dan sikit untuk jamuan di sekolah serta di rumahnya jika ada jiran setaman yang mungkin menjenguk muka nanti.
Malam tadi:
Hantar Alang ke rumah neneknya sebab Wardati (mak sedaranya) bercadang nak balik awal ke Miri dan berangkat sebelum solat subuh. Rancangan mereka nak solat subuh di mana2 stesyen minyak Petronas je. Rupa2nya mereka berangkat lewat...jam 6.00 pagi, bilamana terima mesej dari Alang pagi tadi. Malam tadi..macam biasa le...banyak le pesanan diberi kat Alang..sebab risau..perjalanan tu jauh..memandu pulak tu..walaupun bergilir dengan mak sedaranya. Tup..tup..dapat mesej kedua dari Alang yang mereka dah pun sampai ke Sarikei dengan hanya mengambil masa 4 setengah jam je...yang sepatutnya 6 jam. Fuiyo...ni mesti memecut ni...120 km sejam sekurang2nya dah pasti le tu...sama le anak sedara dan mak sedara tu...
Petang:
Mengunjungi rumah Nor Basri di Tabuan Height. Si Nor tu isteri dan berasal dari Kedah manakala Basri tu suami, pangkat sepupu dengan Mak Ngah. Kedua2nya anggota polis. Kami dijamu lontong. Berselera, kena pulak sambal tumisnya sedap. Kami balik ke Tabuan Jaya bila dah dekat nak masuk waktu maghrib, setelah puas bersembang panjang. Malam ni nak berkemas sebab perlu ke Seremban pada 30.10.2006 - 3.11.2006. Ada kerja sikit sedang menunggu di sana.