Monday, December 25, 2006

:: Cuti di Miri/Bintulu 1

Kura2 Naga: Acik teringin sangat nak bergambo di Batu Niah Food Court. Terpaksa le berdiri menunduk je agar muka separas kura2 naga tu. Dinamakan sebegitu sebab kepalanya tak macam kepala kura2 biasa dan tak juga macam kepala tuntung atau labi2. Susah gak dinyatakan di sini. Kulit belakangnya berduri tajam kira2 10cm setiap satunya, macam belakang patung naga yang terdapat di tokong2 cina tu. Duri2 tu terletak sejalur dari bahagian kepala memanjang ke bahagian ekor. Sayangnye...tempat tu agak gelap sikit dan bateri flash pula dah weak. Nak buat camne...



Dalam Perjalanan: Jauh lagi woooo....!! Jalannya agak sunyi dan kurang bertembung atau berselisih dengan kenderaan lain. Kawasan yang dilalui hanyalah hutan2, pokok renek dan ladang kelapa sawit. Tahap kerisauan agak tinggi sebab tidak convoy dengan Jazlan (adik ipar) yang dahpun ke Miri petang semalam dan kami pula terpaksa bermalam di Bintulu. Bukan bimbang apa...cuma bimbangkan kereta meragam je walaupun line celcom OK untuk menghubungi sesiapa je le jika berlaku sebarang kecemasan. Perjalanan dari Bintulu ke Miri ada le sekitar 3 jam (80-90 km/jam).

Jagung Bintulu: Selepas sarapan pagi (4.12.2007) kami pusing2 sekejap di Pasar Utama Bintulu. Terjumpa jagung yang dijual dalam kereta je. Dapat jugak dibawa ke Miri untuk direbus atau dibuat bubur. 5 biji seikat berharga RM2. Dibeli le 6 ikat. Akhirnya jagung tu direbus je kesemuanya. Tapi Along beritau, baki yang direbus tu mereka buat bubur keesokan harinya iaitu pada hari kami berlepas balik ke Kuching sebab Along balik bersama kereta Wardati yang convoy dengan Jazlan tiga hari kemudiannya. Jazlan sekeluarga satu kereta (Toyota Avanza) dan Wardati bersama Along dan Alang guna kereta Wardati (Kelisa).



Taman Tumbina Bintulu: Alang yang nampak sign Taman Tumbina di depan Pasar Utama Bintulu tu lantas mengajak Acik bergambo sama sebab kami takkan ke Taman tu demi menjimatkan masa untuk bertolak ke Miri pula. Sign pun sign le....kata Alang sebelum beraksi sakan untuk bergambo. Maksud Taman "Tumbina" tu ialah tumbuhan dan binatang.

Dua Beranak: Mak Ngah tak melepaskan peluang bersama Acik dengan berlatarkan Pasar Utama Bintulu. Hujan baru je berhenti ketika tu dan matahari baru nak menjenguk mukanya.


Esplanad Bintulu: Pentas kosong pun takpe le...kata Acik. Tapi yang bestnya ialah..."AN EVENING IN BINTULU 2005" tu... takkan mana2 pihak di Bintulu tu tak perasan untuk ditukar...tapi mungkin jugak nak tunggu hingga "An Evening In Bintulu 2006" diadakan... dan sementelahan pulak hari tu baru 4.12.2006...ada masa dekat nak sebulan lagi untuk ditukar sebelum muncul tahun 2007...hehehe...


Orang Muda: Begitu le lagaknya orang muda sekarang. Sememangnya tak sama sebagaimana lagak dan gaya Pak Ngah di tahun2 "mudanya" dulu...hehehe. Zaman dah berubah... sekarang ni 2006...., zaman Pak Ngah dulu adalah sekitar pertengahan 1970an....kalau dikira usia sebegitu le...kahkahkah.


Roti Canai: Awal2 pagi lagi kami dah bersiap2 nak ke Miri setelah bermalam di Bintulu. Rupa2nya kedai2 di sini tak ikut waktu pejabat kerajaan yang selewat2nya jam 8 pagi dah mesti dibuka. Maka bertunggu le kami. Jam 9 pagi baru dibuka, itupun kedai ni je le yang buka...iaitu Abida Cafe. Kami cuma pekena roti canai je sebab itu je le menu yang ada ketika itu. Gambo ni diambil ketika nak ke kereta yang diparkir di bahagian belakang kedai tu.
...................................................................................................