Friday, October 27, 2006

:: Raya Kedua 2006

Penunggu rumah: Tidak kemana2 sebab menunggu tetamu, tambahan pula demam dan batuk semakin menjadi2. Ramai yang datang berkunjung. Rata2 adalah staf IPTAR dan rakan anak2 selain dari ipar duai. Staf sekolah Mak Ngah belum berkesempatan nampaknya..mungkin akan datang pada hari raya ke-3 atau masing2 masih sibuk dengan urusan saling berkunjung. Namun, Puan Lee, seorang pesara guru sekolah lama (SK Ng. Stras) di Bintangor dulu tu, datang. Cuaca panas dan masih berjerebu.

Mulut pahit: Sebelah pagi, menggagahkan diri ke pasar nak cari ikan temenung dan bahan2 lain untuk ramuan laksa penang. Yang bestnya, setelah puas membetis seluruh Pasar Satok dan semua Cold Storage di Bandaraya Kuching...ikan temenung @ ikan kembung tarak...yilek!! Jangankan ikan kembung habis, ikan tamban, ikan selangat, ikan parang, ikan tongkol dan ikan tenggiri pun tiada. Takkan nak buat laksa penang guna ikan bawal putih kut? Sambil berjalan2 mencari ikan tu, mata melilau juga le nak tengok mana2 kedai atau gerai makanan yang dibuka. Bukan apa sebenarnya, mulut orang demam ni terasa pahit sikit. Cadang tu nak pekena laksa sarawak, tapi hampa. Ada le satu gerai di depan Elektra House yang dibuka tapi cuma jual mee sup je. "Hantam" saja le, janji...menunaikan hasrat mulut yang minta disuap dan perut yang meminta diisi. Akhirnya, cuma dapat beli timun je...

Selepas solat maghrib, baru dapat dibeli semua bahan nak buat laksa tu...kecuali ikan. Problem ooooo....!!!!

Rapat: Malamnya, Along dan Angah menemani Alang yang nak ke rumah "kawannya", orang Kampung Hj. Baki, Kuching. Acik "merengkam perut" sebab nak ikut sama tapi dilarang keras dik Alang. Anjang tak peduli semua tu. Dia lebih pentingkan dan selesa dengan PS je. Hal Alang ni....Mak Ngah lebih awal tau...sebab Alang lebih rapat dengan Mak Ngah. Pak Ngah hanya tau bila dikabo dik Mak Ngah. Selama ini sememangnya Mak Ngah tak pernah menyembunyikan apa2 maklumat tentang anak2 dari pengetahuan Pak Ngah...samada yang baik atau yang disebaliknya. Pak Ngah pun begitu. Along dan Angah pula lebih rapat dengan Pak Ngah. Jadi apa yang Pak Ngah tau tentang Along dan Angah, Mak Ngah akan diberitau juga akhirnya. Mungkin anak lelaki lebih mudah berterus terang dengan Mak Ngah, manakala anak perempuan pula lebih mudah berbincang dengan Pak Ngah.

Tengah malam: Selepas tetamu terakhir balik jam 12.10 tgh malam...Pak Ngah dan Mak Ngah pun ke Pasar Gambier (pasar borong) nak cari ikan kembung. Alhamdulillah dapat le 5 kg. Tu je yang ada. Lega aihhh....kalau tidak, jamu laksa berkuah sardin le jawabnya. Balik ke rumah...terus tolong Mak Ngah perisi ikan...dan kuah laksa dapat disiapkan pada jam 2.30 pagi. Nah...aih...!!!!