Thursday, October 26, 2006

:: Petang raya: 30 Ramadhan

Batuk:
Mulai malam tadi, batuk dan asma mengunjungi Pak Ngah. Huh...sakitnya bila batuk tak puas sebab kahak tak mau keluar. Sakit dada dibuatnya. Macam biasa, semua tu dapat le dikurangkan dengan meminum air panas menggelegak dan 2 biji pil asma yang berwarna maroon. Bekalan ubat tu tak pernah kurang, sentiasa ada dalam stok. Kalau pergi ke mana2 tu, tak kan ditinggalkan, kecuali terlupa. Serupa kereta le..dah lama..dah uzur..dah patut pun jadi macam tu..kalau tak kena yang major...yang minor tentu sangkut punya.
Mujur :
Awal pagi tadi, sementara anak2 masih dibuai mimpi, Pak Ngah dan Mak Ngah ke Pasar Satok mencari apa yang patut. Apa tidaknya, kami belum sedia apa2. Along ada jugak sound malam tadi...isy..isy..isy..ayah ni..dah nak raya pun belum beli apa2? Ayahnya jawab secara mudah.. ayah takde le teropong nak tengok anak bulan.. tapi ayah rasa esok belum raya..dan keyakinan ayah tu berdasarkan pada Isnin telahpun diisytihar sebagai cuti umum..awal2 lagi...rasa2nya Selasa le kita raya. Kalau Isnin raya...senang je...kita ke rumah sedara mara dan kaum kerabat pada siang hari hingga ke malam...tengah malam baru balik rumah. Acik mencelah...kalau orang datang nak beraya ke rumah kita..macamana? Orang tu balik le...sebab kita takde di rumah... jawab Anjang pula. Ye le..ye le... dibuatnya raya hari Isnin...baru tau...celah Angah. Alang dan Along senyum je melihatkan gelagat kami. Akhirnya semua kelihatan lega apabila Penyimpan Mohor Raja2 Melayu mengisytiharkan ...." setelah diperkenankan oleh Raja2 Melayu, maka dengan ini disytiharkan bahawa...." sebagaimana yang Pak Ngah jangkakan. Fuh..lega..jika tidak..kes naya le..
Berkemas:
Hal ehwal mengemas rumah teres 2 tingkat (tengah) tidak le susah sangat. Lain le kalau rumah Mak Long, Pak Lang, Pak Ndak dan Mak Njang...rumah sebuah. Tambah pulak ada Along dan Angah yang dah tau itu le antara tugas utama mereka. Anak2 lelaki...Alang, Anjang dan Acik... ye le... anak lelaki ni lain sikit...membantu ala kadar dan ambil syarat je...tambahan pula apabila menyedari bahawa mereka punya 2 orang kakak yang mungkin boleh diharapkan melaksanakan tugas2 "orang dapur".
Songkok:
Sebentar tadi Alang beritahu dia nak ke India Street dengan Anjang. Kononnya nak beli songkok kerana songkok sediaada telah tertinggal di Miri. Anjang tumpang sekaki nak dapatkan songkok baru juga. Acik yang sedang membantu kakak2nya mengemas rumah membebel...dah tau nak balik beraya...yang tinggalkan songkok tu buat apa? Lain le kalau nak balik bercuti...kalau tertinggal songkok tu...ada le ampun maafnya!!