Wednesday, September 19, 2007

:: Audit

18 September 2007: Selasa


:: Laporan Ketua Audit Negara... bagi tahun kewangan Kerajaan Persekutuan berakhir pada 31 Disember 2006... telah mengejutkan banyak pihak... didedahkan adanya penyelewengan serta salahlaku yang berlaku dalam pengurusan dan pentadbiraan negara.
:: Laporan yang dikemukakan Jumaat lalu itu... telah mendedahkan kelemahan beberapa kementerian dan jabatan... dalam menguruskan dana awam, termasuk dalam pembelian pelbagai barang serta peralatan... yang melibatkan sejumlah wang yang bukan sedikit.
:: Mungkin soal penyelewengan... soal salahguna kuasa... soal rasuah atau tumbuk rusuk... dan lain2 yang sama atau hampir sama makna dan maksudnya inilah... yang menjadikan Allahyarham Tok Wan Lin enggan membenarkan Pak Ngah untuk memohon jawatan polis inspektor pada tahun 1972 dulu... iaitu setelah memperolehi pangkat ll dalam SPM... dan kata2nya kepada Pak Ngah yang masih terngiang2 di telinga ialah... " tak payah la jadi polis ni... susah nanti... peluang nak rasuah tu cerah... alang2 iman... sangkut... pikiaq habih2... tapi kalau jadi cikgu tuuu... baguih... rasa2nya tak dak nak rasuah2 niiii..." Begitulah kata2 dari mulut seorang nelayan kepada anak lelaki sulungnya kira2 34 tahun yang lalu... dan tambahnya lagi... " cuba hang tengok... mata2 yang mai kat kampung kita ni... tak sampai setahun... yang tak dak pangkat apa2 tu punnn... boleh pakai kereta baru... tengok la tuuu... rasa2nya tak sampai 3 tahun tuuu... kena tukaq la semua tuuu..." ... dan adakah secara kebetulan pula bahawa semua anak lelaki kepada nelayan itu... punya kerjaya sebagai guru... dan kini... menjalar kepada cucu2nya pula.