Monday, September 24, 2007

:: Cemerlangkah kita

23 September 2007: Ahad



:: sambungan dari... "Yakinlah..."


:: Di mana2... di seluruh ceruk rantau negara kita... kata2 cemerlang... gemilang dan terbilang dah gah... kanak2 tadika pun dah diasak dengan kata2 itu... tetapi cemerlangkah kita ?
:: Bersambung dari entri sebelum ini... jika keputusan dah diambil... langkah perlu diayun... jangan toleh ke belakang lagi... sekadar memandang ke kiri dan ke kanan... tidak menjadi hal... yang utama dan yang penting... teruskan langkah... kenapa perlu risau... kenapa perlu gelabah dan kenapa perlu was2 akan pilihan yang telah dibuat ?
:: Jika seseorang telah dipilih dari sekian ramainya insan lain yang ditemui untuk dijadikan teman hidup... untuk dijadikan pasangan hidup... setelah akad nikah dilakukan... terutamanya telah direstui oleh orang tua kedua2 pihak... kita tidak wajar berpatah balik... kita perlu terus melangkah beriringan dengan pilihan kita... berjalanlah dengan penuh semangat menuju kecemerlangan... teruskan... jangan mundur... sebab kecemerlangan itu ada di hadapan kita.
:: Pilihan untuk dijadikan suami atau isteri itu adalah pilihan kita... kita yang bersetuju untuk diakad nikahkan... diijab kabulkan... maka terimalah pasangan kita seadanya... terimalah kelebihannya... terimalah kekurangannya jika ada. Mengapa dan kenapa kita selalunya menggunakan ungkapan standard... tersalah pilih... rambang mata... ikutkan hati muda... tidak memahami... dia dah ada orang lain... dll... yang punya maksud dan makna yang sama... apabila kita menghadapi masalah dan wujudnya dilema dalam rumah tangga.
:: Rasa menyesal... rasa was2... rasa sangsi terhadap keputusan yang dibuat... sedangkan itu adalah keputusan terbaik yang telah dibuat sebelum ini... mungkin memudahkan hati kita diserapi hasutan syaitan... hati kita mudah dipermain2kannya... agar hati kita terus menerus was2... sangsi dan cuak terhadap pasangan kita... dan jika ini yang berlaku... maka melompat sakanlah segala makhluk yang bernama syaitan ini... kerana sekurang2nya telah berjaya menggoyahkan hati dan perasaan pasangan... samada oleh isteri terhadap suaminya atau oleh suami terhadap isterinya. Cubalah untuk mengelakkan diri kita dan rumah tangga kita dari tusukan jarum hasutan syaitan ini... yang sememangnya amat berdukacita jika rumah tangga kita aman damai, tenteram dan bahagia... sebab yang diingininya ialah keporakperandaan... dan itulah yang diingininya.