Monday, September 24, 2007

:: Yakinlah

23 September 2007: Ahad


:: sambungan dari... "Perhatikan..."

:: Kebiasaannya... kita agak sedikit menghadapi kesukaran untuk meramalkan apa yang akan terjadi... apa yang bakal berlaku terhadap diri... keluarga... masyarakat dan negara. Biasanya begitulah kita... hatta apa yang bakal kita hadapi... apa masalah yang bakal mendatang... dan begitu jugaklah segala hal yang berkaitan dengan kehidupan berumah tangga... alam berumah tangga. Kebiasaannya jugak... kita akan memejamkan mata... dan meneruskan langkah... serta turut menaruh harapan yang tinggi... bahawa itulah tindakan kita yang terbaik buat kita... terutamanya jika kita berada di persimpangan untuk memilih... sesuatu yang terbaik... antara pilihan yang sedia ada... dan persoalan lain pula yang boleh ditimbulkan ialah... adakah tindakan kita itu betul ???
:: Sewajarnya apabila keputusan telah diambil... tanpa mengambil kira bahawa keputusan itu adalah yang terbaik atau tidak... sewajarnya kita perlu meneruskan perjalanan... teruskan... dan seboleh2nya tidak berpatah balik... walaupun dalam masa yang sama kita masih berpeluang untuk menoleh ke kiri dan ke kanan ketika meneruskan perjalanan tersebut. Setelah pilihan dibuat... kenapa perlu merasa sangsi... was2... dan cuak? Kenapa?
:: Kenapa kita perlu berundur dan berpatah balik jika pilihan telahpun dibuat... sedangkan langkah yang diambil itu adalah langkah yang diyakini sebagai yang paling baik dan paling tepat untuk kita? Kenapa?
:: Kita tidak terbiasa untuk membuat ramalan akan masa depan kita... menjadikan kita tidak tahu apa yang bakal berlaku... kecuali dengan bantuanNYA. Apa yang kita lakukan kini... sekarang ini... la ni... adalah permulaan kepada suatu kejayaan atau suatu kegagalan di hari muka... dan yang pentingnya di sini ialah kita perlu terus melangkah... dengan penuh semangat dan yakin diri.