Saturday, October 07, 2006

:: JB panggil.. Kluang gamit

Entah mcmmana, tetiba je dipanggil bermesyuarat. Maka pergilah ke sana. Dik kerana ada sedara bungsu di sana, ada anak2 sedara dan ada gak anak sulung yang bertugas sebagai pendidik di sana, maka dihantarkanlah SMS kepada semua yang berkenaan sebelum ke Darul Takzim tu. Jadual balik ke Bumi Kenyalang dilewatkan sehari, sebab cuti ujung minggu. Itu yang dirancang. Harapan dan keinginan adalah untuk bertemu semua yang berkenaan.
Pada hari pertama tiba, dapat le berbuka bersama anak sedara lelaki yang sedang mengikuti KPLI di I.P. Temenggung Ibrahim, hasil pelawaannya. Dibawanya ke Restoran Singgah Selalu di Danga Bay. Ramainya manusia. Dah berceratuk di meja masing2 setengah jam sebelum waktu berbuka. Risau dan seram gak bila naik motor tu, sebab kereta dan kenderaan lain banyak dan "sup sap sup sap" lajunya. Apa lagi...mencengkam le kedua2 belah tangan di bahu anak sedara tu. Mujur dia paham... ye le... bakal cikgu yang sepatutnya cepat memahami dan bertindak mengikut situasi. Diperlahankan je motor tu....mungkin dia pun terperasan yang ada orang dah "seram sejuk". Terima kasih daun keladi le kerana menjadi tuan rumah kepada tetamu yang datang..
Nampaknya segala yang dirancang cantik tu tak sampai ke hujung. Rupa2nya ada hikmah. Ini telah diakui dan disahkan oleh CEO G2 sendiri walaupun tengahari Jumaat itu ada nada semacam kecik ati je semasa dia call. Mana taknya... dia dah batalkan semua program ujung minggu dan nak kumpulkan sesiapa yang sepatutnya. Tau2... Pak Ngah dah ubah tarikh perjalanan balik. Diawalkan sehari..., namun Pak Ngah punya sebab dan ada asasnya yang tersendiri.
Kesemua ini berlaku kerana telah "ditentukan" yang Pak Tam sekeluarga akan dipertemukan dengan sedara mara sebelah Mak Tam di Hospital Batu Pahat selepas solat Jumaat. Itulah hikmahnya.
Kebas:
Flight jam 7.50 petang. Rasa mengantuk dan bosan menjadi2 bila terpaksa duduk bangun, duduk bangun dan berjalan mundar mandir selama hampir 5 jam di LT Senai tu. Kebas bontot oi... 5 jam...bukannya tempoh yang pendek. Entah macam mana, tergerak ati nak anto SMS kat sedara di Kota Kinabalu... dijawabnya... sabo je le... kami tengah makan.
Letih:
Alhamdulillah, penerbangan menepati waktunya. Sempat le berbuka dengan air mineral di surau airport sebelum solat jama' maghrib dan isyak sebelum itu. Menu ala kadar dihulurkan dik kakitangan kabin. Sejam perjalanan tu dihabiskan dengan meneliti akhbar je, sebab mata tak mahu bekerjasama walaupun keletihan amat menyiksakan. Setiba di Kuching, Mak Ngah dan anak bongsu dah menunggu. Lantas ambil alih tugas memandu, maka rumah di Tabuan Jaya pun dituju.