Wednesday, October 11, 2006

:: Awal Ramadhan 2006 M

Hari pertama puasa tahun ni, tergerak hati mengajak Mak Ngah, Angah, Anjang dan Acik mengunjungi pusara Pak Seman (bapa mertua: meninggal pada 16.6.2006 jam 3.45 pagi...yang ketika itu menantunya...orang Pantai Remis sedang melawat Negara China) dan pusara arwah Nariman (adik ipar no.2) dan Nek Dawi (bapa Pak Seman) di Tanah Perkuburan Islam Semariang, Petra Jaya, Kuching. Tak jauh jaraknya...ada le kira2 20 minit je secara memandu perlahan2. Nak mengunjungi dan menziarahi kubur arwak mak dan arwah ayah di Sungai Batu, Pantai Remis Perak... tak dapat rasanya...kerana kesuntukan masa dan peluang sebegini...iaitu di awal Ramadhan. Jam 11 pagi kami tiba. Nampaknya ramai juga orang yang mengunjungi pusara ahli keluarga masing2. Terasa syahdu...
Walaupun membaca Surah Yaasin dan tahlil boleh dibuat di mana2, tapi bilamana kita lakukan semua itu di pusara... lain sikit rasanya...kesyahduan itu lain sikit berbanding jika dilakukan di rumah.


Bilamana kami dah nak balik...barulah tiba Mak Jijah (mak mertua) dan Zahri (adik ipar no.6) untuk tujuan yang sama. Kami join sama...tunggu mereka. Dik sebab hari semakin panas...maka Mak Ngah pun dilantik khas jadi tukang pegang payung kepada Mak Jijah...maknya.

Tiga beradik sedang bersama2 membaca Surah Yaasin dan tahlil di pusara Pak Seman...nenek mereka. Istilah "nenek" di Sarawak punya maksud yang sama dengan istilah "Tok Wan" di Pantai Remis.