Monday, October 09, 2006

:: Siapa di hadapan kita?

:: Saidina AbuBakar RA berkata, " Sesungguhnya Iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar dirimu. Sedangkan Allah SWT di atasmu. Sementara IBLIS terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya daripada akhirat dan anggota tubuh mengajakmu untuk melakukan dosa. Dan Tuhanmu mengajak engkau memasuki syurga serta mendapat keampunanNya, sebagaimana firmanNya yang bermaksud: Dan Allah SWT mengajak ke syurga serta menuju keampunanNya."
:: Sesiapa yang memenuhi ajakan Iblis maka akan hilang agama darinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang nilai nyawanya. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsu, maka hilanglah akal dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan dunia, maka akan hilang akhirat dari dirinya. Dan sesiapa yang memenuhi ajakan Allah SWT., maka akan hilanglah semua kejahatan dari dirinya dan ia memperolehi semua kebaikan."
:: Iblis adalah musuh kita, manakala kita adalah sasaran Iblis. Oleh itu kita hendaklah sentiasa bersedia dan bersiap siaga sebab Iblis sentiasa melihat tepat pada sasarannya, iaitu kita.
Dipetik dari: Himpunan Kisah2 Jin, Iblis & Syaitan Siri Ke-2 oleh Muhammad Isa Selamat, Cetakan Kedua: 2000, Penerbit: Darul Nu'man, Kuala Lumpur.