Tuesday, October 03, 2006

:: Botok dan lain-lain

Botok:
Petang semalam berbuka sempoi je. Cuma pekena mi yang digoreng sendiri. Kira sedap le tu. Sendiri masak, kalau sendiri kata tak sedap, leceh le. Lain le kalau orang lain kata tak sedap tu. Apa pun, beli le jugak "botok" iaitu sejenis masakan kering yang bercampur baur antara ikan tenggiri yang dipotong kecik2, kelapa parut, serai, cili, kunyit, daun kunyit dan sedikit air asam jawa. Kira macam pais le tu... tapi dibungkus dalam daun mengkudu dan dipanggang atau dibakar. Kalau tersilap sebut, bunyinya macam bahan yang diguna nak awet muda je. Harga RM2.00. Kira murah le tu. Kalau nak buat sendiri tak berbaloi rasanya. Tak ketinggalan dibeli juga 2 bungkus air tebu. Fuh... lega dan puas yang hanya dapat dipamerkan melalui mata yang hampir terpejam sambil menghirup air tebu tu sedikit demi sedikit. Fulamak... esok ada dijual lagi tak air tebu tu.. tanya Ahmad Anwar Ariffin, anak bongsu kami yang lebih banyak pekena air berbanding makanan lain. Kueh2 lain ada le jugak dibeli sikit. Nak beli banyak, dibimbangi cuma nanti hanya jadi rezeki tong sampah je.
Meragam:
Dalam sehari dua ni, Wira dan Kancil tunjuk perangai dan tersadai kerana masalah "remote"nya yang meragam. G2 pulak jauh, kalau dekat tu dapat le dirunding2 dan lain sikit le rasanya. Jadi, kena le turun seawal 6.15 pagi bersama permaisuri, Ahmad Ashraaf dan anak bongsu dengan Kembara. Ainul Ashiqin terpaksa gunakan bas untuk ke kuliah di UNITAR yang selama ini menggunakan Wira.
Imbauan dan imbasan:
Bila bersantai dengan anak2, pernah dihikayatkan kepada mereka betapa senangnya kehidupan dan persekitaran kini berbanding era ayahnya. Kena berjalan kaki ke sekolah yang walau cuma berjarak 1 batu untuk ke Sekolah Kebangsaan Sg. Batu dengan membimbit beg rotan yang sarat diisi dengan buku tulis dan buku teks yang dibeli dengan separuh harga dari orang kampung. Ketika di Darjah 6 ( la ni disebut Tahun 6) baru merasa dapat basikal yang kendur rantainya. Berkayuh sikit, rantai dah jatuh. Perbetul lagi. Berjalan sikit, rantai jatuh lagi. Berlemoih tangan dan jari terkena minyak hitam rantai basikal tu. Namun, bekalan sentiasa ada setiap hari. Nasi goreng, oisang rebus, cucur kodok, keledek rebus dan sesekali cucur udang, tempek nyiur sentiasa silih berganti dengan bihun. Air tak perlu dibawa sebab telah disedia oleh Pak Ali (rumah dekat sekolah arab yang berdekatan pula dengan rumah Cikgu Li Mat Loceng) yang mengurusniaga kantin ketika itu. Air tu free je. Ye le air kosong biasa yang disimpan di dalam beberapa cerek besar. Kekadang nasi sejuk dengan sedikit sambal tumis ikan bilis dan lobak masin lebihan untuk bekalan ayah ke laut dibekalkan oleh arwah mak. Duit sekupang sehari akan diberi kalau tiada makanan yang nak dibekalkan. Nasi lemak sebungkus dan seketul ais kepal boleh diperolehi dengan duit sekupang itu. Tapi, jarang sangat dapat berbuat sebegitu sebab duit itu perlu untuk disimpan buat membeli pensil warna, buku lukisan dan serba aneka barang keperluan lain termasuk membaiki basikal seperti tayar pecah, ganti rantai basikal, tali brek putus, bubuh lampu, loceng dan sebarang kerosakan lain. Mudah cakapnya, lama jugak le nak kumpul duit untuk tujuan itu. Tapi selepas itu, rasa seronok tu ada, sebab mampu dan berjaya memiliki sesuatu dengan usaha sendiri tanpa membebankan orang tua. Pernah jugak le teringin nak jual aiskerim di hujung minggu demi menambah duit secara cepat, bilamana kalau habis setong aiskerim tu dijual, dapat le upah lima kupang. Bila keinginan tu disampaikan kepada arwah ayah melalui arwah mak, reaksi spontan arwah ayah ialah.... hang jangan nak bagi malu ayah, setakat nasi dengan kicap tu, ayah larat lagi bagi hangpa makan, dan hangpa rasanya belum pernah lagi tak dapat makan. Terkedu oi...
Sukar dinafikan yang arwah ayah dan mak terlalu banyak berkorban, mengajar dan mendidik ketujuh2 orang anaknya yang kini bertaburan di Felda Nenering Grik Perak, di Kuching Sarawak, di Kota Kinabalu Sabah, di Sg. Batu Pantai Remis Perak, di bumi hijau Pengkalan Bharu Pantai Remis Perak, di Pantai Remis Perak dan di Kluang Johor yang kini berbahagia bersama keluarga masing2. Nampaknya kesemua sedara lelaki yang seramai 5 orang telah memilih bidang pendidikan sebagai kerjaya masing2, manakala 2 orang yang perempuan pula telah berjaya sebagai surirumah sepenuh masa.
Mereka berdua telahpun pergi menjadikan mereka tidak berkesempatan untuk bersama2 anak cucu dan menantu2nya dalam tempoh yang lama. Kekadang terasa sebak dan bergenang air mata bila terkenangkan susah peritnya mereka berdua bekerja keras dan "tak kering kaki seluar" untuk membesarkan anak-anak. Dan jikalah kehidupan anak menantunya boleh dikira sebagai "senang", maka kesenangan itu tidak sempat dirasai bersama oleh mereka, tambahan pula arwah ayah yang lebih mendahului pemergiannya berbanding dengan arwah mak. Al-Fatihah untuk arwah ayah, arwah mak dan semua muslimin dan muslimat yang telah mendahului kita.
2 tahun di Tingkatan 3:
SDI tu, Sekolah Datuk Idris di Pengkalan Bharu. Di situlah disekolahkan selama 6 tahun mulai Tingkatan 1 hingga Tingkatan 5. Betul ke ni? Macamana boleh jadi bersekolah selama 6 tahun dari Tingkatan 1 hingga 5 saja. Jawabnya betul, tak salah dan tak silap langsung. Mana taknya, sebab dah termasuk berada selama 2 tahun di Tingkatan 3. Kenapa jadi begitu? Punca besarnya ialah semacam rasa tak puas je belajar setahun di Tingkatan 3. Mau tak mau kena le berada 2 tahun di Tingkatan 3. Kahkahkah... Tension oi... bilamana sentiasa disindir2 oleh cikgu terutama Cikgu Mahdi Hanipah (Pengkalan Bharu) yang nampak je diam, tapi bab2 perli ni, dia le nombor wahid. Nak buat macamana, dah itu kelebihannya. Sayangnya, Pak Njang Mansor tak mau ikut cara ini, konon katanya...Tok Putih kata tak pa la...ikut aku pi kelaut je...dapat gak duit. Itulah yang selalu disebut oleh abah Pejon bilamana "isu" ini dibicarakan.
"Longkot":
Sebagai anak lelaki yang tertua, pengalaman bersama arwah ayah ke Sg. Gelam melalui jalan darat mencari kayu "longkot" yang dijadikan bahan cerucuk membina bangunan dan mencari bertam untuk dibuat bidai pada setiap hujung minggu adalah sesuatu yang sukar dilupakan. Mana tidak, dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3 tiada cuti oi... Kalau tak ke Sg. Gelam, pasti akan ke Permatang Raja buat bendang yang kini dahpun kering kontang dan ditanami dengan pokok kelapa sawit. Namun akan turun ke laut bersama ayah bilamana udang besar @ udang kaki merah naik minyak. Bukan minyak diesel @ petrol, tapi udang tengah menjadi2. Kena pula masa air keruh... jangan cakap le... kekadang boleh dapat sampai 10 kati (la ni guna kilo). Jenuh woo. Harga sekati masa tu RM18.00-20.00 (sekitar tahun 1967), kalau dah 10 kati... sendiri kira le. Tu cerita masa ada udang, masa yilek atau masa pukat berbalut atau kena ribut, jangankan kata nak ada udang, ikan kasai pun tarak... sedihnya hingga sisik ikan pun tak dapat oi... Masa2 macam tu le, kelihatan wajah dan riak muka arwah ayah...muram, murung, sedih, pilu dan sayu ketika berdayung balik ke pelantar Boq atau pelantar Bong Kau yang merupakan taukeh cina yang membeli segala hasil tangkapan. Anaknya yang sama2 ke laut tu, mana tau berdayung, menjadikan pergi dan balik arwah ayah lah yang kena mendayung perahu. Injin perahu hanya mampu dibeli ketika mana anaknya dah bekerja di Sarawak. Kalau tak silap dia bertugas di Maktab Perguruan Rajang, Binatang. Sekarang ni nama Binatang tu dah diubah kepada Bintangor, agar sedap disebut dan didengar agaknya le.
Terjelir lidah:
Kena pulak dalam bulan puasa dengan mengayuh basikal pergi balik dari Batu 51 ke Sg. Gelam, mak datuk... jangan cakap la... puasa tetap kena puasa... naik bukit turun bukit mengheret bertam yang dah disiat atau diseliat untuk dihantar ke tepi jalan sebelum dibawa balik... terjulur @ terjelir lidah dibuatnya. Masih terngiang2 kata Pak Lang Mad Yus (anak Tok Ngah Mah Semput) yang rumah asalnya di tanah Pak Ali bersempadan dengan tanah arwah tuk depan jirat cina tu... Kesian kat hang... sejengkal lidah hang terkeluar... aku tengok sesekali macam anjing penat berlari je..., katanya dengan ketawa berdekah2. Bukan setakat itu, ... aku tengok lempen (kempis) betoi perut hang... hang tak makan soq kot?... balas arwah Pak Lang Bakar Puik pulak. Dah le kita kehausan dan kelaparan dalam usia 13 - 15 tahun tu, diperli macam tu pulak... berdesing oi... tapi... arwah ayah senyum memanjang je melihat anaknya yang terkenal dengan kurus cekeding dan merenjong tu buat tak kisah je... walaupun hati merengkam.