Sunday, September 23, 2007

:: Telefon bimbit

23 September 2007: Ahad


:: sambungan dari... "Belek kereta"...
:: Apa jenamanya... mahal atau murah... punya kamera atau tidak... canggih atau tidak aksesorinya... prepaid atau punya bil... semua ini memiliki kemudahan asas untuk membuat panggilan, menerima panggilan, menghantar mesej dan menerima mesej... sekurang2nya begitulah akan peranan telefon bimbit ini.
:: Ada suami yang mungkin menutup telefon bimbitnya ketika di rumah... ada yang tidak... tapi bila berdering je bagi sesetengah panggilan tu... cepat2 je dia bergerak ke tempat lain... atau menjauhi isterinya agar tidak mendengar bualannya nanti... malah ada yang terus ke bilik air... mengurung diri... semata2 berbual... yang mungkin dari "orang tertentu" yang boleh mendatangkan syak dan curiga... tambahan pulak jika kerap berlaku sebegitu. Tapi berhati2lah... mungkin jugak panggilan atau bualan itu... penting dan wajar dirahsiakan dari pendengaran pihak lain... mungkin atas urusan kerja yang sedikit rahsia dan bermaklumat... tapi jika kerap sebegitu... mungkin ada "cerita" lain le tuuu. Apa2 pun... kena berhati2... namun semua itu adalah maklumat awal... yang perlu diberi perhatian.
:: Tambahan pulak jika suami punya lebih dari satu telefon bimbitnya... namun berhati2lah sebab jika terus mengesyaki dan mencurigainya tanpa bukti kukuh... bakal mengundang padah. Kadang2 mungkin ada suami yang tidak membiarkan telefon bimbitnya jauh dari dirinya... bila berdering untuk panggilan atau terima mesej... cepat2 disambarnya... sebelum dilihat atau diambil oleh isteri... malah ada yang meletak di bawah bantal... sewaktu tidur... jadi... kena selalu memerhati dan meneliti... mungkin akan ada yang cuba dirahsiakannya.