Saturday, September 22, 2007

:: Menghidu awal

22 September 2007: Sabtu

:: Deria menghidu ini dimiliki oleh setiap insan... yang jugak dimiliki dik haiwan atau sebahagian makhluk lain. " Ikan lembat " ... sejenis ikan air tawar... berbintik2 putih di bahagian badannya... lebih besar dari ikan keli...pupu poyang kepada ikan keli dan sembilang... akan berusaha "merangkak" memanjat tebing kolam atau sungai atau batas ban bendang... semata2 untuk mendapatkan bangkai... hebat betul... dan "bau" yang dihidu itu menyebabkan ada semacam suatu "desakan" untuk bertindak.

:: Berbalik semula kepada kita sebagai insan yang memiliki hampir segala kemudahan kurniaan Allah... berbanding apa yang dimiliki oleh makhluk lain... kita punya akal fikiran... dan inilah yang lebihnya kita berbanding makhluk lain.

:: Paparan kali ini masih berkaitan dengan entri "Bahagia" sebelum ini... yang mungkin pulak berkaitan dengan entri akan datang dan seterusnya... yang juga mungkin menarik untuk kita lihat bersama. Tanpa merujuk kepada mana2 kes... walaupun ada perkaitan dengan kes yang sedang Pak Ngah kendalikan... sememangnya paparan di sini dan akan datang... akan cuba "dirojakkan" agar tidak menyentuh mana2 peribadi yang berkaitan.


:: Selalunya sebarang masalah yang kita hadapi... berpunca dari gagalnya kita untuk menghidu awal... tidak berjaya mengesan awal... iaitu gagal menghidu masalah tersebut sewaktu ia bermula... sewaktu sesuatu kejadian mula berlaku. Setelah lama berlaku... setelah keadaan tidak terkawal... baru kita menyedari wujudnya kejadian itu atau pun kes itu... tapi mungkin ketika kita menyedarinya... mungkin sudah terlambat... sedangkan sepatutnya kita telah bertindak lebih awal...bak kata orang tua2... api meredap perlahan2... cuma nampak asap... sedangkan ketika itu rupa2nya hampir semua sekam padi di bahagian bawahnya telah dimakan api... cuma tidak kelihatan dari atas... makan dalam... dan api tidak kelihatan...


:: Banyak pihak menyatakan... rata2 masalah rumah tangga berpunca dari suami... dari pihak lelaki... samada kita mahu menerima kenyataan ini atau tidak... terpulang... tapi rata2nya adalah sebegitu... iaitu berpunca dari pihak lelaki... walaupun mungkin jugak yang berlaku adalah sebaliknya... namun itu adalah kes terpinggir. Jauh dari lubuk hati... tidak terniat untuk membangkitkan buruk sangka terhadap pihak lelaki atau pihak suami masing2... sebab Pak Ngah pun lelaki... tetapi apa salahnya jika pihak perempuan / isteri dalam keupayaan menghidu awal ini... untuk mengembalikan halatuju lelaki / suami masing2 agar tidak terus tersasar. Kadang2... jika tidak ada yang menegur... terutama oleh pihak isteri yang mengambil mudah... yang buat tak kisah je... menjadikan suami akan mudah terpesong... tersasar dari laluan... jauh menyimpang dari haluan sebenar... dan alangkah ruginya jika ketika para isteri hanya mengetahuinya ketika keadaan sudah parah... amat kronik... yang memungkinkan sukarnya untuk diselamatkan.


:: bersambung... insyaallah...