Tuesday, July 05, 2011

:: SURAT : Pemberian kerajaan disalah guna?




gambar hiasan

Netbook pemberian kerajaan disalah guna pelajar


2011/07/05

DASAR pemberian netbook 1Malaysia secara percuma kepada pelajar sekolah ternyata diselubungi masalah dan kepincangan. Walaupun niat dan tujuannya baik, iaitu untuk meningkatkan taraf penguasaan teknologi maklumat kepada pelajar sekolah, namun ada segelintir pelajar menyalahgunakan netbook berkenaan.

Apa gunanya netbook itu jika tiada akses internet di rumah? Malah netbook itu juga tidak digunakan dalam proses Pengajaran & Pembelajaran (P&P) di sekolah. Pemberian netbook berkenaan juga tidak menyeluruh kepada semua pelajar dan ada satu lagi kepincangan kerana banyak kes pemberian netbook kepada pelajar yang tidak layak mendapat bantuan terbabit.
Berdasarkan pengalaman saya sebagai guru, ada pelajar menjual netbook itu dengan harga yang jauh lebih rendah kepada orang lain. Perkara ini amat merugikan wang rakyat.

Ramai juga pelajar tidak memanfaatkan netbook dengan sebaiknya, tetapi menggunakannya untuk bermain permainan video, memuat turun video tidak elok dan sebagainya.

Saya menyarankan agar dasar pemberian netbook 1Malaysia ini disemak semula ataupun dihentikan terus. Kementerian Pelajaran seharusnya menaikkan taraf makmal komputer di sekolah dan semua pelajar boleh menggunakan kemudahan itu dan proses P&P berasaskan ICT juga boleh dilakukan di situ.

Untuk jangka masa panjang, kerajaan juga seharusnya mengikuti program ‘One Laptop Per Child’ yang dijalankan di Barat di mana netbook diberikan hanya digunakan untuk tujuan pembelajaran saja.

CIKGU A, Shah Alam.