Saturday, November 13, 2010

:: Guru: Bercuti panjang ?











Surat


Usah merungut cuti tak cukup

2010/11/12



MERUJUK surat yang disiarkan dalam ruangan ini bertarikh 10 November lalu oleh 'Guru Biasa' bertajuk 'Guru tidak dapat nikmati cuti panjang persekolahan'.

Saya tidak berpuas hati dengan alasan yang diberikan kerana cuti yang di nikmati semua guru ketika ini adalah lebih panjang dan baik berbanding penjawat awam lain.

Penjawat awam lain yang bekerja lebih teruk daripada guru seperti polis, bomba dan askar bekerja mengikut syif yang ditetapkan dan sekiranya sedang bercuti walaupun cuti mingguan jika berlaku hal kecemasan mereka akan dipanggil bertugas.
Mereka terpaksa bertugas demi negara sehinggakan cuti mereka dibekukan untuk hal tertentu. Guru sepatutnya lebih bersyukur kerana mendapat cuti panjang walaupun seminggu. Sama ada rasional atau tidak sesuatu kerja itu dengan tugas kita, sepatutnya kita tidak boleh merungut berikutan gaji diberi adalah berdasarkan gaji sebulan termasuk hari kelepasan am, cuti rehat juga cuti mingguan.

GUEST 24,
Kuala Lumpur.



.....................................................................................




Surat

Guru tidak dapat nikmati cuti panjang persekolahan

2010/11/10

TIDAK lama lagi cuti penggal akhir persekolahan akan bermula. Semua pelajar yang tidak terbabit dengan peperiksaan mula bercuti pada 23 November ini hingga 2 Januari depan.

Pada masa sama, masyarakat sering beranggapan guru adalah penjawat awam yang mendapat paling banyak cuti. Apa tidaknya, jika dilihat cuti sekolah, memang banyak cuti, tetapi adakah cuti itu memberi makna kepada guru?

Saya ingin memaklumkan hak cuti yang diberi kepada guru ‘ditarik balik’ secara tidak langsung kerana semasa cuti kami dipaksa melakukan pelbagai tugasan bukan hakiki kami.
Rasionalnya, antara perkara yang boleh dilihat iaitu tempoh peperiksaan yang terlalu lama, sebagai contoh untuk SPM dari 23 November hingga 20 Disember ini.

Semua pengawas peperiksaan membabitkan guru sekolah. Walaupun mereka dibayar elaun sebagai pengawas peperiksaan, tetapi jika diberi pilihan tidak semua guru bersedia untuk mengawas peperiksaan.

Hal ini kerana, pada masa inilah mereka ingin menghabiskan masa bersama keluarga. Pihak kementerian tidak bolehkah mempercepat tarikh peperiksaan itu seperti tahun sebelumnya, iaitu pada minggu terakhir persekolahan.

Ini kerana kebanyakan sekolah sudah menyelesaikan segala urusan peperiksaan dan semua murid juga selesai proses pengajaran dan pembelajaran.
Untuk makluman, peperiksaan yang diadakan pada masa cuti sekolah sudah mengambil cuti guru kerana guru terpaksa mengawasi peperiksaan yang mengambil masa hampir sebulan.

Bagi guru yang menanda kertas peperiksaan pula, mereka akan bermesyuarat bermula 9 Disember ini. Masa yang diberi untuk menanda kertas peperiksaan selalunya tiga minggu.

Mesyuarat pengurusan sekolah bermula pada 27 Disember 2010, pada 28 Disember pula mesyuarat guru kali pertama (2011), manakala pada 29 Disember mesyuarat Panitia dan pada 30 Disember majlis suai kenal Tingkatan Satu. Secara purata cuti sebenar yang dirasai oleh guru ialah seminggu saja.

GURU BIASA,
Selangor.