Wednesday, November 03, 2010

:: Belanjawan Sarawak...2011



Home - Utusan Borneo - Berita Tempatan - Bajet cenderung pembangunan



Bajet cenderung pembangunan

Posted on November 2, 2010, Tuesday


RM4.974 bilion untuk mengukuh dan memapankan pertumbuhan ekonomi negeri tahun depan

KUCHING: Sebanyak RM4.974 bilion diperuntukkan oleh kerajaan negeri dalam Bajet 2011 yang bertujuan memperkukuhkan pembangunan yang lebih seimbang dan memapankan pertumbuhan ekonomi negeri ini pada tahun depan.




SELESAI PEMBENTANGAN: Taib diserbu wartawan ketika meninggalkan pekarangan Dewan Undangan Negeri selepas menghadiri mesyuarat kedua sesi ke-16 Persidangan DUN, di Kuching semalam. — Gambar Bernama


Ketua Menteri Pehin Sri Taib Mahmud ketika membentangkan bajet itu pada Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini semalam berkata bajet ini lebih cenderung kepada pembangunan bagi merangsang aktiviti dan memapankan pertumbuhan ekonomi negeri.

Taib berkata, daripada jumlah peruntukan itu sebanyak RM3.63 bilion atau kira-kira 73 peratus untuk pembangunan dan RM1.344 bilion atau 27 peratus untuk perbelanjaan pengurusan.

Menurutnya, selain untuk merangsang aktiviti ekonomi negeri pada tahun depan, bajet ini juga bertujuan memberi peruntukan secukupnya bagi memastikan semua projek pembangunan dapat dijalankan dengan lancar, ujar beliau.

Di samping itu bajet ini juga untuk memastikan rancangan jangka panjang penstrukturan ekonomi dan sosial serta pengagihan pembangunan secara menyeluruh di negeri ini dapat dilaksanakan.

“Bajet 2011 cenderung kepada pembangunan untuk merangsang aktiviti dan pertumbuhan ekonomi negeri ini pada tahun depan,” katanya.

Semasa menekankan enam petunjuk dalam bajet ini, Taib juga terus memberi jaminan bahawa bajet negeri tahun depan akan kekal bajet surplus.

Katanya, ini bagi memastikan negeri ini memiliki kedudukan kewangan yang kukuh untuk menampung sebarang kemungkinan keperluan pembangunan.

“Bajet 2011 dijangka akan menyaksikan surplus RM60 juta,” katanya.

Petunjuk lain ialah untuk kepentingan pengagihan sumber pembangunan dan perkhidmatan yang sama rata kepada rakyat dan membuka peluang kepada pertumbuhan aktiviti produktif dalam sektor pengangkutan dan telekomunikasi, perdagangan dan industri serta pertanian dan pembangunan tanah.

Selain itu ia juga untuk memastikan pengurusan kewangan kerajaan negeri dilakukan secara efektif dan efisien, katanya.

Taib berkata, daripada jumlah bajet untuk pembangunan, RM1.737 bilion diperuntukkan kepada sektor pembangunan seperti industri dan kewangan yang bertujuan melaksanakan projek-projek perindustrian serta membangunkan program keusahawanan dan pelaburan.

Sektor pertanian mendapat peruntukan RM635 juta untuk membantu para penternak, nelayan dan petani di samping untuk melakukan penyelidikan pertanian dan perhutanan serta untuk keperluan sistem kumbahan dan pengairan.

Kerajaan negeri juga memperuntukkan RM447 juta bagi tujuan menaik taraf serta membangunkan projek bekalan air bersih.

Manakala RM249 juta untuk sektor komunikasi dan pengangkutan, RM343 juta untuk pelaksanaan program di bawah pentadbiran negeri dan RM219 juta untuk pembangunan sosial dan perkhidmatan masyarakat termasuk perumahan, skim persaraan, serta kemudahan sukan dan rekreasi.

Selain daripada itu, kita masih mengharapkan lebih banyak peruntukan daripada kerajaan persekutuan untuk pelaksanaan projek-projek jalan dan menyediakan kemudahan untuk penduduk di luar bandar.

Taib berkata, pendapatan negeri ini tahun depan diunjurkan kepada RM3.904 bilion.

Beliau berkata, sektor minyak dan gas dijangka menyumbang RM1.629 bilion atau 42 peratus daripada jumlah itu.

Selain itu sektor perhutanan dijangka akan menyumbang sebanyak RM585 juta atau 15 peratus daripada unjuran hasil negeri itu kelak.

Selebihnya dijangka akan disumbang oleh hasil daripada pelbagai jenis cukai.

“Sebagai sebuah negeri yang membangun adalah penting untuk kita memberikan prioriti yang lebih kepada sektor pembangunan, oleh itu 73 peratus daripada bajet 2011 akan diperuntukkan untuk sektor pembangunan.

“Peruntukkan bagi bajet 2011 bertujuan untuk merangsang kegiatan ekonomi negeri dan secara langsung menstabilkan keadaan ekonomi semasa,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa membentangkan Bajet 2011 pada mesyuarat kedua sesi ke-16 Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), di sini semalam.

Tambahnya lagi, bajet 2011 lebih kepada penstrukturan semula ekonomi dan sosial, dan pelan transformasi bagi memastikan seluruh pelosok negeri menikmati pembangunan yang sama rata.

Pelaksanaan bajet 2011 akan membuka lebih banyak peluang pekerjaan serta pelaburan dan seterusnya membantu mengurangkan jurang perbezaan pembangunan di bandar dan luar bandar.



........................................................................................................



Home - Lead Stories - Budget for high income economy




Budget for high income economy

by Peter Sibon. Posted on November 2, 2010, Tuesday

KUCHING: Chief Minister Pehin Sri Abdul Taib Mahmud said yesterday that the 2011 State Budget was not an ‘election budget’ but rather “a budget to achieve a high income economy”.

Taib, who is Minister of Finance, said this when met by reporters after he tabled the 2011 Budget in the State Legislative Assembly.

Earlier, when presenting the budget, he said that the 2011 budget proposal was expected to generate a budget surplus of RM60 million.

“This is on the basis of estimated total revenue of RM3,844 million which includes appropriation to the Development Fund Account.

“ It is important to have a balanced or surplus budget to ensure that the state’s financial position remains sound and healthy,” he added.

The chief minister also proposed that a sum of RM3,630 million be allocated for development expenditure.

“Of the total amount proposed for development expenditure, RM3,163 million will be funded by the state while RM467 million will be financed by the federal government through loans and reimbursement grants,” he said.

He assured that the proposed budget would be fairly distributed to ensure balanced distribution of development throughout the state, especially in less developed areas.

“There is a need for the rural areas to catch up with the development in the urban areas, especially those that have economic potential that could be harnessed and contribute substantially to the state’s economy.

“Hence, we have to give greater emphasis to develop the necessary infrastructure and amenities such as roads, drainage, telecommunication electricity and water supplies aimed at improving the quality of life as well as attracting more investment into these areas,” Taib said.

Taib stressed that the expenditure as proposed under the budget had been allocated on the basis of projects expenditure requirements for the implementation and completion of various approved projects under the Malaysian Plan of the state in 2011.

Allocations proposed for major programmes are as follows:



1 RM1,737 million of the proposed development budget is for commerce and industry sector. It will be for implementing of various industrial estates projects, entrepreneurs development programme and investment.

2 RM249 million for transport and communications especially for the purpose of roads, bridges and ports;

3 RM343 million for general administration.

4 RM635 million for agriculture programmes such as land development, drainage and irrigation, assistance to farmers, veterinary, fisheries, agricultural research and forestry.

5 RM447 million for the upgrading and development of various water supplies projects.

6 RM219 million for social development and community services including housing and resettlement schemes.

“Apart from our own effort, we also seek more funding for the Federal Government under the Tenth Malaysia Plan (10MP) especially for infrastructure projects such as roads and utilities especially the in the rural areas,” he said.