Thursday, February 28, 2008

:: Maruah diri diketepi


Senang dan mewah dalam hidup dan kehidupan amat diharap oleh banyak pihak... walaupun maksud dan makna senang dan mewah itu berbeza mengikut tafsiran dan kehendak masing2.
Namun... susah dan miskin dalam hidup dan kehidupan... cuba dielak oleh banyak pihak... walaupun maksud dan makna susah dan miskin itu berbeza mengikut tafsiran dan kehendak masing2. Sejumlah wang seribu ringgit sebulan mungkin dah cukup baik dan mewah bagi sesetengah pihak... tetapi tidak memberi apa2 makna bagi sesetengah pihak lain... yang memerlukan enam ribu... malah mungkin lebih dari jumlah tersebut.
Dan apakah kita cukup kreatif membuat "sesuatu" sebagai pengalas kaki... apabila kita tidak memiliki apa2... hatta untuk makan minum pun kekadangnya tersasar. Adakah kita sanggup dan rela menggunakan alas kaki tersebut apabila dah terdesak? Adakah akan hilang rasa segan silu... jika kita sudah tidak punya pilihan yang lebih baik?
Apa2 pun... pemilik sepasang kaki tersebut punya sebab dan alasan tersendiri... untuk menggunapakai bekas botol minuman yang diubahsuai... dan dengan sedikit reja kain terbuang... maka terciptalah alas kaki... hilang rasa segan silu... tiada lagi rasa malu... dan diketepikan maruah diri dan keluarga... dan "beliau" kekal menggunakan alas kaki tersebut... dengan penuh rasa bangga...