Sunday, February 03, 2008

:: Aurad


Kita mempunyai agama... dan selalunya kita penuh yakin dengan agama yang kita anuti... malah kita akan sanggup bertegang leher jika kita dianggap tidak beragama. Namun selalunya... kita sedikit tersasar kekadangnya... apabila godaan fesyen berpakaian yang menerjah ke dalam budaya kita... menjadikan kita kekadangnya terkeliru antara memenuhi tuntutan beragama atau menuruti hajat hati... atau bagaimana?

Mungkin akan ada di kalangan kita yang sensitif tentang ini... jika ditegur... walaupun secara berhemah... sebab mungkin seolah2 kita dilihat sebagai mencampuri urusan peribadinya... dan mungkin dengan penuh yakin kita dipersoalkan... apakah hak kita terhadap dirinya... dan begitulah kita... apabila kita tidak punya sensitiviti sebagai penganut agama dan mungkin sebagai penjawat awam... tambahan pula jika kita ini adalah pensyarah yang melatih guru pelatih...

Jika kita punya niat dan hajat untuk berubah ke arah yang lebih baik... insyaAllah... kita mampu laksanakannya... kita boleh lakukan secara beransur2... sedikit demi sedikit... akhirnya diyakini dengan azam yang kuat... kita pastinya menjadi wanita muslim sejati. Ketepikan sindiran... perlian... dan mungkin cakap2 bernada sinis ketika kita melakukan perubahan ke arah yang lebih baik itu... teruskan niat kita dan hajat kita itu.

(maaf... photo di atas diambil daripada suatu entri suatu blog rakan maya... mohon izin...)