Friday, May 27, 2011

:: Rombakan kabinet DUN Sarawak sebelum Julai?




Rombakan kabinet negeri selepas Persidangan DUN

Posted on May 27, 2011, Friday

TAIB


KUCHING: Rombakan kabinet negeri dijangka dilakukan selepas Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dijadualkan pada 20 hingga 29 Jun depan.

Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud berkata, kabinet negeri yang sedia ada merupakan sementara sehingga ia dirombak semula sejurus selepas persidangan.

“Ia (kabinet) sementara sahaja, selepas persidangan DUN baru saya akan umumkan kepada anda (pemberita),” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Kabinet Negeri yang diadakan di Wisma Bapa Malaysia di sini, semalam.

Pada 18 April lalu, lapan menteri mengangkat sumpah sebagai ahli kabinet negeri yang baru selepas Barisan Nasional (BN) sekali lagi di-berikan mandat membentuk kerajaan negeri.

Kesemua mereka yang dilantik mengangkat sumpah di hadapan Yang di-Pertua Negeri Tun Datuk Patinggi Abang Muhammad Salahuddin di Dewan Lapau Bangunan DUN baru di sini, kekal memegang portfolio lama selepas Pilihan Raya DUN Sarawak Ke-10 pada 16 April lalu.

Bagaimanapun, Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Dr George Chan tidak dilantik semula berikutan kekalahan beliau di kerusi DUN Piasau.