Sunday, November 25, 2007

::Traffic light

jenis ini... belum ada di Malaysia



:: Lampu isyarat biasanya dipasang dan digunakan untuk memudahkan laluan kenderaan dan untuk kesenangan pengguna jalan raya... biasanya begitu. Kekadangnya masalah timbul apabila lampu isyarat tu rosak... tidak berfungsi... tetapi lambat dibaiki oleh mana2 pihak... dan pihak2 tersebut mungkin punya sebab yang kukuh apabila bertindak sedemikian... iaitu lambat membaiki kerosakan.
:: Kekadangnya kemalangan berlaku betul2 di persimpangan lampu isyarat itu... iaitu di petak kuning... yang menjadikan sedikit sibuk... sesak dan kelamkabut... terutama apabila melibatkan kemalangan yang serius... dan pihak polis pula lambat tiba ke kawasan kemalangan. Laluan dan pergerakan lalu lintas serta pergerakan kenderaan akan terganggu... malah menimbulkan "stress" dan "tension" kepada yang berkenaan... tambahan pula apabila berlaku ketika waktu puncak... dan jika ada yang kurang sabar... bunyi "hon" akan bertalu2 bunyinya dan bersahutan serta berterusan bunyinya... yang pastinya akan memekakkan telinga.
:: Tetapi jika lampu isyarat seperti paparan di atas itu dibangunkan... mungkin akan menambahkan kekelamkabutannya... terutama jika para pengguna jalan raya tidak memahami fungsi dan peranannya... khasnya peraturannya... dan pastinya akan semakin naiklah tekanan darah yang sememangnya dah sedia tinggi itu...