Saturday, January 27, 2007

:: Remeh temeh

Kata orang:

Banyak perkara yang dianggap remeh....akhirnya membinasakan kecerdasan ribuan manusia.... menghancurkan rumah tangga mereka...merosak hubungan persahabatan mereka....merenggangkan hubungan kekeluargaan....dan membiarkan diri mereka hidup di dunia dengan kebingungan...kerugian...dan kesedihan yang teramat sangat... terutama bagi yang amat gemar memendam rasa....tanpa meluahkan kepada sesiapa....hatta sekadar sebagai pendengar setia.


Dale Carnegie...seorang penulis....menyatakan:

"Sesungguhnya masalah yang remeh temeh dapat menimbulkan masalah serius.... menghilangkan akal sihat pasangan suami isteri....dan menyebabkan setengah dari penyakit yang dideritai oleh manusia di dunia."


Hakim Yoseph Sabath telah melakukan penelitian terhadap 40,000 kes perceraian di Chicago.... pula menegaskan:

"Sesungguhnya anda benar2 akan menjumpai.... bahawa hal2 yang remeh temeh selamanya selalunya berada di balik setiap kesengsaraan yang dialami.... dalam hubungan perkahwinan."


Frank Hogan.... seorang pengacara awam di New York..... telah menyebut:

"Sesungguhnya setengah dari perkara2 yang diajukan ke pengadilan.... adalah atas sebab2 yang remeh temeh.... seperti perbalahan antara anggota keluarga.... bergurau yang mengandungi penghinaan.... ucapan yang menyakitkan hati.... dan hal2 lain."


:: Hanya sanya amat sedikit daripada kita yang memiliki keperibadian dan jati diri yang kuat.... maka itulah sebabnya.... tekanan yang berterusan ke dalam diri oleh diri kita sendiri atau oleh pihak lain.... adalah sebahagian dari penyebab penderitaan yang kita alami.