Saturday, January 27, 2007

:: Dunia baru

Dikisahkan bahawa Ummu Mu'ashirah telah menasihati puteri kesayangannya sambil menangis dan tersenyum:


"Wahai puteriku...engkau telah menghadapi hidup baru...iaitu hidup yang ayah dan mamamu tidak mendapat tempat...begitu juga salah seorang dari saudaramu. Di dalam dunia ini...engkau akan menjadi teman setia bagi suamimu. Sesungguhnya suamimu tidak akan redha ada orang lain yang ikut campur dalam urusanmu dan suamimu....walaupun daripada mereka yang masih memiliki hubungan darah denganmu."


"Jadilah sebagai seorang isteri baginya...dan jadilah sebagai seorang ibu baginya. Jadikanlah dia iaitu suamimu...merasakan bahawa kamu adalah segala sesuatu baginya dalam HIDUP dan segala sesuatu baginya dalam DUNIAnya. Ingatlah bahawa seorang lelaki atau lelaki pada umumnya adalah seorang bayi yang besar. Hanya dengan sedikit kalimah dan tutur kata yang manis akan membahagiakannya. Jangan sesekali menyebabkan dia merasa bahawa pernikahannya denganmu telah menghalangimu daripada keluarga dan kaum kerabatmu. Sesungguhnya perasaan seperti itu juga akan dirasai oleh suamimu...kerana dia juga telah meninggalkan keluarga dan kaum kerabatnya untukmu. Hanya sanya...berbeza antara dia dengan dirimu....adalah perbezaan perasaan antara lelaki dengan wanita. Wanita biasanya selalu rindu kepada keluarganya...dan rumah yang telah melahirkan, membesarkan dan memberinya didikan. Namun....bagaimanapun seorang wanita harus membiasakan diri...untuk kehidupannya yang baru....iaitu berkeluarga. Wanita itu seharusnya berusaha menyusunatur hidupnya bersama lelaki yang telah dipilihnya sebagai suami....sebagai pelindung....dan sebagai ayah dari anak2nya. Inilah duniamu yang baru."


"Wahai puteriku....inilah masa kini dan masa mendatangmu. Inilah keluargamu yang akan kamu bangun bersama suamimu. Sesungguhnya mama tidak meminta kepadamu agar melupakan ayah dan mamamu....serta saudara2mu...kerana sesungguhnya mereka tidak akan melupakanmu selamanya....wahai sayangku. Bagaimana boleh seorang mama melupakan belahan hatinya....? Akan tetapi....mama meminta kepadamu agar cintailah suamimu....hiduplah bersamanya....dan jalanilah hidupmu dengan penuh bahagia bersamanya..."